چگونه شته ها را کنترل کنیم؟

چگونه شته ها را کنترل کنیم

شته ها عاشق تغذیه مخنصر از روی میوه ها، سبزیجات، گل ها و  بسیاری از انواع دیگر گیاهان هستند، جمعیت های این جشره بر روی قسمت سایه دار برگ ها و برنگ های مختلف  به سختی رشد می کنند. برای کمک به دفع این حشرات مزاحم، حشرات سودمند مانند کفشدوزک را باید به حیاط وارد کنید، یا سعی کنیم جمعیت مورچه ها را کاهش دهیم. انواع اسپری های مختلف وجود دارد، که حاوی مواد تشکیل دهنده از انواع مختلف روغن تا سیر است، که شته ها را کنترل می کند. اگر نیاز به یک عمل سریع باشد، اسپری زدن  بر روی شته ها با یک فشار قوی از آب یا پاشیدن به صورت پودر سرتاسر مناظقی که هستند انجام می شود.

الف) پیدا کردن یک روش کنترلی خانگی:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1-  گیاهان را با یک جریان قوی آب اسپری می کنیم. از شلنگ برای اسپری کردن آب سرد برای گیاهانی که تحت تاثیر شته ها هستند استفاده می شود. این کار به طور مستقیم شته ها را از بین می برد. باران سخت نیز شته ها را از  روی گیاهان شستشو می کند

– در حالی که فشار آب باید وجود داشته باشد، باید اطمینان حاصل شود با تنظیم فشار بیش از حد به گیاه آسیب وارد نسازیم

 – برای کشتن آن ها باید تکرار انجام شود.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- شته ها را با استفاده از دستان خود حذف کنید. اگر یک دسته شته روی گیاهان مشاهده کنید، با دست میتوانید آنها را از بین ببرید. وقتی شته ها را از یک طرف برس کرده، آن ها را به داخل ظرف صابون دار برده و آب آنها را می کشد.

– اگر شته ها کل برگ یا ساقه را آلوده کرده اند بخش را با استفاده از قیچی یا قیچی هرس ببرید و داخل  ظرف آب و صابون قرار دهید.

– دستکش را به منظور محافظت از دست بپوشید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

3- گیاه را با آرد بپوشانید تا به مقابله با تهاجم شته ها کمک کند. یک فنجان آرد را از آبدار خانه یا آشپزخانه خود بیرون آورید و آن را به باغ خود برسانید. با استفاده از دست های خود به طور یکسان بر روی گیاهان تحت تاثیر شته ها بپاشید.

– لازم نیست کل گیاه را با آرد بپوشانید، فقط نقطه ای که شته ها هستند را بپوشانید.

– مخلوط کردن با آرد شته ها را متوقف می کند.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4-  گیاهان را با آب و صابون معمولی پاک کنید. چند قطره مواد شوینده پاک کننده را با یک فنجان آب مخلوط می کنیم. یک پارچه یا دستمال کاغذی را به داخل محلول فرو برده و به آرامی ساقه یا برگ گیاه که تحت تاثیر شته هستند را پاک می کنیم.

– از تمیز شدن دو طرفه برگ اطمینان حاصل شود.

ب) شکارچی ها و تله ها را در لیست قرار دهید:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1- جذب حشرات سودمند که از شته ها تغذیه می کنند. با رشد گیاهانی همچون نعناع، شوید یا شبدر میتوانیم کفشدوزک و بالتوری را جذب کنیم. هر دو این حشرات از شته ها تغذیه کرده، که به کاش تغذیه کننده ها از گیاه کمک می کند.

–  در صورت تمایل می توانید کفشدوزک یا بالتوری را از یک تامین کننده کشاورزی خریداری کنید تا در حیاط خود آزاد کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- پرندگانی که تغذیه می کنند از حشرات به حل مشکل می توانند کمک کنند. چکاوک ها، چرخ ریسک و نوعی از پرندگان به نام chickadee می توانند وقتی که از شته ها تغذیه می کنند مفید باشند. برای تشویق این پرندگان برای زندگی کردن در نزدیک حیاط خود،  بوته های گیاه با شاخه های متراکم و یا درختان کوچک مناسب برای لانه سازی نیاز است.  همچنین می توانید برای کمک به جذب پرندگان از دستگاه خوراک دهنده به آن ها استفاده کنید.

– لانه های کوچکی برای زندگی پرندگان به صورت آلترناتیو در بوته های گیاهان یا درخت ها نصب کنید

3- مورچه ها را از کمک به شته ها متوقف کنید. مورچه ها و شته ها به طور متقابل برای یکدیگر مفید هستند، زیرا شته ها به تامین غذای مورچه ها کمک می کنند. اگر شما کلونی مورچه یا تعداد زیادی مورچه در نزدیکی گیاهانی که مورد هجوم شته ها می باشند دیدید، سعی کنید از مورچه ها با استفاده از یک نوار چسبنده در اطراف تنه درخت و یا نوع دیگری از تله مورچه، خلاص شوید.

–  مورچه و شته ها یک رابطه همزیستی دارند. مورچه ها از شته ها محافظت می کنند و شته ها مایع مغذی را که مورچه ها می خورند تولید می کنند.

–  شما همچنین می توانید سرکه، آب لیمو یا دارچین را برای کمک به دور نگه داشتن مورچه ها از نزدیک شدن بیش از حد به گیاهان خود استفاده کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4- خرید یک تله چسبنده برای گرفتن شته ها. این تله های زرد با استفاده از سطح چسبنده شته ها را می گیرند – فقط آنها را در یک شاخه یا در کنار گیاهان خود قرار دهید. شما می توانید تله های چسبنده را از فروشگاهای خانگی و باغی و همچنین آنلاین خریداری کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

5- از گیاهانی که شته ها دوست دارند برای فریب آنها از دور شدن به گیاهان دیگر استفاده کنید. رشد گیاهانی که شته ها را جذب می کنند،  همچون آسترها یا کوسموس، آن گیاهان نیز باید از گیاهانی که محافظت می کنید دور باشند. شته ها مجذوب این گیاهان می شوند و دور نتیجه از گیاهانی که کمتر مطبوع هستند دور می مانند.

– شته ها همچنین گل کوکب، گل زبان در قفا و خانواده گل اهاری را دوست دارند. این گیاهان تله  کمی شبیه قربانی برای شته ها در باغ شما هستند. شته ها روی آن ها متمرکز می شوند. بنابراین از اینکه بیش از حد متصل شوند، جلوگیری می شود.

–  کنترل شته ها تنها به افزایش تعداد آنها منجر نمی شود، بلکه در نهایت منجر به گسترش آنها به گیاهان دیگر خواهد شد. شما هنوز هم نیاز به اداره کننده جمعیت روی گیاهان تله دارید.

–  فاصله گیاهان تله با گیاهان دیگر به نوع جنس گیاه و مقدار فضای مورد نیاز بستگی دارد. با حداقل فاصله 2 فوت شروع کنید.

ج) استفاده از اسپری:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1- مخلوط کردن روغن اسانس برای استفاده بر روی گیاهان. روغن های نعناع بیابانی، رزماری، آویشن و گل میخک در یک کاسه یا جام با استفاده از 4 تا 5 قطره از هر یک باهم ترکیب می کنیم. مخلوط را با آب داخل یک بطری اسپری ریخته و قبل از آن همه چیز را با هم مخلوط کنید. مخلوط آب و روغن را بر روی گیاهانی که شته ها در حال خوردن آن هستند اسپری کنید.

– یک بطری اسپری را به عنوان سمپاش اسانس روغنی تعیین کنید. روغن ها معطر و به پلاستیک جذب می شوند، برای استفاده های پیش رو آن ترکیبات کمتر از حد ایده آل هستند.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- برای استفاده بر روی شته ها یک اسپری خانگی سیر بسازید. قبل از مخلوط کردن آنها با 2 قاشق چایخوری (9.9 میلی لیتر) روغن معدنی، آن را با 3-4 حبه ی سیر خردشده ترکیب کنید. قبل از خارج کردن قطعات سیر ترکیب را به مدت 24 ساعت مخلوط کنید. قبل از اسپری کردن ترکیب سیر به گیاهان، مخلوط را به یک بطری اسپری با 16 اونس (450 گرم) آب معمولی و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) صابون بریزید.

–  شما همچنین یک اسپری برگ گوجه فرنگی برای استفاده بر روی گیاهان نیز می توانید ایجاد کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

3- اسپری روغن گیاه نیم(Neem) بر روی گیاهانی که تحت تاثیر شته ها قرار گرفته اند. با مخلوط کردن روغن نیم با کمی آب شما یک ترکیب ارگانیک ایجاد می کنید که به دفع شته ها کمک می کند. آب و روغن نیم را به داخل یک بطری اسپری بریزید و آن را در بخش هایی از گیاه که تحت تأثیر شته قرار گرفته اند به کار ببرید.

–  روغن نیم را در فروشگاه های باغی و خانگی، برخی فروشگاه های زنجیره ای و یا آنلاین پیدا کنید. توجه  داشته باشید که روغن نیم  برای مدت طولانی سمپاش را دچار بو می کند. بهتر است برای استفاده یک بطری اسپری خاص را تعیین کنید.

–  همچنین می توانید از روغن های باغبانی برای اسپری کردن بر روی گیاهان استفاده کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4-  از صابون های حشره کش برای کنترل شته ها استفاده کنید. این صابون را می توان از تامین کننده های وسایل باغبانی یا آنلاین خریداری کرد. دستورالعمل ها را بخوانید تا متوجه شوید قبل از اسپری کردن آن بر روی گیاهان برای کمک به دفع شته ها تا چه اندازه از صابون را با آب مخلوط کنید.

–  این صابون ها برای کشتن شته طراحی شده اند.

–  صابون های حشره کش برای پستانداران( انسان و حیوانات خانگی) نسبت به حشره کش های شیمیایی سمیت کمتری دارند. به این ترتیب، از دستورالعمل های تولید کننده ها در مورد هر گونه اقدامات احتیاطی ایمنی یا وسایل مورد استفاده در هنگام کاربرد آن ها نیز استفاده کنید.

یک کامنت
  • سعید مسعودیان
  • December 15, 2019 at 11:28 pm

سلام .
من دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود .
تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود .
از مخلوط یک لیتر جوشانده تنباکو با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع استفاده کردم . موثر بود .
سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب