چگونه با استفاده از کاه و باقی مانده محصولات زراعی، مشکل ریزگردها را حل کنیم؟

چگونه با استفاده از کاه و باقی مانده محصولات زراعی، مشکل ریزگردها را حل کنیم؟

امروزه پدید ریزگردها یک پدیده غالب در کشورهای بیابانی و نیمه بیابانی از جمله ایران است که در کنار کاهش منابع آبی و افزایش دمای هوا ، مزیت بر علت شده و مردم برخی از شهرها را آزرده کرده است. برای رفع این پدیده می توان با استفاده از بازمانده های غلات و مزارع ، نوعی ملات ارزان بوجود آورد تا بتوان با آن بخشی از سرزمین های بیابانی را تثبیت کرد تا از بلند شدن ریزگردها جلوگیری به عمل آید.

اقدامات پیش زمینه و پایه ای:

برای انجام این مهم نیاز به چند عملیات پایه ای و زیربنایی داریم تا بتوانیم در بستر آنها فعالیتهای بعدی را انجام دهیم. برای شروع نیاز به یکسری ماشین آلات و ابزار داریم که باقی مانده غلات و کاه هایی را که کمباین ها قادر به جمع آوری آنها نیست را از روی زمین جمع آوری کنند. در کنار این کار به ماشین آلات دیگری نیز نیاز داریم که بتوانند با استفاده از این بازمانده محصولات ،کار ساخت ملات گلی یا کاه گل یا ترکیباتی از این قبیل را انجام دهد.

کاه گل کردن بیابان:

ریزگردها زمانی بلند می شوند که بافت خاک بسیار خشک و مستهلک شده و توسط باد حرکت کند. به همین خاطر اگر ما جلوی ریز شدن آن را بگیریم تا حدی می توانیم از برخواستن آنها جلوگیری کنیم. برای انجام این کار ما باید کاه های جمع آوری شده از زمین ها زراعی را به حاشیه بیابان منتقل کرده و در آنجا انبار کنیم . سپس با استفاده از ماشین آلات انبار دار که دارای دو انبار کاه و آب هستند سعی در کاه گل کردن سطح بیابان کنیم.

ماشین آلات تثبیت بیابان با ملات کاه گل:

این ماشین آلات مطمئنا در حال حاضر وجود ندارند ولی می توان با اندکی خلاقیت آنها را ابداع کرد. ساختار این ماشین ها به گونه ای در نظر گرفته می شود که بتوانند به راحتی در بیابان حرکت کرده و به ترتیب آب و کاه را روی سطح بیابان بریزند. سپس با استفاده از ابزار کوبنده یا مشت و مال دهنده سطح خارجی بافت خاک بیابان را تثبیت کنند. با استفاده از این ماشین ها می توان یک قشر ده سانتی متری از کاه گل را بر روی سطح بیابان ایجاد کرد تا از بلند شدن ریزگردها خودداری شود.

مزیت کاه گل: کاه گل یک ملات بسیار قدیمی و اولیه بوده که بشر موفق به اختراع آن شده است. این ملات با وجود ساختار ساده ، بسیار موثر و کارآمد عمل می کند. اگر به دیوار ها و خانه های قدیمی که از کاه گل ساخته شده اند توجه کنید متوجه خواهید شد که در کمال ناباوری ، این ساختمان ها در طی سالیان دراز در زیر فشار باد و باران و طوفان و تابش خورشید قرار داشته اما هنوز بافت آنها متلاشی نشده است. گاهی عمر این عمارتها به صدها سال می رسد.

ایده خشت فرش کردن بیابان با خشت های کاه گلی:

این ایده از ایده قبلی مشکل تر است اما دوام بیشتری دارد. در این ایده از ماشین آلاتی استفاده می کنیم که ابتدا خاک بیابان را درون بدنه خود فرو برده و در آنجا با آب و کاه مخلوط کرده و سپس خشت بزرگ ایجاد شده را بر روی سطح بیابان قرار می دهد. ساختار این ماشین ها به گونه ای است که تمام این عملیات را در حین حرکت انجام می دهد و قادر است با سرعت کافی کار تثبیت بیابان را به عهده بگیرد.

تامین مواد اولیه ملات کاه گل: مواد اولیه این ملات، چیزی جز کاه و آب و گل نیست که کاه آن از باقی مانده غلات که عموما بی استفاده در مزرعه ها رها می شود تامین می گردد. آب مورد آن می تواند از منابع آبی دریایی یا اقیانوسی یا فاضلاب تامین گردد. گل یا خاک این ملات نیز از بافت خود بیابان بدست می آید.

موارد استفاده : این ایده ها در کشورهایی همچون ایران، عراق ، سوریه ، چین ، عربستان، امارات ، کشورهای آفریقایی و سایر کشورهایی که به خاطر بیابان درگیر ریزگرد و غبار جوی هستند قابل استفاده می باشد.

کلمات کلیدی : پدیده ریز گرد ، آلودگی هوا،  کاه گل ، ملات گلی ، ملات طبیعی ، بیابان ، تثبیت بیابان .

یک کامنت
  • حسین....
  • May 10, 2023 at 7:14 am

متشکرم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب