کاشت، داشت و برداشت خیار

کاشت، داشت و برداشت خیار

خاک

خیار را می توانیم در هر نوع خاکی بکاریم. اگر زودری مورد نظر باشد خاک های شنی را انتخاب می کنیم به شرطی که از نظر مواد غذایی تهی نباشند. چنانچه کمیت محصول مورد توجه باشد بیشتر از خاک های سنگین استفاده می شود. خاک های سیلتی لومی و رسی لومی برای این منظور بسیار مناسب است. در هر صورت خاک باید از نظر مواد غذایی و به خصوص هوموس غنی باشد. خاک باید از زهکشی خوبی برخوردار و آب تحت الارضی پایین تر از یک متر باشد. چون ریشه خیار ممکن است تا عمق یک متری نیز قرار بگیرد. البته ریشه های فعال بیشتر در عمق ۶۰ تا ۷۰ سانتی متری قرار دارند. pH مناسب برای رشد خیار ۵.۵ تا ۶.۷ می باشد.

تهیه زمین

چون ریشه خیار رشد عمیقی دارد و ممکن است تا یک متر هم برسد لذا مزرعه خیار باید عمیقا شخم بخورد. در مناطق سردسیر در فصل پاییز اقدام به شخم عمیق می کنند. در صورت استفاده از کودهای دامی تازه، باید آن را در پاییز به زمین بدهیم. هر موقع که هوا مساعد گردد در اواخر اسفند یا اوایل بهار اقدام به دیسک سنگین می کنیم. توصیه می شود به جای دیسک، شخم زده شود سپس زمین به جوی و پشته تبدیل گردد. اگر کود شیمیایی به زمین می دهیم باید قبل از آماده کردن جوی و پشته آن را به زمین اضافه نماییم. طول جوی ها به نوع زمین بستگی دارد.

آبیاری

خیار در طول فصل رشد احتیاج به تامین مداوم رطوبت دارد. بیشترین احتیاج در زمان میوه دهی است. کمبود رطوبت در این زمان می تواند عملکرد میوه را شدیدا کاهش دهد. سیستم آبیاری به صورت شیاری در جایی که بتوان آن را بکار برد بهتر است. وقتی از سیستم آبیاری بارانی استفاده می شود آب باید در اوایل روز داده شود بطوری که خاک و برگ ها قبل از شروع شب خشک شود تا گسترش پوسیدگی میوه و بیماری های شاخ و برگ کاهش یابد. استفاده از آبیاری قطره ای نیز سبب افزایش راندمان آبیاری و محصول می گردد.

مبارزه با علف های هرز

مبارزه با علف های هرز به خصوص در اوایل رشد لازم و ضروری می باشد ولی بعد از بزرگ شدن بوته ها و پوشیده شدن سطح زمین از آن ها، این عمل یعنی مبارزه با علف های هرز به حداقل کاهش می یابد. یکی از مراقبت هایی که باید در مزرعه خیار انجام شود این است که به محض آنکه بوته ها به بیش از ۳۰ سانتی متر رسیدند آن ها را در جهت پشته ها قرار دهیم که بوته ها در جوی ها قرار نگیرند و فقط روی پشته ها حرکت کنند. بعد از هر باد شدید باید بوته ها را مرتب و منظم کرد.

برداشت

بر خلاف بعضی از سبزی های این تیره که باید میوه های آن کاملا برسند خیار را باید قبل از رسیدن کامل برداشت کرد. اولین برداشت ۶۰ الی ۷۰ روز پس از کاشت می باشد. برای نیل به این هدف باید مرتب در مزرعه جستجو کرد و خیار های سبز قلمی را چید. برداشت به فاصله دو تا سه روز از یکدیگر انجام می شود. برداشت خیار برای خیارشور روزانه انجام می شود.

کلمات کلیدی: خیار ، کاشت خیار ، برداشت خیار ، آبیاری خیار

یک کامنت
  • علی بیگی میمونق
  • August 9, 2021 at 12:44 am

با سلام من خیار هایم را با فاصله کم از یکدیگر کاشتم ولی باردهی کمی دارد اکنون هم بوته ها خیلی بزرگ شده اند ک نمیتوان از خاک دراورد چکار کنم ک ه باردهی محصول بیشتر شود ممنون میشم اگ راهنماییم کنین

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب