۱۰ کاری که در آبیاری قطره ای نوار تیپ نباید انجام دهید

نوار آبیاری تیپ

۱- از آبهای خیلی سخت و شور استفاده نکنید

اصولا از سیستم آبیاری قطره ای نواری نبایستی در مزارعی که دارای آبهای خیلی سخت و شور هستند، استفاده گردد. در صورت اجبار لازم است قبل از طراحی و نصب نوار، آزمایش کامل آب صورت گرفته تا در طراحی شبکه روش های پیشگیری کننده از انسداد پیش بینی شود.

۲- مواظب آلودگی ها و اندازه ذرات معلق آب باشید

در مورد آبهای دارای آلودگی فیزیکی (ذرات معلق) لازم است طراحی و نصب ایستگاه فیلتراسیون آبیاری به گونه ای باشد که ذرات بیشتر از ۱۰۰ میکرون امکان ورود به شبکه را نداشته باشند. در مواردی که منابع آب دارای ذرات معلق کمتراز ۱۰۰ میکرون هستند (که معمولا با فیلترهای متداول توصیه نمی شوند)، احداث استخر ترسیب و یا هر از چندگاهی شستشوی شبکه با آب کاملا تصفیه شده الزامی است.

۳- زاویه دار کردن نوار ممنوع

ایجاد شکستگی (زاویه) در سرتاسر طول نوار آبیاری تیپ نصب شده، باعث کاهش جریان آب می شود. این وضعیت بخصوص در ابتدای خطوط و حدفاصل اتصال نوار به لوله های ۱۶ میلیمتری و یا در نقاط پاره شده ای که مجددا ترمیم شده، بیشتر مشاهده می گردد که بایستی کنترل و رفع نقص شوند.

۴- نوار تیپ را بر روی شیبهای بالای ۲ درصد نصب نکنید

از نصب نوار آبیاری تیپ بر روی شیبهای زیاد (۲%) خودداری شده و سعی شود در این گونه اراضی نوار در جهت عمود بر شیب نصب شود. عدم رعایت این مسئله اولا سبب  عدم یکنواختی توزیع آب در طول نوار آبیاری می شود و ثانیا در زمان غیر فعال بودن شبکه ممکن است مکش معکوس ایجاد شده و ذرات رس به درون روزنه ها مکیده شود. بنابراین چنانچه مجبور به نصب نوار در روی اراضی با شیب بیش از ۲% باشد، ترجیحا بایستی نوار بر روی خاک نصب گردد و در صورت الزام به نصب نوار در زیر خاک، حتما بایستی تجهیزات مکش هوا در شبکه پیش بینی و نصب گردد.

۵- نیاز آبی گیاه را کم برآورد نکنید

در محاسبات نیاز آبی برای آبیاری چنانچه نیاز آبی گیاه زراعی را کم برآورد گردد، ریشه گیاه جهت دسترسی به آب به مجرای خروجی نوار نفوذ کرده و موجب انسداد خواهد شد. بنابراین همواره بایستی محیط اطراف ریشه رطوبت کافی داشه باشد و نیاز آبی گیاه تامین شود.

۶- در پایان عملیات تزریق کود و سم، آب را سریع قطع نکنید

پس از خاتمه عملیات تزریق کود و سموم در شبکه آبیاری ، سیستم مدت مناسبی فعال باشد تا باقیمانده مواد تزریق شده بوسیله آب خالص کاملاحل و دفع گردد.

۷- مواظب فشار آب باشید

فشار کاری ایدهآل جهت بهره برداری از نوارهای آبیاری تیپ ۰.۶ اتمسفر می باشد که در صورت عدم رعایت فشار ایده آل، آبدهی روزنه ها از مقدار اسمی تغییر می نماید. حداقل فشار کاری ۰.۴ اتمسفر و حداکثر فشار کاری ۱ اتمسفر برای نوار آبیاری تیپ می باشد. بنابراین فشار سیستم در طول فصل بهره برداری بیستی در محدوده تعریف شده باشد.

۸- اشیا نوک تیز دشمن خطرناک نوار تیپ

برای کنترل علف های هرز توصیه می شود که از سموم علف کش استفاده شده و کارگران وجین کار از کاربرد اشیا نوک تیز برای وجین استفاده ننمایند.

۹- نوار تیپ را در پایان فصل کشت به حال خود رها نکنید

پس از پایان دوره بهره برداری، بایستی نوارهای تیپ از سطح مزرعه جمع آوری گردیده تا باعث آلودگی مزرعه نگردد.

۱۰- در پایان کار نوار را از زیر خاک خشک جمع نکنید

چنانچه نوارآبیاری تیپ در زیر خاک نصب شده، بهتر است برای سهولت در جمع آوری نوار، مزرعه یک نوبت آبیاری محدود شده تا خاک روی نوار نیمه مرطوب و نرم شود.

یک نکته اضافه تر:

پهن کردن نوارهای آبیاری در طول کوتاه سبب افزایش هزینه طرح بواسطه افزایش تعداد اتصالات و افزایش متراژ لوله های آبده می گردد. پهن کردن نوارهای آبیاری در طول های زیاد نیز سبب کاهش یکنواختی آبیاری و در نهایت کاهش عملکرد محصول می شود. در ادامه جدولی برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است که راهنمایی برای طول مناسب پهن کردن نوار تیپ است

دانلود فایل پی دی اف طول مجاز پهن کردن نوار تیپ بر اساس شیب زمین و نوع نوار   Adobe-Acrobat-Reader-256x256

جهت دانلود فایل صوتی این مقاله اینجا را کلیک نمایید

گروه: آبیاری
30 کامنت

سلام لطفا بفرمایید فاصله مناسب نصب تیپ در گیا هانی مثل گندم و جو در انواع خاک ها چیست با تشکر

پاسخ کارشناس پادیاب:
در گیاهانی مانند گندم و جو بایستی تمام سطح، بوسیله نوار تیپ خیس شود
بهمین دلیل نوار تیپ بایستی در تمام سطح خاک پهن و نصب شود
فاصله مناسب نوار تیپ بسته به بافت خاک و دبی خروجی از هر روزنه تیپ دارد.
بهترین روش انجام آزمایش در سطح مزرعه و بدست آوردن فاصله مطلوب است. اما بعنوان راهنمایی کلی اگر دبی خروجی از هر روزنه نوار تیپ 2 لیتر در ساعت باشد فاصله روزنه های نوار تیپ
برای خاک با بافت ریز: 1 متر
برای خاک با بافت متوسط: 70 سانتی متر
برای خاک با بافت درشت: 30 سانتی متر
مناسب می باشد
هرچه دبی روزنه بیشتر باشد، فاصله قطره چکانها بیشتر خواهد شد
بطور کلی استفاده از نوار تیپ برای آبیاری گندم و جو پیشنهاد نمیشود. زیرا دسترسی و چک کردن آبدهی تیپ با رشد گیاه از بین میرود.
توجه فرمایید که در صورت استفاده از نوار تیپ بایستی به مدت کافی سیستم آبیاری شود تا جبه های رطوبتی شکل گیرد
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، پاسخگوی شما هستیم

این فاصله البته بسیار وابسته به نوع خاک است اما فاصله معمولی که در ایران کار می کنند بیشتر بین 15 تا 30 سانتی متر است

به نظر من برای گیاهانی مثل گندم یا جو بهتره از آبیاری بارانی استفاده کنی. چون فاصله این گیاهان از هم کم هستش و هزینه اجرای تیپ را بالا می بره

  • جهانشاه صالح
  • October 21, 2015 at 10:24 am

با سلام
آیا نوارتیپ برای گندم در استان هرمزگان که دمای بالا و تبخیر زیاد دارد قابل توصیه است؟ نوار تیپ برای چه شوری هایی قابل استفاده می باشد؟ آیا خاک و آب شور مشکل ایجاد نمی کند؟

پاسخ کارشناس پادیاب:
با سلام
در تمامی روش های آبیاری قطره ای ( که آبیاری تیپ هم جزئی از آنهاست) میزان تبخیر از سطح خاک و یا تبخیر آب هنگام آبیاری کاهش می یابد. لذا استفاده از آبیاری تیپ نه تنها در مناطق گرم ایجاد مشکل نمی کند بلکه بعلت نگهداشت رطوبت خاک در حد مطلوب باعث افزایش عملکرد محصول نیز می شود. اما نکته ای که در آبیاری تیپ برای گندم حائز اهمیت است، مسائل مدیریتی آن است. هنگاهیکه گندم مراحل ابتدایی رشد خود را طی کند؛ تمام سطح مزرعه پوشیده خواهد شد و عملا امکان بررسی آبدهی نوارهای تیپ مقدور نمی باشد . ممکن است قسمتی از نوار پاره شده باشد و آبدهی بقیه نوارهای را تحت تاثیر قرار دهد. در این صورت شما نمی توانید مشکل سیستم را بر طرف نمایید.
علاوه بر این امکان حرکت تراکتور یا ماشین آلات مورد نیاز در هنگام داشت از شما تا حد زیادی سلب می شود
در مورد سوال دوم می توانید به مقاله زیر که در سایت پادیاب موجود است مراجعه فرمایید.:
چگونه یک سیستم آبیاری مناسب برای مزرعه خود، انتخاب و پیاده نماییم؟
در این نگاره در این مورد توضیحاتی بیان شده. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر سوال خود را مطرح بفرمایید

  • مهدی امینی
  • March 11, 2016 at 10:56 pm

سلام لطفا درموردکشت لوبیا وسیب زمینی با خاک رسی راهنمایی بفرمایید

  • محمد ناصری
  • April 23, 2016 at 3:45 pm

این نوارو میشه توی باغ میوه با فاصله 4متر از هم استفاده کرد؟توی گرگان نمایندگی دارید؟

با سلام
برای آبیاری باغ میوه باید از لوله های قطره ای و قطره چکان های مخصوص استفاده کرد. این نوارها برای صیفی جات و کشتهای ردیفی بیشتر استفاده می شود

با سلام خدمت شما . اگه امکان داره من برای حدود نیم هکتار میخوام باغ درست کنم هزینه اجرا خیلی مهمه اگه امکان داره لیست تمام وسایل بعلاوه قیمت تمام شده رو برای من ارسال کنید خیلی ممنون میشم . در ضمن اگه در استان گلستان نمایندگی دارین لطف کنید ممنون .

با سلام خدمت جناب عابدین شیخ
سوال شما بررسی شد، برای تهیه ی لیست وسلیل مورد نیاز شما به یکسری اطلاعات اولیه نیاز داریم این اطلاعات به شرح زیر می باشند
1- نقشه زمین مورد کشت به همراه محل جایگیری درختان و عوارض زمین
2- محل منبع آب (چاه یا استخر) به همراه دبی آب چاه
3- نوع درختانی که می خواهید کشت نمایید

با سلام زمین حدود 4000 متر . مسطح .
منبع آب رو دخانه . و چاه بتونی
هلو . شلیل . آلو . خرمالو .

اگه ممکنه هست نقشه زمین را که محل منبع آب در اون مشخص شده را به صورت یک فایل تصویری برای ما ایمیل کنید

  • حمید علی پور
  • August 8, 2016 at 5:08 pm

با سلام و احترام
مزرعه من در تربت حیدریه ، 5 کیلومتری شهر قرار دارد . من اقدام به کشت 2/5 هکتار زعفران نموده ام .یکی از گزینه هایم تیپ است و نیاز به مشاوره با شما دارم .
1- زعفران گیاهی 8 ساله است ولی باید برای یک دوره از سال روی زمین نصب گردد .
2- آیا دستگاهی پشت تراکتوری برای جمع آوری لوله ها در پایان کار وجود دارد .
3- من در اوایل دهه 80 با تیپ های آمریکائی و در عمق نصب 5 سانتی متر اقدام به کشت 25 هکتار خربزه کردم که تجربه بی نظیری بود . گفتم که اولا با مکانیزم کار اندکی آشنایم و دیگر این که از همان سال مقدار زیادی لوله 3 اینچی پلی اتیلن دارم که در انبار سال هاست خوابیده و به من دهن کجی تی تیپی می کند .
در مورد ارسال نقشه زمین و دیگر اطلاعات در خدمت هستم .

  • دژبانی
  • March 14, 2017 at 10:49 am

سلام آیا لوله هایتان رانمیفروشید09153082697

  • رضا غبداللهی
  • November 12, 2016 at 1:38 pm

با سلام لطفا درباره آبیاری کردن کشت پیاز نرگس با نوار تیپ راهنمایی بفرمایید. فاصله پیاز از هم 15 سانت فاصله ردیفها 40 سانت متراژ زمین 30×70 متر

با سلام
اگر امکان داره جنس خاکتون منطقه ای که می خواهید کشت کنید را هم اعلام کنید تا بهتر بتوانیم کمکتان کنیم

  • محمد کمالی
  • April 2, 2017 at 9:22 pm

با سلام میتوانم از نوار تیپ زیر خاکی برای یونجه استفاده کنم .فعلا با نوار تیپ روی زمین ابیاری میکنم لطفا توضيح دهید و نحویه خرید انرا راهنمایم کنید

سلام
در آبیاری یونجه از نوار تیپ استفاده می کنید؟!!!

  • بهروز استرکی
  • August 30, 2017 at 9:28 am

سلام.من یک هکتار زمین دارم که میخوام اویشن بکارم.فاصله بوته اویشن از هم۱۵سانت وفاصله ردیف هم ۵۰سانت.لطفا راهنماییم کنید که چقدر هزینه نوار ابیاری میشه.منبع تامین اب هم چاه ۶اینچی هست

  • علی پالیزی
  • October 8, 2017 at 9:14 pm

با سلام من یک هکتارزمین دارم ومیخوام گندم بکارم : اب یکو نیم اینچی دائم دارم کیفیتش هم خوبه شوری نداره باچه روشی ابیاری کنم بصرفه تره برام لطفا راهنماییم کنید .ممنون

سلام
برای گندم از سه روش آبیاری می تونید استفاده کنید. آبیاری غرق آبی ، آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای با نوار تیپ. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خودشون را دارند. برای اجرای هر کدام باید فاکتورهایی مثل بودجه، میزان آب خودتون و شرایط آب و هوایی منطقه خود را در نظر بگیرید. اگر آب کشاورزی شما کم هست و بودجه کافی دارید می تونید از آبیاری قطره ایی با نوار تیپ استفاده کنید.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنم مقاله آبیاری تیپ در گندم چگونه صورت می گیرد؟ را بخونید.
اگر باز هم سوالی داشتید در خدمتیم

  • محمدرضا صدوقی
  • October 17, 2017 at 10:44 pm

با احترام.برای کشت سیر حدودا دو هکتار در نهاوند-همدان،در خاک نسبتا رسی،مناسبترین روش آبیاری بارانی است یا قطره ای.و همچنین برای دو هکتار چغندر؟

  • حسن منصوری
  • August 25, 2018 at 12:00 am

سلام لطفا برای کشت پیاز ردیفی کمک کنید چه مقدار وچه فاصله ای نوارتیپ را پخش کنم

  • حسین محمدی
  • September 4, 2018 at 5:28 pm

باعرض سلام و خسته نباشید میخواستم اطلاعاتی در مورد کشت لوبیا قرمز با ابیاری قطری تیپ بهم بدید که برای هر هکتار چقدر نوار نیاز است و با چه فاصله ای باید از هم داشته باشند که بتونه کل زمین را خیس کنه

  • مرتضی مقبولی
  • December 27, 2019 at 12:58 am

سلام بهترین سایز نوار تیپ برای آفتاب گردان چقدره

سلام بسته به جنس خاک تون داره

  • روناک مصطفوی
  • May 6, 2020 at 6:48 pm

با سلام در مورد استفاده از نوار تیپ در کشت گیاه سیاهدانه اطلاعاتی میخواستم؟ تا کنون از این روش برای آبیاری سیاهدانه استفاده شده؟ ایا نتیجه خوبی میدهد؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  • سلمان علایی
  • May 12, 2020 at 7:58 pm

باعرض سلام و خسته نباشید برای یک هکتار زمین میخواستم کشت گوجه فرنگی انجام بدم درمنطقه اردبیل به صرفه هست انجام ابیاری با شیلنگ تیپ درضمن مشکل اب هم داریم باید. باتانکر خریداری کرد

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب