۵ کار مهمی که در هرس نباید انجام داد

هرس ریشه هرس درخت نحوه هرس ریشه درختان

هرس عبارت است از قطع کامل یا جزئی قسمتی از درخت به منظور تحت تاثیر قرار دادن، هدایت و نحوه رشد و باروری گیاه. هرس در میزان باردهی نوع رشد و به طور کلی آینده یک درخت تاثیر گذار است. بنابراین هرس را باید یک مسئله جدی و یک تخصص در نظر گرفت. در ادامه با پنج کار مهمی که در هرس نباید انجام داد آشنا می شویم

هرس هرس درخت هرس سر شاخه سر شاخه زنی

1- عمل سرشاخه زنی را در زمان میوه دهی انجام ندهید. سرشاخه زنی بیشتر باید در سال های اولیه و برای شکل دادن به درخت انجام شود و در بعد از باردهی این کار کمتر می شود. البته در بعضی از درختان مانند هلو و بادام پس از باردهی هم سرشاخه زنی انجام می شود.

علت این تفاوت هرس در چیست؟

میوه دهی درختانی مانند سیب و گلابی بر روی شاخه های مسن تر انجام می شود، پس با سرشاخه زنی باعث تحریک درخت به تولید شاخه های جدید شده و امکان بالغ شدن شاخه های قدیمی را از آن می گیریم و به همین علت میوه دهی آن کاهش پیدا می کند.

اما میوه دهی درختانی مانند بادام و هلو بیشتر بر روی شاخه های جدید و یکساله است. پس با سرشاخه زنی و تحریک درخت به تولید شاخه های جدیدتر میوه دهی را بیشتر می کنیم.

۲- هرس را اول فصل سرما انجام ندهید. در مناطقی که زمستان های سردی دارند هرس زمستانه باید در اواخر زمستان و بعد از تمام شدن یخبندان ها انجام گیرد. این هرس بیشتر شامل هرس فرم، ریشه و اندام هایی از قبیل پاجوش، نرک یا شاخه های خشک، بیمار و آفت زده است.

نرک چیست؟ نرک شاخه ای است که از لحاظ طولی بسیار رشد کرده و به علت اینکه مواد غذایی را در رشد مصرف کرده گل نمی دهد

هرس هرس درخت هرس سر شاخه سر شاخه زنی

۳- در سال های اولیه درختان را هرس شدید نکنید. هرس شدید در سال های اولیه باعث تحریک رشد شاخه های اولیه شده و باعث تاخیر در به محصول رفتن درختان می شود و عملا باردهی را به عقب می اندازد. برای فرم دهی در سال های اول بهتر است هرس در حد امکان سبک تر صورت گیرد تا تاثیر چندانی در به محصول رفتن در ایجاد نشود.

۴- پس از شروع باردهی درخت آن را هرس فرمی نکنید. هرس فرمی به هرسی می گویند که برای شکل دادن به درخت انجام می شود و بسته به نوع درخت اشکال مختلفی دارد. این هرس فقط مخصوص سال های اولیه درخت است و در سال های بعد و تا پایان عمر آن برای اینکه محصول بهتری دهد لازم است هر یک یا چند سال یکبار آن را هرس نماییم که به این نوع هرس، هرس باردهی می گویند.

انواع هرس درختان میوه

۵- هرس تابستانه را به اول و آخر تابستان موکول ننمایید. این هرس را موقعی انجام می دهند که درخت در حال رشد و سرعت انتقال جریان شیره گیاه در حداقل است و شاخه های جوان دیگری در طول فصل رشد ایجاد نخواهد شد. بنابراین در مناطقی که تابستان های زیاد گرمی ندارند این هرس را می توان از اواخر خرداد تا اوایل مرداد انجام داد.

برای آشنایی بیشتر با هرس تابستانه پیشنهاد می گردد مقاله ” هرس تابستانه درختان میوه ، اثرات و روش های انجام آن ”  را بخوانید

ابزار هرس هرس درختان میوه فصل هرس

5 کامنت
  • غلامرضا اصغری زاده
  • December 27, 2017 at 2:29 pm

باسلام وتشکر از مطالب مفیدتان در مورد هرس درختان ، اینکه سرشاخه هارا در زمان باردهی هرس نکنیم ،درختانی که شاخه های آن بطور عمودی رشد کرده و ار تفاع زیادی از سطح زمین پیدامیکنند را هم نباید هرس کرد؟(مخصوصا در دختان سیب پایه بذری) اصولا ارتفا شاخه ها در درخت سیب چقدر باید باشد؟

  • جوادازاد
  • April 9, 2020 at 10:23 pm

با سلام خیلی خوب بود اگه ممکن راجب پیوند شکمی با جزییات هم مطلب و فیلم بزارین.مننون

  • جوادازاد
  • April 9, 2020 at 10:23 pm

با سلام خیلی خوب بود اگه ممکن راجب پیوند شکمی با جزییات هم مطلب و فیلم بزارین.ممنون

  • انوش آزادی
  • July 2, 2021 at 6:37 pm

سپاس.

  • علیپور
  • November 27, 2023 at 1:15 am

09158779454 هادی علیپور… سلام مشهد و کل ایران برای اجرای هرس در خدمتم…یک باغ یا هکتار باغ….دارای تیم هرسکار20نفره برای باغات هکتاری….مشهد و شهرستان در خدمتم…دارای 20سال تجربه و بیش از ده ها گواهی در مورد امورات باغداری از مراجع قانونی و معتبر دولتی نظیر جهاد و فنی و حرفه ای و…بازدید رایگان در مشهد و در شهرستان با ارسال عکس برای بازدید و مشاوره رایگان در مورد کل امورات باغ در خدمتم…تجربه هرس باغات تجاری و هکتاری …بیش از300قرارداد هرس انجام شده…تمام قرار دادها و گواهی ها جهت مشاهده و استعلام موجود هست….تضمین کتبی هرس…تماس. پیامک.ایتا.روبیکا.واتساپ09158779454کل سال در کنارتانیم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب