۶ خصوصیت کاربردی در انتخاب یک آبپاش

نکته در انتخاب آبپاش مناسب آبیاری با آبپاش

انتخاب یک آبپاش مناسب که دارای دوام و آبدهی مناسب باشد یکی از دغدغه های همیشگی کشاورزان بوده است. حال به نظر شما در انتخاب یک آبپاش باید به چه مواردی توجه نمود؟ دکتر خیرابی و دکتر قربانی در کتاب روش های آبیاری بارانی کلاسیک خود تعدادی از این خصوصیات مهم را بیان نموده اند که به شرح زیر می باشند:

۱- یک آبپاش مناسب باید دارای ضریب یکنواختی بیشتر از ۷۵ درصد بر اساس معیارهای مرکز تحقیقات مهندسی آبیاری و آبادانی فرانسه و بالاتر از ۷۰ درصد بر اساس فرمول کریستیانسن باشد.

۲- سرعت دوران منظم باشد. که شرط اساسی جهت توزیع خوب باران اعم از آرام و یا تند در آبیاری معمولی و با باران تند برای مبارزه با یخبندان می باشد.

۳- آبپاش ها باید تا حد ممکن ساده و محکم ساخته شده باشند، زیرا این دستگاه ها در اکثر مواقع جابجا می شوند و در پاره ای موارد شرایط جابجایی بسیار بد است.

۴- هر چه ممکن است باران ریز ایجاد کند به طوری که در سطح خاک فشردگی که عامل نامساعد برای نفوذ آب است ایجاد نکند

۵- حساسیت جهش آبی در مقابل باد کمتر باشد ، که بیشتر تابع برد جهش آبی و فشار است.

۶- بی شک آبپاش باید ارزان قیمت باشد، در عین حال لازم است که این شرط در مقایسه با سایر شرایط، در درجه دوم اهمیت قرار داده شود.

حدود کارایی آبپاش ها نسبتا زیاد است و با تغییردبی و فشار می توان امکانات مختلفی را به وجود آورد. باید یادآوری کرد که سازندگان وسایل آبیاری بارانی کمتر سرعت چرخش آبپاش ها را در کاتالوگ های خود مشخص می کنند، در حالی که شناخت آن برای مبارزه با یخبندان کاملا ضروری است.

آبپاش های موجود در سایت پادیاب را بررسی نمایید

گروه: آبیاری
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب