معرفی گیاه هندوانه- مقدمه

معرفی گیاه هندوانه کشاورزی آبیاری نوار تیپ

هندوانه گیاهی است که بومی مناطق گرم آفریقا می باشد و در قرن شانزدهم وارد قاره اروپا شد

این گیاه یک ساله و علفی است، سیستم ریشه ای این گیاه قوی و کامل است و از ریشه های فرعی و تارهای کشنده تشکیل شده است. قطر ریشه اصلی در قطور ترین قسمت آن ۱ تا ۵/۱ سانتیمتر است. ریشه هندوانه به صورت عمقی رشد می کند و در بعضی خاکها تا عمق ۱ متر هم پیش می رود. سیستم ریشه ای این بوته ۷ تا ۱۰ مترمکعب حجم خاک را فرا می گیرد.

ساقه هندوانه خزنده (طول شاخه های خزنده آن شاید به ۴ تا ۵ متر برسند) نازک و طویل با مقطع پنج ضلعی مدور و کرک دار است. همچنین از ساقه های اصلی نیز ساقه های فرعی منشعب می شود.

برگهای هندوانه قلبی شکل با بریدگی های عمیق و به رنگ سبز خاکستری با دمبرگهای طویل و بدون گشوارک است.

انواع هندوانه های ایرانی:

هندوانه قرق

هندوانه خانمی

هندوانه شریف آباد

هندوانه محبوبی

هندوانه پوست سفید همدان

انواع هندوانه های خارجی

ارقام هندوانه های خارجی که کشت بعضی هم در ایران نتایج خوبی داده است بیشتر از نوع آمریکایی می باشد و به شرح زیر هستند:

چارلستون گری Charleston Gray

Intoduction Waterlemone 01-ag-02

دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه در ایران معروف به هندوانه مهندسی است که برای حمل و نقل مناسب می باشد. میوه ها بزرگ و کشیده می باشند رنگ پوست آنها سبز پسته ای روشن، پوست میوه کلفت و محکم، رنگ گوشت قرمز روشن بسیار مرغوب، ترد و شیرین می باشد. برای مناطق گرمسیری مناسبتر است اما در سایر مناطق نیز نتیجه خوبی داده.

دیکیس کوئین Dixie Queen

Intoduction Waterlemone 01-ag-03

دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه و برای حمل و نقل به بازارهای نزدیک و کشت در مزارع اطراف شهرها مناسب است. این هندوانه نسبتا زودرس پوست میوه سبز کم رنگ با نوارهای نازک و نیمه سخت، گوشت قرمز، روشن، ترد، توپر و شیرین است. شکل میوه گرد کمی کشیده است. این هندوانه به پژمردی مقاوم است.

فرفاکس Fairfax

Intoduction Waterlemone 01-ag-04

دور رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه، بیضی کشیده درشت با پوست سبز روشن راه راه و به دلیل ضخامت پوست برای حمل و نقل به نقاط دور دست مناسب می باشد. گوشت آن قرمز شیرین، پر آب، توپر، بدون الیاف می باشد. تنها عیب آن درشتی خیلی زیاد آن است که بعضی میوه ها ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم می رسد. برای فروش در بازار شهرهای بزرگ مناسب است.

چیلیان بلاک Chilian Black

Intoduction Waterlemone 01-ag-05

دوره رشد ۱۳۰ تا ۱۴۰ روزه است. این هندوانه کروی متوسط، پوست سبز روشن با نوارهای سبز تیره و نازک به همین دلیل قابل حمل و نقل به نقاط دور دست نمی باشد و برای بازارهای نزدیک شهرها توزیع می شود چون زیاد بزرگ نمی شود فروش آن آسان است

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب