پرتقال زینتی – نحوه تکثیر، مراقب و خاک مناسب

پرتقال زینتی خاک مناسب

پرتقال زینتی از لحاظ گیاه شناسی از خانواده Rytaceae و نام انگلیسی آن Calamandin orange است. این درختچه گیاهی همیشه سبز و گل های آن معطر می باشد. پرتقال زینتی یکی از شناخته شده ترین گونه سیتروس (مرکبات) است که به دلیل رشد متراکم و توانایی میوه دادن در یک ارتفاع کوتاه به عنوان یکی از گیاهان خانگی قابل نگهداری و تکثیر است.

تکثیر :

تکثیر این گیاه آسان نیست. زیرا به دمای بالا به مدت طولانی و کنترل محیطی دقیق برای رشد نیاز دارد. بهترین زمان تکثیر آن، بهار تا اوایل تابستان می باشد. روش های تکثیر این گیاه به شرح زیر است:

الف: تکثیر بوسیله قلمه

طول قلمه به اندازه ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر می باشد. آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۱۰ سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر بکارید. قلمه را بوسیله کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در محلی پر نور ولی خارج از نور مستقیم خورشید قرار دهید. دمای محیط باید ۲۱ درجه سانتی گراد باشد و به مدت ۲ ماه جهت ریشه دهی وقت لازم است. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیک را بردارید تا گیاه از محیط کنترل شده جدا و در محیط طبیعی به رشد ادامه دهد. قلمه ها باید نیمه خشبی (خشک) باشد.

ب: تکثیر بوسیله بذر

سیتروس(مرکبات) را می توان بوسیله کشت بذر تکثیر نمود. بذرها را در ظروف کاشتن بذر در خاک مناسب کاشت و روی آن را پلاستیک کشید و در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد قرارد داد. پس از یک ماه بذرها جوانه می زنند. پس از سبز شدن، پلاستیک را بردارید تا نهال های بذری رشد کنند سپس باید آنها را با دقت بیرون آورده و در گلدان هایی به قطر ۱۰ سانتی متر کاشت . زمان کاشت بذر در بهار می باشد.

 مراقبت ها :

پرتقال زینتی در تابستان باید به خوبی آبیاری شود و نور کافی به آن برسد. اما در زمستان باید در مکانی خنک که درجه حرارت آن بین ۸ تا ۱۰ درجه است قرار گیرد. برای مطمئن شدن از پیدایش میوه با یک برس ، دانه های گرده را روی مادگی می مالند و پس از تلقیح ممکن است یک سال طول بکشد تا میوه به رنگ نارنجی در آید. حداکثر دما برای آن ۳۰ درجه سانتی گراد است.

خاک مناسب: این گیاه خاک های با زهکشی و غنی با ph حدود ۶ را می پسندد . خاک آن مخلوطی از یک قسمت خاک باغچه ، دو قسمت تورب مناسب ، ۲ گرم در لیتر کودهای کامل محلول، هر ۲۰ روز یکبار در بهار و تابستان برای گیاه مناسب است. خاک مناسب باید همیشه مرطوب باشد. لذا باید گیاه را مرتبا آبیاری نمود. رطوبت نسبی هوا باید زیاد و بیش از ۸۰ درصد باشد. در زمستان خاک گلدان باید کمی خشک باشد ولی در بهار و تابستان باید همیشه مرطوب باشد. همچنین این گیاه خاک های با ph برابر ۷ تا ۷.۵ را دوست دارد.

کلمات کلیدی: پرتقال زینتی ، مرکبات ، سیتروس ، تکثیر پرتقال زینتی ، قلمه زنی ، تکثیر با قلمه.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب