۱۰ نکته در آبیاری گل رز در گلخانه

۱۰ نکته در آبیاری گل رز در گلخانه

آبیاری نامناسب گل رز در گلخانه غالبا عامل کاهش کیفیت محصول است. کم آبی باعث کاهش فتوسنتز، کاهش رشد و در نهایت پژمردگی گل رز می شود. در حالت کلی وضع ظاهری گیاه بد شکل شده و در حالت حاد سوختگی هایی از کنار برگ رز شروع و به داخل پخش می شود تا گلبرگ را فرا گیرد. آب اضافی نیز باعث بلندتر شدن گل رز و ایجاد ساقه های آبدار، نرم و شکننده شود. پر آبی باعث کاهش میزان اکسیژن خاک و در نتیجه کمبود آن در محیط ریشه می شود و در این شرایط گیاه قادر به جذب موادغذایی نبوده، پژمرده و رشدش متوقف می شود. یکی از مشکلات آبیاری بیش از اندازه بهم خوردن تعادل غذایی در محیط ریشه گل رز به خاطر شستشوی موادغذایی قابل حل در آب، به ویژه میکروالمنت هاست که این امر موجب بروز نشانه های کمبود برخی از عناصر می شود.

گل رز برای رشد مطلوب، به رطوبت کافی نیاز دارد. بهتر است آبیاری در زمان نیاز بصورت عمیق انجام شود تا بصورت سبک و دائمی آب وارد خاک شده و نباید از سیستم هایی که از بالا آبیاری کرده و باعث خیس شدن شاخساره گیاه می شوند استفاده کرد، چون باعث شیوع برخی از بیماری ها می شود و در زمان کودآبیاری باعث باقی ماندن بقایای کود روی برگ ها شده که در تولید گل رز بریدنی مطلوب نیست. غفلت در امر آبیاری رز ها باعث تضعیف ریشه های سطحی، کاهش رشد، کوچک ماندن گل ها و پایان زود هنگام دوره ی گلدهی خواهد شد.

نکاتی که در آبیاری رز ها باید رعایت نمود:

۱- آب در هنگام آبیاری بایستی دمای مطلوبی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد داشته باشد. چرا که دماهای پایین آب باعث وارد آمدن شوک به گیاه و همچنین بروز برخی بیماری ها می شود. به همین خاطر توجه به  امر فوق در زمستان ضروری است و توصیه می شود از آب چاه که دمای مناسب تری دارد استفاده شود. آب های ذخیره شده در استخر دمای محیط را خواهند داشت لذا بایستی با تأمل بیشتری از آن ها استفاده شود.

۲- آبیاری نباید در ساعات گرم روز انجام شود. برخی گلخانه داران صبح زود و عده ای در غروب آبیاری را انجام می دهند.

۳- خاک بایستی از زهکشی مطلوبی برخوردار باشد تا آب اضافی را عبور دهد چرا که ایستابی آب باعث آسیب دیدن ریشه گل رز می شود.

۴- رطوبت بایستی به مقدار نیاز همواره و تدریجی وارد خاک شود و از آبیاری های گسسته که دوره آن ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارد، خودداری شود.

۵- میزان مصرف آب با شدت تابش آفتاب نسبت مستقیم دارد. هرچه تابش شدیدتر و درجه حرارت گلخانه بالاتر رود، آب بیشتری نیاز می باشد.

۶- تا زمانی که رطوبت کافی در خاک وجود دارد نباید گلخانه را آبیاری نمود، زیرا رطوبت اضافی باعث بروز بوته میری می شود.

۷- در روز هایی که رطوبت گلخانه بالا یا آسمان ابری است و امکان تهویه وجود ندارد، حتی الامکان از آبیاری خودداری شود.

۸- در زمستان با بالا بردن دما تا ۲۸ درجه و باز نگهداشتن برخی منافذ می توان، میزان رطوبت اضافی را کاهش داد.

۹- رطوبت نسبی مورد نیاز و ایده آل برای محصولات مختلف ۷۰ درصد است. در اثر کاهش رطوبت و افزایش دما برخی آفات از جمله کنه ها شروع به فعالیت خواهند نمود.

۱۰- رطوبت بیش از ۷۰ درصد باعث طول عمر گل های رز شاخه بریده می شود. علت آن می تواند این باشد که رشد در رطوبت بیش از اندازه باعث کاهش بیش از اندازه کلسیم موجود در گلبرگ ها می گردد. کلسیم در رز باعث استحکام دیواره سلولی، به تأخیر افتادن پیری، کاهش تولید اتیلن و قدرت زنده ماندن بهتر بافت ها می شود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب