چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

یک سامانه آبیاری قطره ای همواره روشی عالی برای آبیاری گیاهان و چمن های شماست. متاسفانه لوله ها و قطره چکان هایی که در آبیاری قطره ای استفاده می شوند می توانند به وسیله مواد معدنی یا مواد آلی دچار گرفتگی شوند. سه مرتبه شستشوی سامانه با آب در فصل می تواند گرفتگی های کوچک و یا گرفتگی هایی که در حال شروع هستند را رفع کند. اگر سامانه شما واقعا به علت گرفتگی کارایی خود را از دست داده اسید شویی لازم می باشد. خوشبختانه اگر مراحل زیر را به درستی دنبال نمایید، هر دو روش فوق به آسانی قابل اجرا است.

روش اول: شستشوی سامانه با آب

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام اول: در هر فصل سه مرتبه سامانه را با آب شستشو دهید تا از رشد گرفتگی ها جلوگیری شود. مراقبت منظم شما بوسیله این روش شما را از اسید شویی در آینده بی نیاز خواهد کرد.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام دوم: به کمک یک درپوش تمام قطره چکان ها را ببندید

قطره چکان ها سوراخ های لوله ها در سامانه هستند. بعضی از انواع قطره چکان ها همراه با درپوش فروخته می شوند که می توانید به کمک آنها قطره چکان ها را ببندید. درپوش انتهایی لوله اصلی را باز کنید تا آب بتواند به راحتی از آن خارج شود.

بستن درپوش بر روی قطره چکان ها باعث افزایش فشار در سامانه می شود و کمک می کند تا ذرات و گرفتگی ها در لوله اصلی به راحتی کنده شوند.

اگر درپوش های قطره چکان های خود را گم کرده اید به راحتی می توانید آنها را از بازار تهیه نمایید.

اگر قطره چکان های شما از نوع قابل تنظیم بود باید تک تک آنها را ببندید تا آب از آنها خارج نشود

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام سوم: شیرها را تا انتها باز نگه دارید تا سامانه به خوبی شسته شود.

شیرهای آب سامانه را در وضعیت باز نگه دارید تا آب آزادنه درون لوله ها اصلی و لترال حرکت کنند و از انتهای آن خارج شود. این کار باعث شستشوی کامل لوله های اصلی می شود.

اگر در ابتدا از سیستم آب قهوه ای رنگ بیرون آمد کاملا عادی است.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام چهارم: آب خود را برای جلوگیری از رشد باکتریایی و یا کثیفی امتحان کنید.

بعد از 10 ثانیه آب باید تمیز شود و رنگ قهوه ای آن کاملا از بین برود. اگر اینچنین نشد احتمالا شما در سامانه خود یک منبع رشد باکتریایی دارید. به کمک یک پمپ برای ایجاد جریان قوی و اسید فسفریک سامانه خود را شستشو دهید تا این منبع رشد از بین برود.

در موقع شسشتوی لوله های اصلی هیچ آبی نباید از قطره چکان ها خارج شود. پس دقت کنید که تمام آنها را به خوبی بسته باشید.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام پنجم: انتهای لوله اصلی را ببندید و درپوش ها را از روی قطره چکان ها باز کنید.

درپوش انتهایی لوله اصلی را ببندید و درپوش های روی قطره چکان ها را باز کنید و سامانه را هم خاموش کنید و توجه داشته باشید که از قطره چکان ها هیچ آبی خارج نشود.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام ششم: 3 تا 4 قطره اسید هیدروکلریک درون قطره چکان های گرفته بریزید.

مقداری اسید هیدروکلریک تهیه نمایید. دستکش لاستیکی مقاوم به اسید، عینک پلاستیکی برای محافظت از چشمها در برابر اسید و یک لباس آستین بلند بپوشید. با استفاده از یک قطره چکان 3 تا 4 قطره اسید به درون دریپرهای گرفته خود بریزید. یکبار که این کار را انجام دادید سامانه را روشن نمایید و ببینید آیا اسید گرفتگی ها را برطرف نموده است یا خیر. اگر از هر کدام از قطره چکان ها آبی خارج نشد آن قطره چکان گرفته است.

در هنگام کار بااسید دقت کنید تا بر روی دستان شما نریزد و یا با پوست شما تماس نداشته باشد. اگر اینچنین شد ناحیه آلوده را به مدت 15 دقیقه با آب سرد آبکشی نمایید.

اگر اسید دارای گاز بود شما مجبور هستید تا کل سامانه خود را اسید شویی کنید تا مواد معدنی درون لوله های شما از بین بروند.

یکی از رایج ترین گرفتگی ها در سامانه های آبیاری گرفتگی ها کربنات کلسیم و یا کربنات منیزیم است.

بعد از پایان کار با اسید می توانید سامانه خود را مجددا با آب بشویید تا اسیدهای باقیمانده کاملا شسته شوند.

روش دوم: شستشوی سامانه با اسید

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام اول: ابتدا تجهیزات ایمنی مناسب را بپوشید

ابتدا عینک ایمنی مناسب، دستکشهای لاستیکی مقاوم به اسید و لباسی که کل بدن شما را در برابر اسید محافظت کند را بپوشید. از فروشگاه هایی که تجهیزات ایمنی می فروشند محلول های شوینده اسید را تهیه کنید که اگر تصادفا اسید به شما ریخت از آن استفاده نمایید. سعی کنید کمترین سطح از پوست در معرض باشد.

اگر تصادفا اسید بر روی پوست شما ریخت، شما باید فورا محل را با محلول های شوینده اسید بشویید و در صورت ادامه سوزش به پزشک مراجعه کنید.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام دوم: یک ظرف پلاستیکی 10 لیتری را تا نصفه با آب سرد پر کنید.

آب در رقیق کردن اسید کمک و از آسیب رساندن اسید به گیاهان جلوگیری می کند. اطمینان حاصل کنید که جنس ظرف شما حتما از پلاستیک مقاوم در برابر اسید باشد و گرنه اسید باعث از بین رفتن ظرف شما می شود.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام سوم: 50 میلی لیتر اسید هیدروکلریک به ظرف خود اضافه نمایید.

برای تمیز کردن گرفتگی خطوط لوله، اسید هیدروکلریک 33% یا اسید فسفریک 85% تهیه کنید. اسید را به دقت درون آب بریزید و با کمک یک میله چوبی بلند محلول را هم بزنید.

توجه داشته باشید که اسید را به درون آب بریزید نه آب را بر روی اسید

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام چهارم: افزودن اسید را تا جایی ادامه دهید که PH محلول به 2.0 برسد.

به کمک یک PH سنج سطح PH محلول را اندازه بگیرید. PH ایده آل برای تمیز کردن سامانه آبیاری 2.0 است. لطفا دقت کافی نمایید که نوک PH سنج شما درون محلول قرار بگیرد. اگر PH شما به اندازه کافی پایین نبود افزودن اسید را تا جایی که به PH مورد نظر برسید ادامه دهید.

هرچه PH پایین باشد نشان دهنده اسیدی بودن بیشتر محلول است و در این حالت است که محلول می تواند ذرات رسوب را از داخل لوله ها در خود حل کند.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام پنجم: لوله اصلی را به ظرف محلول اسیدی وصل کنید.

لوله اصلی خود را به ظرف حاوی محلول اسید متصل کنید. در برخی از سامانه های آبیاری لوله های مخصوصی پیش بینی شده که برای شستشوی سامانه با مواد شمیایی کاربرد دارد. اگر سامانه شما دارای چنین لوله ای است آن را به ظرف حاوی محلول اسیدی متصل نمایید.

اگر شما یک سامانه آبیاری بزرگ دارید که دارای منبع آب بزرگی است محلول اسید و آب را به آرامی به سیستم خود تزریق نمایید.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام ششم: پمپ را روشن کنید و سامانه را به مدت 60 دقیقه فعال نمایید.

موقعی که پمپ را روشن می کنید محلول اسیدی به داخل سامانه آبیاری قطره ای کشیده می شود و با عبور از داخل لوله های اصلی هر نوع گرفتگی حاصل از مواد معدنی را با خود شسته و از سامانه خارج می نماید. شستشوی سامانه را برای یک ساعت با همین روش ادامه دهید.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام هفتم: سامانه را برای یک ساعت نیز با آب تمیز و تازه شستشو دهید.

سامانه خودتان را مجددا به آب تازه وصل نمایید و آن را برای مدت یک ساعت دیگر در حالت روشن قرار دهید. این کار باعث شستن باقیمانده های اسید داخل سامانه می شود و همچنین اگر گرفتگی، حاصل از مواد معدنی و یا باکتریایی باشد را نیز با خود می شوید.

چگونه گرفتگی های یک سامانه آبیاری قطره ای را رفع کنیم

گام هشتم: اسید خود را در ظروف مطمئن و دور از نور خورشید نگهداری نمایید.

اسید هیدروکلریک یا اسید فسفریک خود را در محیطی نگهدارید که دارای تهویه مناسب، دور از مواد اشتعال پذیر و اسیدهای دیگر باشد. بهتر است محلی را که اسید را در آن نگهداری می کنید با لیبل مشخص کنید تا دیگران متوجه وجود اسید در این محل بشوند.

اسید هیدروکریک و اسید فسفریک در صورت ریخته شدن بسیار خطرناک هستند و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار بگیرد.

اگر مجبور بودید اسید را دور بریزید آنرا به مراکز مخصوص بدهید و یا با سود آن را خنثی نموده و سپس آنرا دور بریزید. توجه داشته باشید به هیچ وجه اسید فعال را به درون سیستم فاضلاب نریزید زیرا باعث از بین رفتن لوله های شما می شود.

منبع

گروه: آبیاری

آرایش کاشت و آبیاری قطره ای برخی از گیاهان زراعی

آرایش کاشت

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی آبیاری های سطحی در ایران و سایر نقاط دنیا، برای کاشت هر کدام از گیاهان زراعی، بهترین آرایش کاشت معرفی شده است. با تغییر روش آبیاری از سطحی به قطره ای، لازم است در آرایش کاشت گیاهان زراعی که قابلیت کاشت ردیفی دارند، نیز تجدید نظر گردد. در زمینه آرایش کاشت گیاهان زراعی ( گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه، سیب زمینی، پیاز و چغندر) با روش آبیاری قطره ای نیز تحقیقاتی انجام گرفته است که در ادامه، به برخی نتایج آن ها و توصیه های ارائه شده از سوی محققین ارائه می شود.

گوجه فرنگی

– بهتر است در زراعت گوجه فرنگی، بوته ها در دو طرف نوار آبیاری و به فاصله ۲۰ سانتی متر از آن کاشته شود و فاصله نوارها از یکدیگر ۱۵۰ سانتی متر باشد. در صورت وجود ادوات، می توان فاصله نوارها را کمتر نیز انتخاب کرد.

– استفاده از نوار آبیاری تیپ همراه با مالچ پلاستیکی، باعث افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول می گردد.

– در زراعت گوجه فرنگی، هر گونه کم آبیاری باعث کاهش محصول می گردد.

خربزه و هندوانه

آزمایش هایی بر روی زراعت های خربزه و هندوانه طی ۳ سال زراعی انجام شده که بر اساس نتایج بدست آمده، توصیه شده است:

– فاصله نوارها یا ردیف های کاشت، بسته به خصوصیات رشدی بوته های گیاه، بین ۲ تا ۳ متر انتخاب گردد.

– فاصله کاشت بوته ها روی ردیف های کاشت، بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر می باشد.

– کاشت بذرها، در یک طرف نوارهای آبیاری و در پایین دست آن ها (نسبت به جهت باد) انجام شود.

– خطوط کاشت و مسیر نوارهای آبیاری عمود بر جهت وزش باد و یا حداکثر با زاویه ۴۵ درجه باشد.

– در صورتی که بوته ها در دو طرف نوارهای آبیاری باشد و یا بوته ها در پایین دست نوارهای آبیاری قرار داشته باششند، یا وزش باد، بوته ها جابجا شده و روی خاک مرطوب ایجاد شده توسط قطره چکان ها، قرار می گیرند. در نتیجه باعث پوسیدگی میوه ها و رشد قارچ ها می شود.

– هر چه دور آبیاری کمتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. بطور مثال دور آبیاری دو روز مناسب تر از سه روز است.

– استفاده از خاکپوش پلاستیکی ( مالچ پلاستیکی) به همرا نوار آبیاری قطره ای در زراعت خربزه و هندوانه می تواند منجر به کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد، کاهش علف های هرز و هزینه کارگری شود و کاربرد آن توصیه شده است.

سیب زمینی

– در زراعت سیب زمینی، هرگونه کم آبیاری باعث کاهش تولید غده و محصول قابل ارائه به بازار می شود.

– اگر هدف از کشت سیب زمینی تولید غده برای مصرف خوراکی باشد، آرایش کاشت ۴۵×۲۵ سانتی متر روی پشته ها (در دو طرف نوار آبیاری تیپ) با فاصله نوار آبیاری ۱۵۰ سانتی متر، قابل توصیه است.

– اگر هدف تولید غده بذری باشد، آرایش کاشت ۳۵×۲۵ سانتی متر با فاصله نوار آبیاری ۱۳۰ تا ۱۴۰ سانتی متر، قابل توصیه است. لازم به توضیح است که، فاصله ۱۳۰ سانتی متری نوار آبیاری، در صورتی امکان پذیر است که از تراکتورهای کوچک برای کاشت و یا عملیات داشت و برداشت استفاده می شود ولی عملا در مزارع کشاورزان که با کمبود ادوات و ماشین آلات مواجه اند، میسر نیست.

– استفاده از آرایش کاشتی مانند آبیاری شیاری (فاصله ردیف کاشت مساوی) که برای هر ردیف یک نوار آبیاری در نظر گرفته می شود، به دلیل عدم امکان انجام عملیات ماشینی (کاشت، داشت و برداشت)، توصیه نشده است.

پیاز

یکی از مشکلات کاشت پیاز، سبز کردن بذر آن می باشد. از این رو کشاورزان برای داشتن تراکم مطلوب، معمولا ۴ تا ۶ برابر مقدار لازم، بذر مصرف می کنند تا کمبود تراکم مطلوب خود را با توجه به سله بستن سطح خاک در اثر آبیاری، جبران کنند ضمن اینکه در بعضی از مناطق، هر ساله مقدار زیادی ماسه نیز به خاک اضافه می کنند. این امر در دراز مدت، باعث می شود از کیفیت خاک زراعی کاسته شود. استفاده از روش آبیاری قطره ای، علاوه بر عدم لزوم مصرف ماسه، باعث بالا رفتن درصد سبز محصول و صرفه جویی در مصرف آب می شود. ضمن اینکه روش آبیاری قطره ای در مقایسه با روش شیاری و کرتی باعث یکنواختی در سوخ های برداشت شده نیز می شود.

چغندرقند

مناسب ترین تراکم کاشت چغندرقند ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار بوته در هکتار با آرایش کاشت ۵۰×۴۰ سانتی متر، دو ردیف کاشت روی هر پشته و یک نوار آبیاری تیپ در وسط دو ردیف کاشت روی هر پشته توصیه شده است. آبیاری روزانه مزارع بلافاصله بعد از کاشت تا سبز شدن یکنواخت بذور و استقرار بوته ها، ضروری است.

آبیاری پس از انجام عملیات وجین و تنک کردن به منظور استقرار بوته ها لازم است. در ضمن، از اعمال تنش رطوبتی از مرحله جوانه زنی تا استقرار کامل بوته ها باید اجتناب شود.

برای استفاده مطلوب از منابع آب در طول فصل رشد، توصیه شده است از مرحله جوانه زنی تا استقرار بوته ها، دور آبیاری ۲ روز، از مرحله استقرار تا رشد کامل بوته ها، ۳ روز و پس از مرحله رشد کامل اندام هوایی تا زرد شدن برگ ها، دور آبیاری به ۴ تا ۵ روز افزایش یابد. همچنین، حدود ۱۰ روز قبل از برداشت غده ها، آبیاری قطع و نوارهای آبیاری از سطح مزرعه جمع آوری می شود.

گروه: آبیاری

مدیریت و کنترل هوشمند سیستم آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای هوشمند آبرسانی هوشمند مدیریت آبیاری

یکی از مزایای سیستم آبیاری قطره ای، قابلیت خودکار کردن سیستم می باشد که در سال های اخیر، در اراضی تحت پوشش آبیاری قطره ای، به آن توجه بیشتری شده است.  خودکار کردن سیستم آبیاری قطره ای  ممکن است در قسمت فیلترها و باز و بسته کردن شیرهای برقی باشد و یا ممکن است این عمل با یک سیستم دیجیتال هوشمند صورت گیرد. در حالت اخیر، سیستم آبیاری کاملا خودکار شده و با دادن اطلاعاتی به سیستم هوشمند، امکان برنامه ریزی و اطلاع از پارامترهای زیر از طریق تلفن همراه وجود دارد.

– اندازه گیری دمای هوا و رطوبت خاک

– اطلاع از تغییرات فشار آب داخل شبکه

– اطلاع از وضعیت فیلتراسیون

– اطلاع از قطعی برق، مشخصات ولتاژ و جریان مصرفی الکتروموتور، وضعیت پمپ، برخی خرابی های موتور پمپ

– تزریق کود

– خاموش و روشن کردن چاه و فرمان آبیاری در هر واحد آبیاری و تعیین زمان آبیاری

– امکان ثبت کلیه اطلاعات

در صورتی که طراحی سیستم آبیاری قطره ای بر اساس خودکار کردن کامل و کنترل از راه دور آن انجام شود، لازم است حسگرها و کنترل کننده هایی نظیر اندازه گیر رطوبت، دما، تشعشع، سرعت باد و شیرهای برقی به مجموعه اضافه گردد که این دستگاه ها، هزینه ای را به بهره بردار تحمیل می کند. اما طراح سیستم آبیاری، با تغییر در موقعیت قطعاتی از زمین که در یک واحد آبیاری قرار می گیرند (همزمان آبیاری می شوند)، می تواند باعث شود که قطر لوله های اصلی (نسبت به شرایطی که بهره برداری از سیستم آبیاری، دستی انجام می شود)، کاهش چشمگیری پیدا می کند و از کل هزینه های اجرایی و بهره برداری از سیستم آبیاری قطره ای کاسته شود. در این صورت خودکار کردن و کنترل از راه دور سیستم، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

نکات لازم در بهره برداری از سیستم آبیاری قطره ای

بهره برداری از سیستم آبیاری قطره ای در صورتی می تواند با موفقیت همراه باشد و بهره بردار بتواند آب را با کارایی بالا و راندمان آبیاری مطلوب استفاده کرده و به محصولی با کیفیت و عملکرد مطلوب دست یابد که نکات لازم را در بهره برداری از سیستم، رعایت کند. هر چند طراحی، اجرا، و کیفیت لوازم نیز نقش اساسی و لازم را در موفقیت سیستم دارند ولی کافی نیستند. به عبارتی، تنها وجود یک سیستم آبیاری مجهز و پیشرفته، شرط کافی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیست، بلکه چگونگی راهبری و مدیریت آن نیز می تواند در نتیجه ای که بدست می آید تأثیر زیادی داشته باشد.

با فرض اینکه طراحی سیستم آبیاری، نکات اساسی و لازم را در طراحی در نظر داشته و طرح دقیقا با توجه به شرایط اقلیمی، محدودیت های آب وخاک، مشخصات گیاه، امکانات فنی موجود در منطقه، دانش بهره بردار و با رعایت مسائل هیدرولیکی تهیه شده و لوازم با کیفیت مناسب نیز در طرح استفاده شده است و اجرای طرح نیز برابر استانداردهای لازم می باشد، مبحث زیر ادامه پیدا کرد.

نکاتی که قبل از اولین بهره برداری باید مورد توجه قرار گیرد

در هر سال، برای اولین شروع بکار سیستم آبیاری لازم است، بررسی ها و کنترل هایی انجام شود که عبارتند از:

– استخرهای ذخیره آب در شروع فصل بهره برداری، کاملا لایروبی و از مواد زائد و جلبک ها پاک شوند.

– قبل از شروع اولین بهره برداری، باید کلیه نکات لازم در مورد تجهیزات کنترل مرکزی رعایت گردد.

– نکاتی که باید در مورد راه اندازی موتور پمپ رعایت شود.

– کلیه شیر فلکه ها که بعد از آخرین آبیاری در سال قبل باز شده اند، بسته شوند.

– درپوش انتهایی کلیه لوله های فرعی و مانیفولدها بسته شود.

– کلیه لوله های فرعی، اصلی و مانیفولدها بازدید شود و در صورت خرابی تعویض گردند.

– در مواردی که آب از رودخانه، که دارای مواد معلق و یا از چاهی که دارای ماسه دهی می باشد، گرفته می شود، ممکن است فیلترهای دورانی به تنهایی قادر به گرفتن شن و ماسه معلق در آب نباشند. لذا در اینگونه موارد قبل از وارد کردن آب به سیستم کنترل مرکزی باید آب از یک حوضچه آرامش عبور داده شود.

گروه: آبیاری

معرفی کتاب طراحی سیستم های آبیاری قطره ای

کتاب طراحی سیستم آبیاری قطره ای

کتاب طراحی سیستم های آبیاری قطره ای تالیف جناب مهندس امین روشنی توسط انتشارات آموزش و تروج کشاورزی در سال ۱۳۹۲ چاپ و روانه بازار گردید.

در زیر قسمت هایی از مقدمه کتاب آمده و همچنین در انتها فایل پی دی اف ۵۰ صفحه اول این کتاب جهت دانلود قرار داده شده تا آشنایی اولیه با این کتاب پیدا کنید.

بخش عمده ای از منابع آب قابل دسترس کشور برای آبیاری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد و ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق و اجرای روشهای آبیاری تحت فشار که دارای راندمان بیشتری هستند از آب قابل دسترسی حداکثر استفاده را ببریم. بطور کلی ضرورت طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بر هیچ کس پوشیده نیست و از مهم ترین مزایای روش آبیاری قطره ای می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

در آبیاری قطره ای به دلیل این که قسمتی از زمین آبیاری شده و بقیه خشک باقی می ماند علف هرز کمتری رشد میکند. به همین دلیل نیاز کمتری به نیروی کارگری برای دفع علف های هرز می باشد. چون همه قسمت های باغ یا مزرعه خیس نمی شود، لذا عملیات کشاورزی راحت تر انجام می شود. کود و مواد شیمیایی(مثل قارچ کش،نماتد کش،علف کش،آفت کش و هورمون های رشد) را میتوان به وسیله مخزن کود در اختیار گیاه قرار داده و به این ترتیب هزینه ها را کاهش داد.

 در این روش به علت  این که آب تبخیر نمی شود، در زمین فرو نمی رود و به صورت هرز آب هم از مزرعه خارج نمی شود، در مصرف آب صرفه جویی شده و امکان به زیر کشت بردن زمین های زیادی فراهم می شود. و مزایای دیگری می توان برای آبیاری قطره ای برشمرد.

با توجه به این مطالب طراحی و اجرای این روشهای آبیاری از اهمیت خاصی برخوردار است. به منظور آشنایی دانشجویان کشاورزی و بویژه رشته های آب و آبیاری و همچنین آشنایی فارغ التحصیلان و داوطلبان فعالیت در زمینه طراحی این سیستم ها تصمیم به تهیه و تالیف کتاب حاضر گردید. این کتاب در راستای دوره های آموزشی طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، که توسط سازمانهای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سایر مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور برگزار گردیده، به عنوان بخشی از درس آبیاری قطره ای جهت آشنایی داوطلبان و دانشجویان تدوین شده است. هرچند شاید نکات کامل طراحی این سیستم اینجا ذکر نشده است ولی مطالب آن به گونه ای ساده و قابل درک بیان شده است تا دانشجویان با این سیستم ها آشنایی پیدا نموده و با مطالعات بیشتر و طراحی عملی پروژه های مختلف آگاهی بیشتری کسب نمایند.

کتاب حاضر به گونه ای  تدوین شده است که بتواند مورد استفاده کلیه کارشناسان کشاورزی علاقمند به آشنایی با سیستم های آبیاری قطره ای هستند قرار گیرد. و از طرف دیگر مراحل طراحی به گونه ای منظم و پشت سر هم ارائه شده است تا کارشناسان طراح بتوانند براحتی برای  طراحی پروژه ها از آن استفاده نمایند.در قسمت ها مختلف کتاب سعی شده است حتی المقدور مطالب مفید ارائه شود و از توضیحات اضافی و خسته کننده پرهیز شود.

برای دانلود ۵۰ صفحه اول این کتاب بر روی آیکون روبرو کلیک نمایید.    Adobe-Acrobat-Reader-256x256

گروه: آبیاری

چه نوع آبیاری قطره ای برای کجا؟

روش های آبیاری قطره ای

انتخاب روش های آبیاری هر کدام مناسب استفاده در شرایط خاصی هستند، که در آن باید به شرایط منطقه، نتایج آزمایشات آب و خاک، الگوی کشت، کیفیت آب و خاک و شرایط اقلیمی توجه کرد. در زیر برای آرایش های آبیاری مختلف موارد استفاده ای را بیان کرده ایم که می تواند به عنوان راهنمایی کلی مورد استفاده قرار گیرد

روش آبیاری قطره ای با آرایش یک ردیفه:

– مناسب جهت درختان و گیاهانی که دارای نیاز آبی کمی هستند

– فاصله کشت گیاهان به هم نزدیک باشد.(کمتر از دو نیم متر)

– مناسب سال های اولیه رشد درختان

آبیاری قطره ای با آرایش دو ردیفه:

– مناسب جهت درختان و گیاهانی که دارای نیاز آبی زیاد هستند.

– فاصله کشت گیاهان به هم نزدیک باشد. (کمتر از ۳ متر)

– درختان مسن و باغات میوه (به ویژه در صورت تغییر روش آبیاری سنتی به قطره ای)

آبیاری قطره ای با آرایش لوپ یا حلقه ای:

– مناسب جهت درختان و گیاهانی که دارای نیاز آبی متوسط تا زیاد هستند

– فاصله کشت گیاهان زیاد باشد (بیشتر از ۴ متر)

– درختان جوان تا مسن (درختان جوان با تعداد قطره چکان کمتری آبیاریس می شوند و به مرور و با رشد آنها به تعداد قطره چکان های اضافه می شود)

آبیاری قطره ای نواری یا تیپ:

– مناسب گیاهان ردیفی و کشت های بوته ای با فواصل کم

– عموما برای کشت های یکساله مانند صیفی جات استفاده می شود

آبیاری با بالبر:

– برای درختان با نیاز آبی بالا

– درختان مسن

– مناسب برای جاهایی که آب به صورت نوبتی در اختیار کشاورز است.

– کیفیت فیزیکی آب خیلی مناسب نباشد

– باغات قدیمی با فواصل زیاد

سایر روش های آبیاری:

– در کارهای خاص کاربرد دارند که انتخاب آنها باید با دقت و در نظر گرفتن شرایط باشد.

منبع:

کتاب طراحی سیستم های آبیاری قطره ای تالیف مهندس امین روشنی

گروه: آبیاری

انواع روش های آبیاری قطره ای

انواع روش های آبیاری قظره ای

به طور کلی روش های آبیاری موضعی به روش های آبیاری تحت فشار گفته می شود که فقط قسمتی از زمین را مرطوب می نماید. باتوجه به اینکه تفاوت آبیاری قطره ای و بارانی در روش تزریق آب در پای گیاه است لذا می توان روش های آبیاری که آب را به مقدار کم (در حد قطره قطره) به پای گیاه می ریزند آبیاری قطره ای نامیده می شود. به عبارت دیگر آبیاری قطره ای به روشی اطلاق می گردد که در آن آب تحت فشار از طریق شبکه ای از لوله های متصل به هم به پای گیاه هدایت شده و به صورت جریانی آهسته و مستمر در سطح و یا در زیر خاک، در ناحیه ریشه در اختیار گیاه قرار می گیرد.

با توجه به تعاریف فوق از آبیاری قطره ای می توان این نوع از آبیاری را به روش های زیر دسته بندی نمود

۱- آبیاری قطره ای با آرایش یک ردیفه

۲- آبیاری قطره ای با آرایش دو ردیفه

۳- آبیاری قطره ای با آرایش لوپ یا حلقه ای

۴- آبیاری قطره ای با نوار تیپ

۵- آبیاری قطره ای بالبر

۶- آبیاری قطره ای زیر سطحی

۷- آبیاری قطره ای تراوا

۸- آبیاری قطره ای سفالی یا کوزه ای

۹- آبیاری موضعی مه پاش

۱۰- آبیاری موضعی میکروجت

۱۱- آبیاری قطره ای ثقلی

از میان روش های فوق ۵ روش اول از کاربرد بیشتری برخوردار هستندو ۶ روش بعدی در سطوح کمتری در کشور ایران و اراضی کشاورزی به کار گرفته شده اند.البته انتخاب و کاربرد هر روش برای شرایط خاص آن باید با مطالعه و طراحی صورت گیرد تا بهترین انتخاب منطبق بر شرایط موجود باشد.

گروه: آبیاری
× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب