کاشت جعفری در سه مرحله

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

جعفری یک گیاه محبوب است که برای طعم دادن به بسیاری ازغذاها مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به عنوان تزئین در کنار بشقاب غذا دیده می شود . جعفری به عنوان یک خوشبو کننده دهان هم شناخته می شود . شما می توانید با جویدن یک شاخه کوچک جعفری ، که در کنار بشقابتان به عنوان گارنیش قرار دارد ، نفس خود را تازه و خوشبو کنید . جعفری گیاه دو ساله ای است که در آب و هوای معتدل به راحتی رشد می کند ، اما در هوای سرد گیاهی یکساله است .

مرحله اول :  آماده شدن برای کاشت

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

1 –  یک نوع جعفری را انتخاب کنید . جعفری در دو واریته اصلی وجود دارد : برگ مجعد و برگ صاف ( که به عنوان جعفری ایتالیایی شناخته می شود) . جعفری برگ صاف طعم قوی تری نسبت به جعفری برگ مجعد دارد ، هر چند هر دو نوع دارای طعم  ملایم و دلپذیر هستند . شما همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید جعفری خود را از دانه ( یا بذر ) به وجود بیاورید ، یا از طریق نشاء گیری .

الف) کاشت مستقیم بذر جعفری : می توانید بذر جعفری را مستقیم در بستر اصلی (باغ و یا گلدان) کشت کنید. برای این منظور، شرایط آب و هوایی باید مناسب باشد و اگر آب و هوا بسیار سرد باشد، نتیجه نخواهید گرفت . بنابراین کشت مستقیم جعفری باید بعد از آخرین یخبندان انجام شود.

ب) نشاء گیری جعفری: می توانید بذرهای جعفری را در محیط خانه و در سینی کشت ، آماده کنید و بعد ازظاهر شدن 3 برگ ، جوانه ها یا نشاءها را به بستر اصلی منتقل کنید. در واقع یکی از مهمترین مزیت های نشاء گیری این است که شما می توانید بذرها را در شرایط کنترل شده آماده کنید و بعد از مساعد شدن آب و هوای بیرون ، به زمین اصلی منتقل کنید و به این ترتیب در زمان صرفه جویی کرده اید و محصولتان نیز سریع تر آماده خواهد شد.

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

2- یک منطقه مناسب را انتخاب کنید . جعفری به خوبی در باغ یا گلدان رشد می کند، چرا که گیاه سخت گیری نیست ، اما در شرایط نا مناسب رشد خوبی نخواهد کرد . محلی را برای کاشت جعفری انتخاب کنید که حداقل در بخشی از روز ، نور خورشید را دریافت کند . اگر تصمیم دارید جعفری را در گلدان بکارید ، آن را کنار پنجره ای قرار دهید که آفتاب صبح را بگیرد ، مانند یک پنجره ی شرقی .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

3- خاک را آماده کنید . خاکی که نسبتا پوک و نرم و پر از کمپوست و مواد مغذی است و سطح pH آن بین 6 تا 7 است مناسب برای کاشت جعفری می باشد . اگر احتمال می دهید که خاک بیش از حد اسیدی است ، pH آن را آزمایش کنید و در صورت نیاز مقداری آهک به آن اضافه کنید. برای ساختن خاک مناسب ، 50 درصد خاک گلدان را با 50 درصد کمپوست مخلوط كنید . این ترکیب مخلوطی است که نور و هوا به راحتی در آن نفوذ می کند و پیوند ریشه های کوچک جعفری با این خاک ساده تر خواهد بود .

مرحله دوم : تکثیر دانه ها

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

1-   دانه ها را در آب صابون بخیسانید . یک کاسه بزرگ را با آب ولرم (نه زیادگرم) پر کنید . مقدار بسیار کمی از مایع  ظرفشویی به آب اضافه کنید و مخلوط را تکان دهید تا مایع ظرفشویی کاملا در آب حل شود . بذر های جعفری را در این مایع ریخته و اجازه دهید برای مدت یک ساعت خیس بخورند . گرمای آب و همچنین وجود مایع ظرفشویی داخل آن باعث می شود تا پوشش سخت بیرونی بذرها شکافته شوند . این کار به بذرها کمک می کند تا بسیار سریعتر از بذرهای خیس نخورده رویش کنند .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

2-  بذرها را بشویید و آنها را به یک کاسه آب دیگر منتقل کنید .  با استفاده از یک صافی کوچک ، آب حاوی مایع ظرفشویی را دور بریزید و دانه ها را در آب آشامیدنی ولرم بگذارید . در این مرحله باید بذرها را از مایع ظرفشویی پاک کنید و آنها را برای مرحله بعدی آماده کنید . یک کاسه را با آب گرم (نزدیک به 40 درجه سانتی گراد) پر کنید و دانه ها را در آب قرار دهید . برای ادامه روند جوانه زدن ، آن را به مدت یک شب بخیسانید .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

3-  بذر ها را خشک کنید . پس از 24 ساعت غوطه ور شدن در آب ، دانه ها را در یک صافی بریزید و روی یک قطعه کاغذ قرار دهید تا خشک شود . هنگامی که آنها کاملا خشک شدند ، آماده کشت می شوند.

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

4-  بذر های خود را در داخل خانه بکارید . اگر می خواهیدکار خود را سریعتر شروع کنید و بذرهای جعفری را زودتر از موقع بکارید ،  می توانید بذرها را در گلدانهای کوچک بکارید و بعدا آنها را به محل اصلی خود منتقل کنید . 6 -12  هفته قبل از آخرین یخبندان و سرمای قبل از بهار، دانه های جعفری خود را در گلدانهای کوچک بکارید و روزانه آنها را آبیاری کنید. این کار فرصت کافی برای شروع جوانه زدن را به آنها می دهد و زمان بیشتری برای رشد و نمو خواهند داشت نسبت به وقتی که آنها را در فضای باز  یا در گلدانهای بزرگتر می کارید .

مرحله سوم : کاشت دانه ها

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

1– بذرها را در زمان مناسب بکارید . اگر بذرها را از قبل در فضای داخل منزل و در گلدانهای کوچک نکاشته اید ، صبر کنید تا زمانی که احتمال سرما و یخ زدگی کاملا برطرف شود و آنگاه بذر ها را به طور مستقیم در باغ بپاشید . به طور معمول، بذر ها باید در ابتدای بهار، در حدود اسفند یا فروردین ماه کاشته شوند .

2- برای کاشت بذرها حفره و ردیف ایجاد کنید .  با استفاده از یک بیلچه کوچک ، در باغ خود ردیف های کاشت با فاصله تقریبی 25 تا 30 سانتی ایجاد کنید و در هر ردیف ، به اندازه کافی بین حفره های کاشت فاصله بگذارید . ( حدود 7 – 8 سانتی متر فاصله بین بذر ها مناسب است ) بذر ها فقط باید با 1 – 1.5 سانتیمتر خاک پوشانده شوند ، بنابراین حفره های کاشت نباید بسیار عمیق باشند .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

3- جعفری ها را در فضای باز بکارید . اگر برای پرورش جعفری از نشاء استفاده می کنید ،  بعد از آخرین یخبندان و هنگامی که گیاهان حداقل 8 سانتی متر ارتفاع دارند ، آنها را از گلدانها ، به داخل باغ انتقال دهید . نشاها را در ردیف های کاشتی که 15 سانتی متر از هم فاصله دارند و فاصله بین نشاها در هر ردیف هم حداقل 20 تا 25 سانتی متر است ، بکارید . این باعث می شود که جعفری ها فضای کافی برای رشد داشته باشند و در اواخر بهار، رشد آنها کامل شود .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

4– جعفری ها را آبیاری کنید . جعفری های خود را به طور عمیق و حداقل یک بار در هفته آبیاری کنید تا بتوانند ریشه ها خود را توسعه دهند و یک ریشه عمودی بلند تولید کنند. ممکن است در طول دوره های بسیار گرم و خشک مجبور شوید آبیاری بیشتری داشته باشید. اگر شما جعفری های خود را در داخل گلدان کاشته اید ، آنها را به اندازه کافی آبیاری کنید ، به اندازه ای که خاک همیشه مرطوب باشد. اگر نمی توانید جعفری را به طور منظم آبرسانی کنید ، یک سیستم آبیاری قطره ای تهیه کنید .

توجه: آبیاری قطره ای یکی از روش های پیشرفته آبیاری در کشاورزی است که در آن آب با فشار کم و بصورت قطره ای ، با قطره چکان، پای گیاهان ریخته می شود و فقط منطقه اطراف ریشه را بطور مرتب و منظم آبیاری می کند. با این روش در مصرف آب هم صرفه جویی می شود .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

5- علف های هرز را از بین ببرید . علف های هرز می توانند به راحتی با جعفری ترکیب شوند و مواد مغذی ارزشمند را جذب می کنند و مانع رسیدن نورخورشید به جعفری ها شوند. پاشیدن مالچ در اطراف گیاهان ، برای کمک به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز ، بسیار مفید خواهد بود . علاوه بر این، هر گونه علف هرزی که بین بوته های جعفری دیدید از بین ببرید .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

6- گیاهان جعفری را هرس کنید . در طول فرآیند رشد ، بوته های اضافی باید از بین بروند. تا جایی که نهایتا فقط یک گیاه در هر 20 الی 25 سانتی متر وجود داشته باشد . هنگامی که بذرها شروع به رشد کردند ، با استفاده از یک قیچی ، اقدام به هرس و از بین بردن برخی از گیاهان کوچکتر یا ناسالم تر کنید و آنها را از خاک بیرون بکشید . اگر می خواهید این نهال ها را به محل دیگری برده و بکارید، می توانید با استفاده از یک بیلچه کوچک آنها را با دقت از خاک بیرون بیاورید .

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

7 – اضافه کردن مواد مغذی به خاک را ادامه دهید . بوته های جعفری را یکبار در هر ماه با استفاده از کود عمومی و به منظور حفظ تولید گیاه در همه فصل ها ، تقویت کنید. شما همچنین می توانید کمپوست به خاک اضافه کنید و با این کار آن را با مواد مغذی غنی کرده و جعفری های خود را تقویت کنید.

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

8- جعفری را برداشت کنید . هنگامی که جعفری ها ، مجموعه ای از سه برگ کاملا رشد یافته شدند ، آماده برداشت هستند . جعفری ها را به آرامی در طول فصل ، با برش ساقه های بیرونی گیاهان، درست از روی سطح زمین برداشت کنید . جمع آوری برگها از بالای گیاه عملکرد محصول شما را کاهش می دهد ، پس جعفری ها را با ساقه برداشت کنید . همچنین مراقب باشید ریشه ها را از خاک بیرون نکشید تا بوته ها بتوانند به تولید محصول خود ادامه دهند .

برگ ها را برای استفاده های بعدی منجمد یا خشک کنید و آنها را در ظروف دربسته نگهداری کنید. استفاده از جعفری های ذخیره شده بمدت یک سال، طعم مطلوب خواهند داشت.

کاشت جعفری کاشت سیزی کشت خانگی جعفری

9- برگ ها را برای استفاده های بعدی منجمد یا خشک کنید و آنها را در ظروف در بستن نگه دارید . شما می توانید از جعفری های ذخیره شده خود به مدت یک سال استفاده کنید و از طعم مطلوب آن لذت ببرید .

سوالات متداول

1- چرا جعفری من به جای تولید برگ ، بذر داده است؟

پاسخ : جعفری یک گیاه دوسالانه است ، به این معنی که در سال دوم زندگی خود ، بذر تولید می کند و سپس از بین می رود . شما می توانید گل های ایجاد شده را جدا کنید تا گیاه به تولید برگ ادامه دهد ، اما به طور کلی بیشترین برگ را در سال اول دریافت خواهید کرد.

2- بوته جعفری چقدر رشد می کند؟

پاسخ : به طور معمول، جعفری برگ مجعد ، تا حدود 30 سانتی متر بلند می شود.

3- چگونه می توان جعفری را در یک گلدان روی بالکن رشد داد؟

 پاسخ : شما می توانید جعفری را در یک گلدان بزرگ و در خارج از ساختمان نگهداری کنید و زمانی که سرما و یخبندان فرا می رسد، گلدان را به داخل ساختمان بیاورید . یک که روزانه چند ساعت نور خورشید را دریافت می کند گزینه مناسبی است .

4- آیا می توانم جعفری را در آب ریشه دار کنم و سپس در باغ بکارم ؟

پاسخ : این کار را نکنید ، زیرا جعفری هایی که در آب تولید ریشه می کنند ، هنگامی که آنها را به یک محیط رشدی دیگر مانند خاک یا کمپوست انتقال می دهید ، می میرند . پس بهتر است گیاه را از همان ابتدا در خاک بکارید .

5- چرا جعفری من زرد رنگ شده است؟

پاسخ : یا آبیاری کافی نیست یا نور خورشید بسیار داغ و سوزان است. آبیاری را بیشتر کنید و در صورت امکان از زمان آفتاب گیری جعفری ها بکاهید . اگر در گلدان هستند آنها را به محل سایه تری انتقال دهید .

6- گیاه جعفری من گل داده است . آیا باید گلها را قطع کنم ؟

پاسخ : بله قطع کردن گل ها ضروری است ! اگر گل ها را نگه دارید ، گیاه تمام مواد مغذی و انرژی خود را برای رشد گل ها تمرکز می کند .

7- از کجا می توان دانه های جعفری خریداری کرد؟

پاسخ :  آنها را از گلخانه های محلی و یا فروشگاه های لوازم کشاورزی خریداری کنید . از فروشگاه اینترنتی ما هم می توانید بذرها را تهیه کنید .

نکات

– جعفری در مناطق آفتابی نیز به خوبی در داخل خانه رشد می کند. اگر جعفری را درون گلدان می کارید ، حتما از گلدان های عمیق استفاده کنید تا گیاهان بتوانند ریشه های طولانی خود را توسعه دهند.

– ریشه گیاه جعفری نیز خوراکی است . بسته به نوع جعفری که کاشته اید ، ریشه ها ممکن است شبیه به هویج باشند. خام یا پخته شده ، ریشه ها در سوپ ها ، سبزیجات و سالاد ها عالی هستند.

منبع

یک کامنت
  • معصومه سادات
  • April 9, 2020 at 5:24 pm

چرا جعفریهای لکه لکه زرد میشند و میپوسند

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب