چگونه شته ها را کنترل کنیم؟

چگونه شته ها را کنترل کنیم

شته ها عاشق تغذیه مخنصر از روی میوه ها، سبزیجات، گل ها و  بسیاری از انواع دیگر گیاهان هستند، جمعیت های این جشره بر روی قسمت سایه دار برگ ها و برنگ های مختلف  به سختی رشد می کنند. برای کمک به دفع این حشرات مزاحم، حشرات سودمند مانند کفشدوزک را باید به حیاط وارد کنید، یا سعی کنیم جمعیت مورچه ها را کاهش دهیم. انواع اسپری های مختلف وجود دارد، که حاوی مواد تشکیل دهنده از انواع مختلف روغن تا سیر است، که شته ها را کنترل می کند. اگر نیاز به یک عمل سریع باشد، اسپری زدن  بر روی شته ها با یک فشار قوی از آب یا پاشیدن به صورت پودر سرتاسر مناظقی که هستند انجام می شود.

الف) پیدا کردن یک روش کنترلی خانگی:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1-  گیاهان را با یک جریان قوی آب اسپری می کنیم. از شلنگ برای اسپری کردن آب سرد برای گیاهانی که تحت تاثیر شته ها هستند استفاده می شود. این کار به طور مستقیم شته ها را از بین می برد. باران سخت نیز شته ها را از  روی گیاهان شستشو می کند

– در حالی که فشار آب باید وجود داشته باشد، باید اطمینان حاصل شود با تنظیم فشار بیش از حد به گیاه آسیب وارد نسازیم

 – برای کشتن آن ها باید تکرار انجام شود.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- شته ها را با استفاده از دستان خود حذف کنید. اگر یک دسته شته روی گیاهان مشاهده کنید، با دست میتوانید آنها را از بین ببرید. وقتی شته ها را از یک طرف برس کرده، آن ها را به داخل ظرف صابون دار برده و آب آنها را می کشد.

– اگر شته ها کل برگ یا ساقه را آلوده کرده اند بخش را با استفاده از قیچی یا قیچی هرس ببرید و داخل  ظرف آب و صابون قرار دهید.

– دستکش را به منظور محافظت از دست بپوشید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

3- گیاه را با آرد بپوشانید تا به مقابله با تهاجم شته ها کمک کند. یک فنجان آرد را از آبدار خانه یا آشپزخانه خود بیرون آورید و آن را به باغ خود برسانید. با استفاده از دست های خود به طور یکسان بر روی گیاهان تحت تاثیر شته ها بپاشید.

– لازم نیست کل گیاه را با آرد بپوشانید، فقط نقطه ای که شته ها هستند را بپوشانید.

– مخلوط کردن با آرد شته ها را متوقف می کند.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4-  گیاهان را با آب و صابون معمولی پاک کنید. چند قطره مواد شوینده پاک کننده را با یک فنجان آب مخلوط می کنیم. یک پارچه یا دستمال کاغذی را به داخل محلول فرو برده و به آرامی ساقه یا برگ گیاه که تحت تاثیر شته هستند را پاک می کنیم.

– از تمیز شدن دو طرفه برگ اطمینان حاصل شود.

ب) شکارچی ها و تله ها را در لیست قرار دهید:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1- جذب حشرات سودمند که از شته ها تغذیه می کنند. با رشد گیاهانی همچون نعناع، شوید یا شبدر میتوانیم کفشدوزک و بالتوری را جذب کنیم. هر دو این حشرات از شته ها تغذیه کرده، که به کاش تغذیه کننده ها از گیاه کمک می کند.

–  در صورت تمایل می توانید کفشدوزک یا بالتوری را از یک تامین کننده کشاورزی خریداری کنید تا در حیاط خود آزاد کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- پرندگانی که تغذیه می کنند از حشرات به حل مشکل می توانند کمک کنند. چکاوک ها، چرخ ریسک و نوعی از پرندگان به نام chickadee می توانند وقتی که از شته ها تغذیه می کنند مفید باشند. برای تشویق این پرندگان برای زندگی کردن در نزدیک حیاط خود،  بوته های گیاه با شاخه های متراکم و یا درختان کوچک مناسب برای لانه سازی نیاز است.  همچنین می توانید برای کمک به جذب پرندگان از دستگاه خوراک دهنده به آن ها استفاده کنید.

– لانه های کوچکی برای زندگی پرندگان به صورت آلترناتیو در بوته های گیاهان یا درخت ها نصب کنید

3- مورچه ها را از کمک به شته ها متوقف کنید. مورچه ها و شته ها به طور متقابل برای یکدیگر مفید هستند، زیرا شته ها به تامین غذای مورچه ها کمک می کنند. اگر شما کلونی مورچه یا تعداد زیادی مورچه در نزدیکی گیاهانی که مورد هجوم شته ها می باشند دیدید، سعی کنید از مورچه ها با استفاده از یک نوار چسبنده در اطراف تنه درخت و یا نوع دیگری از تله مورچه، خلاص شوید.

–  مورچه و شته ها یک رابطه همزیستی دارند. مورچه ها از شته ها محافظت می کنند و شته ها مایع مغذی را که مورچه ها می خورند تولید می کنند.

–  شما همچنین می توانید سرکه، آب لیمو یا دارچین را برای کمک به دور نگه داشتن مورچه ها از نزدیک شدن بیش از حد به گیاهان خود استفاده کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4- خرید یک تله چسبنده برای گرفتن شته ها. این تله های زرد با استفاده از سطح چسبنده شته ها را می گیرند – فقط آنها را در یک شاخه یا در کنار گیاهان خود قرار دهید. شما می توانید تله های چسبنده را از فروشگاهای خانگی و باغی و همچنین آنلاین خریداری کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

5- از گیاهانی که شته ها دوست دارند برای فریب آنها از دور شدن به گیاهان دیگر استفاده کنید. رشد گیاهانی که شته ها را جذب می کنند،  همچون آسترها یا کوسموس، آن گیاهان نیز باید از گیاهانی که محافظت می کنید دور باشند. شته ها مجذوب این گیاهان می شوند و دور نتیجه از گیاهانی که کمتر مطبوع هستند دور می مانند.

– شته ها همچنین گل کوکب، گل زبان در قفا و خانواده گل اهاری را دوست دارند. این گیاهان تله  کمی شبیه قربانی برای شته ها در باغ شما هستند. شته ها روی آن ها متمرکز می شوند. بنابراین از اینکه بیش از حد متصل شوند، جلوگیری می شود.

–  کنترل شته ها تنها به افزایش تعداد آنها منجر نمی شود، بلکه در نهایت منجر به گسترش آنها به گیاهان دیگر خواهد شد. شما هنوز هم نیاز به اداره کننده جمعیت روی گیاهان تله دارید.

–  فاصله گیاهان تله با گیاهان دیگر به نوع جنس گیاه و مقدار فضای مورد نیاز بستگی دارد. با حداقل فاصله 2 فوت شروع کنید.

ج) استفاده از اسپری:

چگونه شته ها را کنترل کنیم

1- مخلوط کردن روغن اسانس برای استفاده بر روی گیاهان. روغن های نعناع بیابانی، رزماری، آویشن و گل میخک در یک کاسه یا جام با استفاده از 4 تا 5 قطره از هر یک باهم ترکیب می کنیم. مخلوط را با آب داخل یک بطری اسپری ریخته و قبل از آن همه چیز را با هم مخلوط کنید. مخلوط آب و روغن را بر روی گیاهانی که شته ها در حال خوردن آن هستند اسپری کنید.

– یک بطری اسپری را به عنوان سمپاش اسانس روغنی تعیین کنید. روغن ها معطر و به پلاستیک جذب می شوند، برای استفاده های پیش رو آن ترکیبات کمتر از حد ایده آل هستند.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

2- برای استفاده بر روی شته ها یک اسپری خانگی سیر بسازید. قبل از مخلوط کردن آنها با 2 قاشق چایخوری (9.9 میلی لیتر) روغن معدنی، آن را با 3-4 حبه ی سیر خردشده ترکیب کنید. قبل از خارج کردن قطعات سیر ترکیب را به مدت 24 ساعت مخلوط کنید. قبل از اسپری کردن ترکیب سیر به گیاهان، مخلوط را به یک بطری اسپری با 16 اونس (450 گرم) آب معمولی و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) صابون بریزید.

–  شما همچنین یک اسپری برگ گوجه فرنگی برای استفاده بر روی گیاهان نیز می توانید ایجاد کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

3- اسپری روغن گیاه نیم(Neem) بر روی گیاهانی که تحت تاثیر شته ها قرار گرفته اند. با مخلوط کردن روغن نیم با کمی آب شما یک ترکیب ارگانیک ایجاد می کنید که به دفع شته ها کمک می کند. آب و روغن نیم را به داخل یک بطری اسپری بریزید و آن را در بخش هایی از گیاه که تحت تأثیر شته قرار گرفته اند به کار ببرید.

–  روغن نیم را در فروشگاه های باغی و خانگی، برخی فروشگاه های زنجیره ای و یا آنلاین پیدا کنید. توجه  داشته باشید که روغن نیم  برای مدت طولانی سمپاش را دچار بو می کند. بهتر است برای استفاده یک بطری اسپری خاص را تعیین کنید.

–  همچنین می توانید از روغن های باغبانی برای اسپری کردن بر روی گیاهان استفاده کنید.

چگونه شته ها را کنترل کنیم

4-  از صابون های حشره کش برای کنترل شته ها استفاده کنید. این صابون را می توان از تامین کننده های وسایل باغبانی یا آنلاین خریداری کرد. دستورالعمل ها را بخوانید تا متوجه شوید قبل از اسپری کردن آن بر روی گیاهان برای کمک به دفع شته ها تا چه اندازه از صابون را با آب مخلوط کنید.

–  این صابون ها برای کشتن شته طراحی شده اند.

–  صابون های حشره کش برای پستانداران( انسان و حیوانات خانگی) نسبت به حشره کش های شیمیایی سمیت کمتری دارند. به این ترتیب، از دستورالعمل های تولید کننده ها در مورد هر گونه اقدامات احتیاطی ایمنی یا وسایل مورد استفاده در هنگام کاربرد آن ها نیز استفاده کنید.

از چه سمومی می توان در گلخانه استفاده نمود؟

سموم مورد استفاده در گلخانه ها

تقسیم بندی سموم مورد استفاده در گلخانه ها بر اساس عوامل هدف در طبقه بندی های زیر قرار می گیرد:

قارچ کش ها

باکتری کش ها

حشره کش ها

کنه کش ها

نماتد کش ها

جونده کش ها

حلزون کش ها

از بین موارد فوق قارچ کش ها، حشره کش ها و کنه کش ها از اهمیت بالایی در کنترل آفات و بیماری های گلخانه های خانگی برخوردارند. محلول پاشی متدوال ترین روش استفاده از سموم در گلخانه های خانگی به حساب می آید. شما با خرید یک محلول پاش دستی میتوانید به راحتی آفات گلخانه خانگی خود را کنترل کنید. توجه داشته باشید در سیستم های کشت بدون خاک، میتوان برخی از سموم قابل حل و سیستمیک را در آب آبیاری حل کرده و به مصرف گیاه رساند. آنچه که باید در هنگام محلول پاشی به آن توجه داشته باشید هم خوردن سم با دسته ای است که بر روی در آن تعبیه شده است. در مورد سمپاشی به سه موضوع مقاومت، گیاه سوزی و سازگاری باید توجه ویژه داشت. که در این مقاله به آنها اشاراتی خواهیم داشت.

مقاومت

از زمانی که در کشاورزی استفاده از سموم متداول شد پدیده مقاومت به سموم در آفات افزایش پیدا کرد. به این معنا که حشرات بعد از در معرض سم بخصوصی قرار گرفتن در برابر آن سم مقاوم می شدند چرا که پس از زاد و ولد نسل بعدی نسل مقاوم تری در برابر آن سم بود. به این ترتیب با مرور زمان و استفاده مرتب از سم در برابر آن سم مقاوم می شدند. لذا توصیه گیاهپزشکان استفاده از سموم مختلف به صورت ترکیبی و متناوب است نکته مهمی که بسیاری از گلخانه داران با بی توجهی به آن موجب طغیان یک آفت خاص در گلخانه شده اند و اکنون دیگر راهی برای مقابله با آن نمی شناسند.

گیاهسوزی

همانطور که در شماره قبل اشاره کردیم، گیاهسوزی پدیده ای است که در اثر استفاده بی موقع و نامناسب از سموم پدید می آید. لذا زمان سمپاشی و مقدار استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین نوع سم، موادی که با سم اختلاط پیدا می کنند نظیر مصرف زیاد روغن ولک و رطوبت بالای  گلخانه هر یک می تواند در پدیده سوختگی نقش داشته باشد. پدیده گیاه سوزی با برخی بیماری ها اشتباه گرفته می شود و معمولا زمانی که گیاه در رشد رویشی قرار دارد آسیب های مهمی وارد می کند.

 سازگاری سموم با یکدیگر

برای آشنایی با اینکه دو سم با هم بخوبی مخلوط می شوند یا نه، ابتدا برچسب روی سم را مطالعه کنید. در بسیاری از موارد اطلاعات این چنینی بر روی برچسب قوطی سم درج شده است. اگر اطلاعات مدنظر وجود نداشت می توانید بصورت آزمایشی در نیم لیتر آب دو سم را متناسب نیم لیتر آب مصرفی حل نموده و مشاهده کنید که آیا این دو سم و آب بخوبی با هم محلول شده اند یا خیر و سپس تاثیر آن را بر روی چند گیاه بصورت آزمایشی بررسی کنید.

تعیین زمان دقیق سمپاشی

برای برخی آفات بهترین زمان برای اثر گذاری بیشتر سم زمانی است که حشرات به دام افتاده بر روی کارت های زرد چسبان در گلخانه افزایش چشم گیری داشته است. استفاده از این تله های زرد رنگ علاوه بر کنترل بهتر آفات به شما در مدیریت استفاده از سموم کمک می کند.

به طور کلی شناخت بهتر آفت یا بیماری در کنترل شیمیایی آن بسیار موثر است در مورد آفات سیکل زندگی آنها و نحوه خسارت در تعیین سم اهمیت دارد.

کلمات کلیدی: آفات ، آفات گل رز ، سموم ، سموم گلخانه ای

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش نهم

آشنایی با آفات گل رز در گلخانه

خرخاکی

این آفت بر روی کاکتوس، داوودی، خیار، سیکلامن و پانسی مخرب گزارش شده است. خرکاکی درون جعبه های بذر، روی سطح خاک،  بر روی سطح برگها، ساقه ها و میوه ها و همینطور ریشه های گیاهان مسن دیده می شود. ریشه های سرخس و ارکیده ها نیز از مضرات این آفت در امان نیستند. هرچند خرخاکیها را در روز کنار گلدان هایتان میتوانید مشاهده کنید، ولی بیشترین خسارت این آفت در شب اتفاق می افتد.

خرخاکی ها نسبت به خشکی تحمل ندارند، بنابراین تمایل دارند که در مکان های سرد و مرطوب با بقایای گیاهی فراوان و سرپناه کافی تجمع یابند.

مدیریت

در مرحله اول توده های بقایای گیاهی، جعبه های قدیمی بذر، گلدان های تمیز نشده، خرده سنگ ها و چوب های پوسیده در هر نوع محل تخم ریزی محتمل را از بین ببرید. خرخاکی های یافت شده در این مکان ها باید با گردپاشی یک حشره کش تماسی و یاریختن آب جوش بر روی آنها کشته شوند.

طعمه های آبجو، سیب زمینی پخته، پنیر رنده شده یا شکر را می توان برای جذب افراد باقیمانده استفاده نمود.

این آفات زیاد از محل تخم ریزی خود دور نمی شوند، بنابراین یک مبارزه متمرکز علیه آنها در اوایل بهار، جمعیت آنها را برای بقیه فصل رشد کاهش خواهد داد.

هزارپایان

با هزارپایان کم بیش آشنا هستید این آفت در گلخانه ها هم یافت می شود و نیازی به معرفی ندارد. لذا به اختصار در مورد مدیریت آن توضیحاتی می دهیم.

مدیریت

هزارپایان در خاکهای مرطوب با مواد آلی زیاد موفق ترند و بخصوص در توده های دست نخورده بقایای گیاهی در حال پوسیدن و مواد زاید که فراوانند. بنابراین رعایت کامل بهداشت و انجام شخم های مکرر تعداد آن را کاهش خواهد داد و در اغلب موارد برای کاهش خسارت جدی آنها کافی است. همچنین رعایت بهداشت در گلخانه ها بسیار حائز اهمیت است چراکه هزارپایان در بسترهای بذرها، گیاهچه ها، پیازها و کوروم های حساس را می توان با پاشیدن یک گرد حشره کش به داخل خاک درست قبل از کاشت یا هنگام کاشت و یا با پاشیدن به خاک اطراف طوقه گیاه محافظت نمود. در مواردی که عامل اصلی خسارت نباشند. نیازی به کنترل نبوده و باید عامل اصلی را تشخیص داده و کنترل نمود.

سوسری ها یا سوسک های حمام

جالب است بدانید حشرات فوق نه تنها برای محیط های مسکونی بلکه برای گلخانه ها هم عامل مزاحم محسوب می شوند لذا به توضیحاتی درباره خسارت آنها در گلخانه  ها می پردازیم در پایان در مورد مدیریت آنها به نکاتی اشاره می کنیم.

این حشرات به گیاهچه ها، بذر ها، ریشه ها، ساقه ها ، برگها . گل های بوته های مسن آسیب می رسانند. گیاهانی نظیر سینره، داوودی، سیکلامن و ارکید به حمله این سوسکها حساس است. توجه داشته باشید که عمده خسارت را در شب به گیاهان وارد می شود. سوسری ها در طول روز در بقایای گیاهی، لوله ها، درزهای دیوار و قسمتهای چوبی خانه ها، زیر گلدان ها و محفظه های بذری و در خاک مخفی می شوند. آنها شب هنگام برای تغذیه بیرون آمده و تقریبا از هرگونه ماده آلی تغذیه می کنند. به ندرت پرواز میکنند ولی جهش های سریع و بلندی دارند.

مدیریت

سوسری ها بیشتر در گلخانه های قدیمی و در دماهای بالا دردسر ساز می شوند زیرا این محیط ها دارای مواد غذایی و سرپناه بوده و شرایط برای تولید مثل سریع آنها مهیاست. پتانسیل تولید مثل این آفات را با حذف مرتب توده های آشغال کاهش دهید.

 از یک حشره کش مناسب در مجاری آب، مسیرها و دیگر سطوح محل عبور سوسری ها استفاده نموده و این کار را بفواصل یک هفته تا زمان کاهش جمعیت تکرار نمایید.

طعمه های سبوس گندم، نان، آبجو، شکر، شیره قند و مواد دیگر را می توان درون ظروف مناسب برای به دام انداختن سوسری ها استفاده نمود و یا می توان بطری های دهان گشاد را همسطح خاک قرار داد. یک طعمه کوچک در ته بطری باعث می شود سوسری ها به طرف آنها جذب شده  و درون بطری بیفتند.

میتوان حشره کش ها را با طعمه مخلوط نموده و یا از آب داغ برای از بین بردن آنها استفاده نمود. تله های دائمی برای چند هفته اثرات مطلوبی خواهند داشت، ولی تفریخ تخم ها تا یک سال ادامه خواهند داشت. بنابراین تکرار تله گذاری ضروری است.

کلمات کلیدی: آفات گل رز ، آفات گلخانه ، خرخاکی ، هزار پا

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش هشتم

سموم مورد استفاده در گلخانه چیست

برگخوار ها
مهمترین گونه رایج در گلخانه ها، کرم برگخوار چغندرقند یا همان کارادینا است. این حشره به گیاهان زیادی از جمله فلفل، گوجه فرنگی و توت فرنگی حمله می کند. و به تعدای از حشره کش ها مقاوم شده است. این آفت علاوه بر برگ و میوه، خسارات شدیدی به گیاهچه وارد می کند. بیشتر اوقات تارهای عنکبوت مانندی در نزدیکی محل تغذیه دیده می شوند. در بوته های مسن تر در اثر تغذیه لارو این حشره، برگها دچار ریزش می شوند.

مدیریت

بازرسی و کنترل منظم گلخانه ها برای پیدا کردن نشانه های اولیه این آفت ضروری است.

استفاده از باکتری  Bacillus thuringiensis  یا حشره کش بیولوژیک سوبتیلین موثر است

از آنجایی که لاروهای جوان راحت تر کنترل می شوند. عملیات سمپاشی را با استفاده از سمومی مانند اندوسولفان در این مرحله انجام دهید.

سیرسیرک یا آبدزدک ها

این حشرات بیشتر روی گیاهچه های گوجه فرنگی آسیب می رسانند.

مدیریت

خاک را به منظور از بین بردن تخم های آفت و علف های هرز شخم عمیق بزنید.

رطوبت خاک اگر در حد مناسبی نباشد این موجودات برای پیدا کردن رطوبت به اعماق خاک می روند و باعث آسیب رسانده به گیاهان می شوند.

از طعمه های آلوده شده به سوین می توانید استفاده کنید.

از تدخین کننده های خاک برای ضد عفونی خاک استفاده کنید. البته این روش موقتی است و چندان جواب نمی دهد.

مورچه ها

علائم بسته به موقعیت و گونه مورد نظر بسیار متغیر است. مورچه ها گاهی قطعات کوچکی از بافت های برگ گیاهان گلدانی را می خورند. گاهی بذرها را بعنوان غذا برای خودشان جمع می کنند. در این رابطه مشاهده شده بیشتر بذور گیاهان زینتی مانند ردوندرون، پامچال و بنفشه را برمیدارند. همچنین ممکن است در اثر ایجاد تونل زیر خاک به ریشه ها آسیب برسانند. خسارت غیر مسقیم این موجودات بسیار مهم است. مورچه ها همزیستی با شته ها، شپشک های سپردار و شپشک های آردآلود دارند و از این موجودات حفاظت می کنند.

مدیریت

استفاده از آب گرم برای از بین بردن لانه ی مورچه ها

استفاده از طعمه های آلوده آغشته به سم

استفاده از نوارهای روغنی و سایر موانع چسبنده برای دور نگه داشتن مورچه ها از گیاهان

استفاده از گردها و حشره کش های مورچه کش در محل لانه مورچه موثر است.

موش ها

موش ها موجوداتی موذی هستند که در گلخانه ها و انبارهای بذر مشکلات عدیده ای را برای کشاورزیان پدید   می آورند. تغذیه از بذر گیاهان و آسیب به پیازها و کروم ها بخصوص در گیاهانی مانند سوسن، نرگس و لاله از خسارات موش محسوب می شود.

مدیریت

توصیه می شود تله های موش گیر در فصول پاییز و زمستان استفاده شود.

بسترهای بذری و پیازی را با یک توری سیمی محاظت کنید.

از بذرهای هویج، سیب، طالبی و قطعات سیب زمینی می توان به عنوان طعمه آغشته به سم فسفور دوزنگ استفاده کرد.

گوشخیزک ها

سوراخ های ناصاف ناشی از تغذیه در گلبرگ های گل داوودی، سینره و برخی دیگر از گل های زینتی به وجود می آیند. گوشخیزک ها در طول روز بین گل ها مخفی می شوند و عمدتا شب ها از برگ ها و جوانه ها تغذیه می کنند.

مدیریت

رعایت بهداشت گلخانه و انجام شخم های مکرر برای از بین بردن مکان های تخم ریزی حشره

با قراردادن گونی های کهنه، تخته یا مقواهای آج دار روی سطح خاک و با قرار دادن وارونه گلدان های پر از کاه و کلش به کمک یک نی یا تیرک، گوشخیزک ها را به دام اندازید. به صورت متناوب آنها را در محفظه های کم عمق حاوی چند سانتی متر عصاره سبزیجات در تله بیاندازید.

در صورت لزوم گیاهان آلوده و مکان های تخم ریزی و مخفی گاه ها را با یک حشره کش تماسی تیمار نمایید که بهترین زمان استفاده، غروب دیر وقت یا بعد از تاریکی هوا یعنی هنگامی است که گوشخیزک ها در فعال ترین حالت خود هستند.

گلدان های داوودی که اواخر تابستان و اوایل پاییز در محیط روباز هستند باید قبل از انتقال به گلخانه بررسی و در صورت وجود گوشخیزک ها محلول پاشی شوند.

کلمات کلیدی: گوشخیزک ، آفات گل رز ، آبدزدک ، آفات گلخانه ای

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش هفتم

آفات گلخانه ها

به علت اهمیت آفت شپشک، مفصل در مورد این آفت در شماره های قبلی توضیح دادیم. شپشک سپردار و شپشک نرم همچون شپشک آرد آلود کنترل و مدیریت می گردد و نکاتی که در مورد کنترل آن آفت گفتیم در مورد این دو هم صدق می کند.  اما شپشک ریشه هم در خسارت و هم در نوع مدیریت با سایر شپشک ها متفاوت است این آفت که در گیاهانی مثل آکاسیا، کاکتوس، میخک و دراسنا حساسیت بالایی دارد. به روش های زیر کنترل می شود:

 گیاهان را بصورت مرتب آبیاری نمایید تا محیط ریشه مرطوب بماند و شرایط برای جمعیت شپشک نامساعد گردد.

گیاهان گلدانی آلوده را با یک محلول غلیظ از یک حشره کش مناسب تیمار نمایید. مراقب اثر گیاهسوزی باشید.

اگر حین انتقال گیاه به گلدان متوجه شپشک ریشه شدید، ریشه ها را در محلول آب و صابون شستشو و سپس منتقل کنید

بوته های آلوده را معدوم کنید.

زنجرک های برگی

پیسک سفید رنگ متراکمی را روی سطح برگ های گلخانه مشاهده میکنید. این مهمترین خسارت زنجرک های برگی است. خود زنجرک های جوان معمولا در سطوح زیرین برگ ها قراردارند و از بافت برگ تغذیه میکنند. این آفت برای پامچال به شدت مخرب است. ولی روی گوجه فرنگی و سایر گیاهان زینتی نیز یافت می شوند.

مدیریت

برگ های مسن و آلوده را به منظور کاهش تعداد تخم و پوره ها حذف نمایید.

راب ها و حلزون ها

این موجودات با زبان دندانه دار خود تغذیه میکنند. این حشرات با تغذیه از بافت های گیاهی، سوراخهای           نامنظمی در ریشه ها، پیازها، کوروم ها، غده ها، ساقه ها، برگها، جوانه ها، گل ها، کپسول های بذر و میوه های بسیاری از گیاهان ایجاد میکنند. اغلب در شب تغذیه می کنند و بیشترین خسارت در اوایل بهار به وسیله تغذیه راب ها و حلزون ها از قسمت های هوایی گیاهچه، ساقه های جدید و طوقه گیاهان و نیز توسط تغذیه رابها در خاک از پیازها، کورم ها و غده ها ایجاد می شود. برگها و ساقه های لاله ها به محض بیرون آمدن از خاک به شدت آسیب می بینند. این آفات در گلخانه های گل های زینتی آسیب های جدی می رسانند.

مدیریت

محدود کردن استفاده از مالچ در اطراف گیاهان و رعایت بهداشت

تله گذاری با استفاده از طعمه هایی نظیر برگ های مسن کاهو و کلم، پوست پرتقال، سبوس گندم.

این حشرات در غروب روزهای گرم و مرطوب بیشتر به دام می افتند. راب های به دام افتاده را با محلول غلیظ آب نمک از بین ببرید.

از قرص های ضد راب و حلزون هم میتوانید استفاده کنید. قرص ها را چهار روز یکبار استفاده کنید.

کنترل بیولوژیکی موثر علیه راب ها، شامل محلول پاشی نواحی آلوده با سوسپانسیون نماتد زنده است.  یک دوز مناسب شامل ۶ میلیون نماتد است. این روش چندان مقرون به صرفه نیست. ولی دوستدار محیط زیست و ارگانیک محسوب می شود.

طوقه برها

لارو این حشرات هنگام خروج از خاک به گیاهچه ها و نشاها حمله میکند و موجب خسارت می شود. لاروها معمولا در طول روز فعالیتی نمی کنند و پنهان هستند.

مدیریت

علفهای هرز اطراف گلخانه را از بین ببرید.

حذف بوته های آسیب دیده جایگزین کردن آنها با نشاهای سالم

برای گیاهان حساسی چون گوجه فرنگی محلول پاشی خاک با سوین و دیازینون توصیه می شود.

کرم های مفتولی

لارو این حشرات بذر های دورن خاک را تغذیه می کنند و بعضا به ریشه گیاهان آسیب می رسانند.

مدیریت

کاشت بذر در عمق مناسب به منظور جوانه زنی مناسب

خودداری از کاشت بذر در خاک های سرد و مرطوب

از بین بردن بقایای محصول قبلی

گرانول پاشی دیازینون و مخلوط کردن آن با لایه ۲۰ سانتی متری سطح خاک

در ادامه با معرفی سایر آفات عمومی مهم در گلخانه با پادیاب همراه باشید.

کلمات کلیدی: آفات ، آفات گل رز ، کرم های مفتولی ، راب ، حلزون ، زنجرک های برگی

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش ششم

مینوز گل رز

کنه زنگاری

به کنه های زنگاری کنه های گالزا یا کنه های اریوفید نیز می گویند. دامنه ی میزبانی وسیعی دارند و گیاهان بسیاری را آلوده می کنند. با تغذیه از بافت های گیاه موجب بروز تغییرات مورفولوژیکی شامل ایجاد گال و سایر بدشکلی های بافت می شوند. علاوه بر این خسارات موجب انتقال بیماری نیز می گردند. در بین گونه های مختلف این کنه، کنه زنگاری گوجه فرنگی دارای بیشترین پراکنش و خسارت می باشد. زنگاری شدن برگ و میوه ها از نشانه های خسارت این آفت به شمار می آید. خسارت این کنه از نزدیکی خاک شروع شده و به بالا می رود. رطوبت پایین در گلخانه ها شرایط ایده آلی را برای گسترش این آفت بوجود می آورد.

مدیریت

انجام یک برنامه آبیاری اصولی و منظم

جلوگیری از ورود کنه به گلخانه با رعایت اصول بهداشت گلخانه

از بین برون علفهای هرز

استفاده از سموم کنه کش مناسب همچون آبامکتین

کنه فلس پیاز

این دسته از کنه ها آفت جدی پیاز گل نرگس بشمار می آیند. بخصوص در دماهای بالا که آلودگی به کنه موجب کوتاه شدن، بدشکلی رشد گیاه و زخم های دندان اره ای در لبه های برگ می شود. دقت داشته باشید وجود این آفات بر روی پیازهای آسیب دیده گاهی عامل اصلی این خسارت بشمار نمی آید.

مدیریت

رعایت بهداشت گلخانه، مهمترین عامل کنترل محسوب می شود.

حذف پیازهای آلوده

تیمارهای حرارتی گاهی برای حذف کنه ها در گیاهان خاصی کاربرد دارد، ساقه های رونده توت فرنگی و بوته ها یسکلامن با غوطه ور کردن در آب ۴۶ درجه سانتی گراد به مدت ۷ دقیقه تیمار شده و پیازهای گل نرگس در معرض سرمای ناگهانی قرارداده شوند که این کار با قراردادن آنها در محیط بیرون در یک یا دو شب سرد، حدود یک هفته بعد از شکستن دوره خواب آنها انجام می شود.

تجربه مشترکی که برای کنترل تمامی کنه ها داشته ام در بالابردن رطوبت گلخانه بود، چراکه عمدتا کنه ها در گلخانه های با دمای بالا و رطوبت پایین شایع می شوند. پس دما را تا می توانید پایین نگه دارید و رطوبت را افزایش دهید ضمنا با افزایش رطوبت، مواظب بعضی از بیماری های قارچی مثل سفیدک ها هم باشید.

شپشک ها

چهار گروه از شپشک ها شامل شپشک های آرد آلود، شپشک های سپردار، شپشک های نرم و شپشک های ریشه در گلخانه ها دیده می شوند. پیش از این به علت اهمیت بالای شپشک آرد آلود روی حسن یوسف توضیحاتی را خدمتتان ارائه کردیم. در مورد راه های کنترل این آفت سرسخت این بار مفصل تر توضیح میدهم، انشاالله در شماره های بعدی به سایر شپشک ها و همچنین سایر آفات عمومی گلخانه می پردازیم.

مدیریت شپشک آرد آلود

بازرسی مداوم گیاهان

بازدید و بررسی بهداشت دیوارهای گلخانه چراکه شپشک قادر به سپری کردن ۱۰ الی ۲۰ روز بدون میزبان گیاهی است.

بوته های آلوده را معدوم کنید

شستشو با آب و ولک با فشار بالا

استفاده از یک قلم مو آغشته به محلول سم و به جان حشرات موذی افتادن، در این روش دقت کنید غلظت سم استفاده شده بالا نباشد چرا که به شخصه تجربه بدی از سوختگی گیاهان بعد از استفاده از این روش را داشتم.

سمپاشی را بیشتر علیه پوره ها انجام دهید که حساسیت بیشتری دارند.

استفاده از سموم محلول در آب همچون ایمیدوکلپراید یا همان کنفیدور که جذب گیاه می شود. همانطور که پیش از این اشاره شد شپشک از شیره گیاهان تغذیه می کند.

ترکیبات موثر علیه شپشکهای آرد آلود: آسفات، بی فنترین، سیفلوترین، پرمترین، استامی پراید، کلوتیانیدین، ایمیدوکلپراید، تیامتوکسام، دینتوفوران، کینوپرن، فنوکسی کارب، فلونیکامید، بوپروفزین، آزادیراختین، نمکهای پتاسیمی اسیدهای چرب، کلرپایریفوس + سیفلوترین

کلمات کلیدی: آفات ، آفات گلخانه ای ، آفات گل رز ، شپشک آرد آلود ، کنه زنگاری

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش پنجم

مگس میوه

مگس های میوه

مگس های میوه همچون گنات های قارچ زی که در شماره قبل به آنها اشاره کردم، آفتی مزاحم در گلخانه ها محسوب می شود این آفت همچون گنات قارچ زی در محل های مرطوب ازدیاد و تکثیر پیدا می کند بنابراین موجب کاهش بازار پسندی محصولات می گردد. این آفت علاوه بر خسارت مذکور شرایط ایجاد برخی بیماری های خاک زاد نظیر پوسیدگی سیاه ریشه و کپک آبی را فراهم می آورد. در ادامه به روش های مدیریت این آفت میپردازیم:

مدیریت

از کارت های زرد چسبناک استفاده کنید. این بهترین و موثرترین روش کنترل است. چرا که این آفت آنچنان جدی نیست که شما سایر حشرات مفید را با استفاده از آفت کش از بین ببرید. ضمنا کارتها زرد تاثیر قابل قبولی روی این آفت نشان داده اند.

از جمع شدن آب در گلخانه یا روی بستر جلوگیری کنید. به بهداشت گلخانه توجه کنید.

اجازه ایجاد جلبک در زه آبهای گلخانه را ندهید.

ترکیبات موثر علیه این آفت: اسپینوزاد، پیری پروکسیفن، فنوکسی کارب، دیفلوبزورون، سیرومازین، آزادیراختین، کلرپایریفوس + سیفلوترین

همانطور که می دانید استفاده از یک سم، گاهاً دایره وسیعی از آفات را کنترل میکند که این امر در کنار محسناتی که دارد معایبی هم دارد یکی از این معایب از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر این آفات است. در مورد آفت مگس میوه حتی الامکان از هیچ حشره کشی استفاده نکنید، کارتهای زرد رنگ بهترین روش کنترل بحساب می آیند.

کنه ها

به دلیل اهمیت کنه دو نقطه ای یا کنه تارعنکبوتی در مقاله ای در همین سایت، مفصل به   این آفت و روش های کنترل آن پرداختیم. ولی کنه ها آفاتی هستند که در گونه های مختلف به گیاهان شما آسیب میرسانند. آشنایی با سایر گونه های مهم خالی از لطف نیست.

کنه پهن

آب و هوای خنک و مرطوب را میپسندند. این کنه ها همانند کنه های سیکلامن با تغذیه از شاخ و برگ های جوان و نیز بخش هایی نظیر جوانه گل، رشد گیاه را به تاخیر انداخته و از رشد و نمو کامل گل ها جلوگیری می کنند. کنه های پهن علاوه بر کوتولگی و پیچ خوردگی باعث برنزه شدن سطح زیرین برگ ها یا بروز حالت تاولی و نقره ای نیز می شوند. این کنه ها در حالت ایده آل چرخه زندگی خود را در عرض یک هفته کامل می نمایند. حالتی در بگونیا تحت عنوان زنگ بگونیا معروف است. گاهی خسارت این آفت با خسارت قارچ اشتباه گرفته می شود. دامنه گیاهانی که به کنه ی پهن آلوده می شوند بسیار وسیع است ولی روی فلفل شیرین، گوجه فرنگی و خیار بیشترین خسارت را می زند. کنه سیکلامن هم به همین صورت بر روی گیاهان مختلف خسارت وارد میکند که مهمترین نشانه ی آن کوتولگی و بدشکلی است که در توت فرنگی بیشترین خسارت را وارد می کند.

مدیریت

کنه های شکارگر را پیش از بروز آلودگی در گلخانه رها کنید.

بوته های آلوده را معدوم کنید.

گیاهان باقی مانده را با سموم کنه کش مناسب سم پاشی کنید.

کنه لویس

این کنه چندان اهمیت استراتژیک در گلخانه ها ندارد ولی بر روی بنت قنسول و شمعدانی باعث بروز خال روی برگ ها می شود که نتیجه آن کاهش بازار پسندی محصول است.

مدیریت

بوته ها را مدام بازدید نمایید علی الخصوص آنهایی که در قسمتهای کمتر مرطوب گلخانه هستند.

با استفاده از کاغذ و تکان دادن برگها بررسی کنید که آیا این آفت بر روی گیاهان شما آمده است یا خیر

استفاده از کنه کش آبامکتین

در شماره های بعدی در مورد کنه های زنگاری و کنه فلس پیاز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

کلمات کلیدی: آفات گل رز ، آفات گلخانه ای ، مگس میوه ، کنه لویس

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش چهارم

مینوز

مینوزها

مینوزها گونه های گوناگونی دارند. یک گونه از مینوزها عمدتا بر روی گوجه فرنگی، خیار و کاهو آسیب می رساند. گونه ای دیگر از مینوزها روی داوودی و برخی دیگر بر روی گل های زینتی خسارت وارد می کنند. مینوز مارپیچی که خسارت آن عمدتا بصورت رگه هایی روی برگها مشاهده می شود، مهمترین خسارت گلخانه ای محسوب می شود که علاوه بر خسارت مستقیم شرایط آلودگی به قارچ های فوزاریوم و ورتیسیلیوم را نیز فراهم می کند. خسارت اصلی مینوز در مرحله لارو اتفاق می افتد. لارو این حشرات پس از تفریخ از بافت های برگ تغذیه می کنند و بر روی برگ ها دالان هایی به رنگ سبز روشن ایجاد می کند. لازم است، اشاره کنم که تفریخ به معنای بیرون آمدن حشره از تخم است و یک مرحله در زندگی حشرات محسوب می شود. لاروها پس از تبدیل شدن به شفیره از دالان ها بیرون آمده و به داخل خاک می روند. عمده خسارت مینوز به کاهش بازار پسندی محصول مربوط است. اگر تولید کننده گیاهان زینتی هستید حتما با این آفت مواجه شده اید. این خط و خطوط کم رنگ روی برگها، که شبیه به هنرنمایی موریانه ها روی چوب است، ایجاد خسارت می کند و علاوه بر کاهش بازارپسندی محصول در فرآیند فتوسنتز اخلال ایجاد می کند. لذا توجه به مدیریت آفت امری ضروری است.

مدیریت آفت مینوز

· گیاهان را مرتب بازدید نمایید و گیاهان آلوده را معدوم کنید

· انجام شخم عمیق بعد از برداشت به منظور از بین بردن شفیره ها توصیه می شود.

· برخی از جمعیت های مینوزها نسبت به حشره کش های مقاومت پیدا کردند لذا ضمن رعایت تناوب به برچسب و توصیه های روی سموم دقت کنید.

· به منظور جلوگیری از تخم ریزی مینوزهای بالغ، سم پاشی را اول صبح انجام دهید.

· ترکیبات موثر علیه مینوزهای برگی: بی فنترین، پرمترین، ایمیدوکلپراید، دینتوفوران، اسپینوزاد، آبامکتین، فنوکسی کارب، سیرومازین، آزادیراختین، نمکهای پتاسیمی اسیدهای چرب

گنات های قارچ زی یا مکس های قارچ خوراکی

این حشرات یک میلی متری بیشتر روی سطح خاک دیده می شوند. لاروهای این حشرات از پایین قلمه ها شروع به تغذیه می کنند و با ایجاد دالان به ساقه و یا حتی ریشه آسیب می رسانند. تغذیه لاروها برا قارچ ها و باکتری بستر نفوذ را فراهم می آورد و علاوه بر خسارت مستقیم، غیر مسقیم گیاهان آپارتمانی شما را تهدید می کند. . اگر به توصیه های پادیاب توجه کرده باشید حتما تا به حال یک کارت زرد چسبناک برای به دام انداختن این حشرات تهیه کرده اید، میتوانید روی این کارتها، این موجودات موذی به دام افتاده را مشاهده کنید. قلمه های میخک، داوودی، شمعدانی، گیاهچه های جوان خیار، ارکیده و پامچال در مقابل این آفت آسیب پذیر هستند.

مدیریت

· از مانده شدن آب در بستر گیاه جلوگیری کنید

· گلخانه تان را مدام بازرسی کنید تا لوله ای نشتی نداشته باشد و موجب ایجاد گندآب در بخشی از گلخانه نشود.

· روش کنترل بیولوژیکی این حشره با کنه شکارگر Hypoaspis miles  و نماتد بیماری زای

 Steinernema feltiae  انجام می گیرد.

· توده های کمپوست را دور از گلخانه و به دور از مسیر باد قرار دهید.

· همانطور که اشاره شد از کارتهای زرد چسبناک استفاده کنید.

· سطح روی گلدان را به ضخامت یک سانت، ماسه یا سنگریزه بریزید تا از تخم ریزی حشرات ممانعت به عمل آید.

· می توانید یک محلول غلیظ از حشره کش را همراه با آب آبیاری پای گیاه بریزید

· گیاهان گلدانی را می توان با کشت در کمپوست های مخصوص آماده، حاوی ایمیدوکلپراید تا یک سال محافظت نمود

· ترکیبات موثر علیه گناتهای قارچ زی: بی فنترین، سیفلوترین، پرمترین، استامی پرید، ایمیدوکلپراید، کینوپرن، پیری پیروکسیفن، israelensis، subsp، Bacillus thuringiensis، کلرفناپیر، دیفلوبنزورون، سیرومازین، آزادیراختین، کلریایریفوس+ سیفلوترین

کلمات کلیدی: گل رز ، آفات گل رز ، آفات ، مینوز گل رز

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش سوم

آفات گل رز

کنه دو نقطه ای یا تار عنکبوتی

شاید مهمترین آفت این روزهای گلخانه های مناطق مرکزی ایران کنه تار عنکبوتی یا همان کنه ی دو نقطه ای است. اگر سری به گلخانه های گل رز زده باشید می بینید که بسیاری از گلهای رز در صورت مدیریت غلط دچار این آفت مهلک و خطرناک شده اند. طغیان کنه دو نقطه ای با تنیدن تارهایی همانند تار عنکبوت همراه است و گل ها را بشدت ضعیف می کند اگر سری به گلفروشی ها در فصل تابستان بزنید پشت برگ های گل رز اثر این آفت را می توانید مشاهده کنید. آفت در فصل تابستان به شدت طغیان می کند و با افزایش دما و پایین آمدن رطوبت گلخانه کنترل آن بسیار سخت و دشوار می گردد. به شخصه تجربه تلخ و آموزنده ای از طغیان این آفت  مشاهده کرده ام. اگر جزو افرادی هستید که دچار این آفت سر سخت شده اید. چند توصیه برای استفاده بهینه از سموم برای شما دارم ولی اگر هنوز گلخانه تان به این مشکل دچار نشده مهمترین توصیه، دقت در پیشگیری است. لطفا پشت برگ های گل رز را مرتب بررسی کنید. همانطور که از نام این کنه پیداست بر روی سطح پشتی حشره دو نقطه قابل مشاهده است که همراه با رنگ زرد و تا حدودی نارنجی مشخصه ظاهری این گونه کنه ها به حساب می آید. حشره با تنیدن تار به دور برگ از خودش محافظت میکند و به گیاه آسیب می رساند.

به جمع آوری برگ های ریخته شده در اطراف بستر جداً اهمیت دهید. ضایعاتی که اطراف بستر جمع می شوند بستر را برای طغیان کنه آماده می کند و محیطی مناسب برای طغیان کنه تار عنکبوتی فراهم می شود.

بوته های خیلی آلوده را حذف کنید . بوته های آلوده ابتدا پاییز باید حذف و سوزانده شوند چرا که بسیاری از کنه های ماده که نقش زمستان گذرانی و انتقال به فصل بعد را برعهده دارند از این طریق از بین می روند.

دما را در گلخانه مدیریت کنید افزایش دما موجب طغیان کنه می گردد. برای بالا بردن رطوبت که دشمن کنه  دونقطه ای است از مه پاش استفاده کنید.

کنترل بیولوژیکی با استفاده از کنه شکارگر Phytoseilus persimilis  در سال های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. از کنه شکارگر بعد از طغیان کنه دو نقطه ای استفاده کردیم که از نتایج آن هم راضی بودیم. کنه شکارگر که به رنگ قرمز است و تحرک زیادی به نسبت کنه دو نقطه ای دارد. توصیه ما استفاده از کنترل بیولوژیک کنه شکارگر پیش از طغیان است تا به قول معروف نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد. دقت داشته باشید استفاده از این نوع کنترل بیولوژیک محدودیت هایی برای استفاده از سموم ایجاد میکند چرا که ممکن است استفاده از سم به خصوصی ضمن کنترل کنه دو نقطه ای به شکارچی آن آسیب بزند در نتیجه استفاده شما از سموم محدودتر می گردد.به طور مثال سم فن پروپاترین با این محدودیت سازگار است.

چند سم موثر که می توانید در کنترل آفت از آنها بصورت متناوب استفاده کنید عبارت اند از:

آبامکتین (مهم ترین و موثرترین کنه کش)، بی فنترین ، اسپینوزاد، فنوکسی کارب، هگزی تیازوکس ، اتوکسازول ، کلو فنتزین ،

فن پروپاترین، فن بوتاتین، کلروفناپیر، آزادیراختین، آسکینوزیل، فن پیروکسیمیت ، بی فنازات، دیکوفول ، پیریدابن، اسپیرومسیفن

نمکهای پتاسیمی اسیدهای چرب، روغن معدنی، ایمیداکلوپراید، بی فنترین، کلرپایریفوس + سیفلوترین

کلمات کلیدی: گل رز ، آفات گلخانه ای ، آفات گل رز ، بیماری های گل رز

آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش دوم

آفات گلخانه

در این مقاله سعی داریم شما را با مدیریت آفت شته آشنا کنیم. حتما با شته ها کم و بیش آشنا هستید و می دانید این آفت سرسخت با تغذیه از شیره گیاهان بصورت گروهی به گیاهان آسیب می رسانند. آسیب تنها به تغذیه از شیره ی گیاهان محدود نمی شود این آفات ضمن تغذیه از گیاه شرایط رشد قارچ ها بیماری زایی همچون کپک سیاه را در گیاهان فراهم می کند یا آنکه موجب انتقال ویروس های بیماری زا به گیاهان می شود. مدیرت آفت شته بیشتر به بهداشت محیط نگه داری گیاهان شما برمی گردد. منظور از بهداشت، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا و کنترل مداوم محیط های پرورش است. اگر با طغیان شته در فصل بهار بر روی گیاهانتان مواجه شدید، می توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی یا آب و روغن ولک استفاده کنید البته توجه داشته باشید استفاده از محلول های غلیظ امکان سوختگی گیاهان شما را افزایش می دهد. که این پدیده در گلخانه ها بسیار شایع است. نکته حائز اهمیت این است که زمان سمپاشی یا محلول پاشی را بخوبی تعیین کنید. مطمئنا سمپاشی زیر نور آفتاب علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی شما بر روی گیاهانتان تاثیر بسیار نامطلوب سوختگی را خواهد داشت.

شته ها عموما با مورچه ها همزیستی دارند لذا اگر ناگهان در بسترتان شاهد افزایش مورچه ها بودید بزودی شاهد طغیان آفت دیگری چون شته خواهید بود.

 استفاده بیشتر از کودهای نیتراته در طغیان شته ها موثر است. لذا بنا بر ضرورت مصرف کودهای نیتراته خود را کاهش دهید. از آنجایی که شته ها خیلی زود به سموم مقاوم می شوند پیشنهاد ما استفاده از سموم شیمیایی نیست ولی اگر مجبور به استفاده از سموم شدید از کنفیدور یا ایمیدوکلپراید در محلول غذایی گیاهان به نسبتی که بر روی سم توصیه شده میتوانید استفاده کنید. سموم سیستمی همچون کنفیدور در شیره ی گیاهان جریان پیدا کرده و حشره با تغذیه از گیاه آسیب میبینید. سم مذکور در کنترل این آفت بخوبی عمل می کند. در رابطه با استفاده از سموم به دوره کارنس سم حتما توجه داشته باشید. دوره کارنس، حداقل زمانی است که از زمان سمپاشی باید بگذرد تا محصول قابل مصرف شود. هر چند متاسفانه دوره ی کارنس در گلخانه های کشورمان مورد توجه قرار نمیگیرد و عموما گلخانه داران پی در پی از سموم شیمیایی استفاده میکنند و فورا محصول را به بازار عرضه میکنند اما در سیستم هایی که ما به شما معرفی میکنیم این قبیل مشکلات با مدیرت شما حل می شوند. لذا هر بار که تصمیم گرفتید از سمی استفاده کنید حتما دوره کارنس آن را مد نظر داشته باشید. این قبیل اطلاعات بر روی قوطی های سم درج شده است. اگر در خانه فعالیت پرورش گل و گیاه می کنید و به میزان کمی سم احتیاج پیدا کردید حتما سموم در حجم پایین را از جاهای معتبر تهیه کنید. چرا که در مواردی سموم تاریخ گذشته در قوطی های کوچک بسته بندی و به مصرف کننده عرضه می شود. نکته ی مهم دیگر عدم اختلاط چند سم یا یک سم با روغن ولک بدون مشورت گرفتن از کارشناسان گیاهپزشکی است چرا که در مواردی ترکیب جدید به گیاه شما آسیب می رساند. حتما می دانید که برخی از سموم درجه خطر بیشتری برای انسان دارند که بر روی برچسب سموم به این موارد کاملا اشاره شده است. توجه داشته باشید که استفاده درست از سموم خطری برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند هرچند که محصول تولید شده دیگر ارگانیک نیست. در مقالات بعدی در مورد مدیریت ایده آل استفاده از سموم نکات مهمی را خاطر نشان خواهیم کرد و راهکارهای موثر تولید یک محصول سالم را به شما همراهان عزیز و گرانقدر آموزش می دهیم.

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب