آنچه در آبیاری درخت سیب باید بدانید

آبیاری درخت سیب

این گیاه یک درخت شاخص برای مناطق معتدل است و در عرض جغرافیایی ۳۵ تا ۶۰ درجه جنوبی و شمالی رشد می کند. شرایط محیطی مطلوب برای درخت سیب در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد.

درختان سیب در تمام انواع خاکها رشد می کنند اما خاکهای با بافت سبک و متوسط برای رشد این گیاه مطلوبتر است. تراکم و فاصله درختان سیب به نوع خاک، شرایط آب و هوایی، رقم سیب و نوع کشت آنها بستگی دارد. بطور کلی می توان گفت که برای آبیاری قطره ای تعداد درختان سیب می تواند از ۱۲۰ تا ۱۵۰۰ اصله در هکتار متغییر باشد. اگر از نظر چیدن مشکلی نباشد درخت سیب را می توان در ردیفهای مضاعف کشت نمود. آب مورد نیاز در آبیاری درخت سیب موضوعی است که در دنیا مطالعات زیادی درباره آن صورت گرفته است. بطور کلی می توان گفت ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی در سال برای رشد آن کافی است. مقدار آب مورد نیاز در آبیاری درخت سیب با توجه به تراکم و فاصله آنها بسیار متغییر است و بین ۶/۲ تا ۲۶ متر مکعب در سال برای هر درخت می باشد. حداکثر مقدار مصرف روزانه آب درخت نیز تابع شرایط آب و هوایی، گسترش شاخه و برگ، تراکم درختان و غیره می باشد. در هر حال می توان حداکثر مصرف را ۲۵ تا ۲۰۰ لیتر در روز برای هر درخت در نظر گرفت. برنامه آبیاری در مورد باغات سیب از ویژگی های خاصی برخوردار است. دوره رشد درخت سیب بسته به رقم و شرایط آب و هوایی بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ روز است. در این دوره رشد مراحل بحرانی از نظر تامین آب عبارتند از:

– مرحله گل دهی

– مرحله تشکیل

– مرحله ایجاد جوانه های گل

– مرحله رسیدن

تاکید می شود در مواردی که رشد سبزینه ای یا رویش گیاهی شدید است مراقبت شود تا آبیاری بیشتر از مقدار مصرف درختان نباشد. در این وضعیت محدود کردن آبیاری می تواند ایجاد جوانه ها را بهتر و آسانتر سازد. این مساله در مرحله رسیدن میوه ها نیز وجود دارد. آبیاری زیاد در این مرحله کیفیت میوه را کاهش می دهد. در استفاده از روش های متداول برای بدست آوردن مقدار صحیح ضریب گیاهی و تخمین و تعریق گیاهی از نمودار زیر می توان استفاده کرد.

آبیاری درخت سیب

عکس العمل درخت سیب نسبت به تامین مقدار مطلوب آب را نه فقط در مقدار محصول بلکه در کیفیت میوه ها هم می توان مشاهده کرد. بیشتر محققان بر این عقیده اند که تامین مقدار مطلوب آب احتمال آلوده شدن سیب را به بیماری های انباری کمتر می کند. مقدار محصول در صورت استفاده از سیستم قطره ای، تامین مواد غذایی کافی، کنترل آفات و غیره بین ۵۰ تا ۸۰ تن در هکتار خواهد بود. مقدار محصول قابل عرضه به بازار یا انبار کردن را می توان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کل محصول تخمین زد.

8 کامنت
  • عسگر برزگران
  • June 25, 2016 at 11:11 pm

سلام ممنون از مطالب علمی و اموزشی تون ما تو باغمون سیب قرمز لبنان و با سیب زرد داریم البته بین شون درخت هلو هم کاشتیم حدودا 13 ساله ولی درخت های سیب بیشتر رشد رویشی دارن و از نظر تشکیل میوه خیلی کم … اصلا گل دهی کنی دارن … البته کف باغ هم ینجه کاشتیم هر سال هم از کود دامی استفاده میکنیم دوره ابیاریمون هم 15 روز یه باره… ممنون میشم از راهنمایتون.

  • عسگر برزگران
  • June 25, 2016 at 11:12 pm

سلام ممنون از مطالب علمی و اموزشی تون ما تو باغمون سیب قرمز لبنان و با سیب زرد داریم البته بین شون درخت هلو هم کاشتیم حدودا 13 ساله ولی درخت های سیب بیشتر رشد رویشی دارن و از نظر تشکیل میوه خیلی کم … اصلا گل دهی کمی دارن … البته کف باغ هم ینجه کاشتیم هر سال هم از کود دامی استفاده میکنیم دوره ابیاریمون هم 15 روز یه باره… ممنون میشم از راهنمایتون.

با سلام خدمت شما
سوال شما را از دیگر دوستان پرسیدیم تعدادی از کارشناسان جواب های زیر را برای ما فرستادند

هرس استادانه لازمه سر زنی وخالی کردن یک در میان شاخه غیر مثمر تا تهویه ونور درست داشته باشه و غرورش باید بشکنه اول شاخه ها قیچی بزارید ونیم دور پوستشو خراش بدهید

در پاییز کود فسفات امونیوم به صورت چالکود زیر درختان استفاده کنید

سلام فاصله درختان چند؟ شاید تراکم بالاست یا اینکه رشد درختان هلو زیاد است

  • Amin d
  • March 25, 2017 at 2:40 pm

باسلام خسته نباشيد ممنون بابت مطالب خوبتون بنده صد تا نهال سيب كاشتم سه ساله از كاشت شون ميگذره شكوفه و ميوه ميدن اما رشد به اون صورتي نداشتن تو سه سال ريز هستن نهال ها خواستم ببينم چكار كنم ممنون ميشم پاسخ بدين باتشكر

  • اصغر عباسپور
  • April 12, 2017 at 5:23 pm

با سلام خسته نباشید ما تازه یه باغ سیب حدود نیم هکتار خریدیم میخواستم کمی راهنمای کنید درمورد کود دهی وابیاری درخت

سوالتون را دقیق تر بپرسید و یا منطقه خودتون را مشخص کنید تا بتوینم بهتر راهنمایی تون بکنیم
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد درخت سیب پیشنهاد می کنم کتاب راهنمای پرورش درخت سیب را مطالعه کنید این کتاب اطلاعات بسیار مفید و کاربردی در مورد احداث باغ سیب داره

  • sadeghi
  • July 4, 2017 at 11:56 am

سلام و سپاس فروان بخاطر شکیبای در جواب دادن به تمام سولات
بنده در اصفهان زندگی میکنم و با عده ای تصمیم گرفتیم که درخت کاری انجام بدیم جهت حفظ محیط زیست حالا سوال من اینکه چه درختی استقامت بیشتر و رشد سریعتر و اب کمتری میخواد؟ و چه زمانی از سال کاشته بشه و به چه میزان اب در ابتدا نیاز داره

ممنون میشم توضیح کامل بدین

  • Afshin Baniasadi
  • July 5, 2017 at 3:32 pm

سلام
ممنون از لطفتون
سنجد
آبیاری: در ابتدای کاشت هر هفته یکبار آبیاری شود و در درختان بالغ هر سه هفته یکبار آبیاری صورت گیرد.
زمان کاشت: کاشت بذر سنجد در محل سرد در پاییز، کاشت قلمه های که دارای چوب سبز اند در اواخر بهار یا اوایل تابستان ، قلمه نیمه سبز در فصل تابستان و پیوند زدن در آخر زمستان امکان پذیر است.
زیتون
نیاز آبی: حدود ۵۵۰۰ متر مکعب در هکتار در یک فصل زراعی
زمان کاشت: کاشت نهال زیتون از آبان ماه تا فروردین ماه در استان امکان پذیر است.
زبان گنجشک
آبیاری: نیاز آبی بسیار کم با رشد بسیار سریع
زمان کاشت: اواسط زمستان تا اوایل بهار
اکالیپتوس:
آبیاری: پس از ۵ سال اول زندگی تقریبا میشه گفت که به آبیاری منظم نیازی ندارند.
زمان کاشت: اواسط زمستان تا اوایل بهار
از دیگر درختان مقاوم به خشکی مناسب جهت کاشت در اصفهان میشه درختان زیر را نام برد:
ارغوان، بلوط همیشه سبز، سرو شیراز، کاج و زرشک
امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب