معرفی هندوانه- کاشت

معرفی گیاه هندوانه کشاورزی آبیاری نوار تیپ

هندوانه یک گیاه فصل گرم می باشد و نسبت به گرما بیشتر از گیاهان تیره کدوییان مقاوم است. هندوانه مخصوص مناطقی است که دارای تابستان طولانی و گرم هستند از این رو تابستان های خشک یا نسبتا مرطوب برای آن مناسب می باشد. شیوع بیماری هایی که به برگ حمله می کنند در نواحی مرطوب بیشتر از نواحی خشک است در مناطقی که طول دوره گرما کمتر از ۱۲۰ روز است باید از مدل هایی استفاده کرد که زود رس باشند در غیر این صورت میوه نارس باقی می ماند و شیرین نمی شود.

خاک

Planting Watermelone -ag-02.

هندوانه خاکهای شنی و سبک را که از نظر مواد آلی غنی باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشند می پسندد. در خاکهای رسی هم محصول خوبی می دهد به شرط آنکه آب تحت الارض در پایین نگه داشته شود. در خاکهای حاصلخیز و زهکشی شده شنی رسی و لومی شنی، بهترین خاک برای رشد هندوانه است. خاکهای کمی اسیدی تا PH خنثی مناسب کشت هندوانه می باشد. PH بین ۶ تا ۷ برای کشت هندوانه بسیار مناسب است.

مقدار بذر

Planting Watermelone -ag-03.

میزان موثر بذر برای هر هکتار ۳ تا ۴ کیلوگرم می باشد. بذر هندوانه را موقعی می کارند، که دمای محیط به ۲۰ درجه سانتیگراد رسیده باشد.

نظر به اینکه هندوانه به سرما حساس است تا برطرف نشدن کامل سرما باید از کاشت بذر در هوای آزاد خودداری کرد و در دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد جوانه زده و سبز می شود.

در کلیه روش های کشت در اراضی شور می بایست از مقدار بیشتری بذر نسبت به اراضی شیرین در هنگام بذر پاشی استفاده نمود تا از سطح سبز بیشتری برخوردار شد

در صورت تکرار کشت در سال بعد هنگام شخم می بایست ابتدا شوره های حاصله روی سطح خاک را جمع آوری نمود و سپس اقدام به شخم زدن کرد.

آماده سازی زمین

Planting Watermelone -ag-04.

برای کاشت هندوانه زمین را در پاییز سال قبل شخم زده و آنرا به حال خود می گذارند. کلوخ های حاصله از شخم در فصل زمستان توسط سرما و یخبندان پوک شده و در بهار قبل از کاشت زمین را یک الی دو بار دیسک می زنند تا خاک کاملا نرم شود و سپس اقدام به کشت می کنند و می توان با کود سبز یا کود حیوانی خاکهای نامناسب را اصلاح نمود.

کاشت

Planting Watermelone -ag-05.

معمولا بذر پاشی هندوانه در زمین اصلی انجام می گیرد بدین منظور ۱ یا ۲ روز قبل از آن بذر را در پارچه مرطوب تحت دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد نگه می دارند و بدین ترتیب عمل جوانه زنی و سبز شدن تسریع می شود.

زراعت هندوانه معمولا به صورت کپه ای انجام می گیرد بدین صورت که در محل های تعیین شده گودال هایی به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و به فاصله ۷۵ تا ۸۰ سانتیمتر از همدیگر حفر کرده و کودهای توصیه شده را در کف گودال ریخته و روی آن را با کود حیوانی پوسیده پوشانده (بهتر است مقداری کود پوسیده دامی را با خاک مخلوط کرده تا علاوه بر تقویت مواد غذایی خاک گرمای زمین را نیز تا حدودی حفظ کند). سپس مقداری خاک الک شده بر روی آن ریخته و به منظور کاشت تعداد ۳ الی ۴ بذر جوانه زده سالم و ضدعفونی شده را روی بستر تهیه شده به نحوی قرار می دهند که ریشه ها به طرف پایین قرار گیرد. آن وقت روی بذر را با یک لایه نازک خاک نرم می پوشانند و بلافاصله با آبپاش آبیاری می کنند در این روش فاصله ردیف ها را ۱/۵ الی ۲ متر در نظر می گیرندکاشت مکانیزه هندوانه نیز در بعضی کشورها رایج است. نوع کشت ردیفی است و پس از نمو کافی، بوته های اضافی را به فواصل معین تنک می کنند.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب