دانستنی های آبیاری

فروشگاه اینترنتی پادیاب آبیاری و ساختمانی
آبیاری قطره ای نوار تیپ یکی از روش های آبیاری قطره ای می باشد که برای محصولات زراعی، صیفی، سبزیجات و گلخانه ها کاربرد دارد. در این نوع سیستم لوله ها به صورت نواری در روی خاک قرار می گیرند. در این پهن کردن نوار تیپ نکاتی وجود دارد که همیشه باید مد نظر قرار داد تا کمترین آسیب و بیشترین بازدهی را داشته باشیم در ادامه 10 کاری که نباید در سیستم آبیاری نوار تیپ انجام داد را مورد بررسی قرار می دهیم
اکثر درختان میوه منطقه معتدله در معرض یخبندان زمستان یا سرمازدگی بهاره قرار می گیرند که این امر موجب خسارتهای شدید اقتصادی می گردد. حتی آن دسته از مناطق تولید میوه که در موقعیتهای جغرافیایی خاص احداث می شوند که خسارت وارده ناشی از سرما در آنها به حداقل کاهش داده شده نیز بعضا با این حوادث مواجه   می گردند. باغداران کاملا از نتایج زیانبار عدم محافظت درختان در برابر سرمای زمستان مطلع هستند. لذا اعتقاد به مقاومت در برابر سرما به عنوان یک پدیده و ابزار کمکی برای جلوگیری از بروز خسارت ناشی از سرما از نظر باغداران از اهمیت اساسی برخوردار است. گیاهان درحال رشد غیر مقاوم بوده و قادر به مقاوم شدن نیستند. لذا رکود در طول ماههای سرد زمستان برای بقائ گیاهان و درختان میوه ضروری می باشد. درختان میوه در زیستگاهای طبیعی خود به ندرت توسط سرما صدمه می بینند زیرا در آنها مکانیسم سازگاری در آنها توسعه یافته است که به آنها اجازه می دهد در طول شرایط آب و هوایی شدید زمستان به حالت رکود بروند.
درختان سیب در تمام انواع خاکها رشد می کنند اما خاکهای با بافت سبک و متوسط برای رشد این گیاه مطلوبتر است. تراکم و فاصله درختان سیب به نوع خاک، شرایط آب و هوایی، رقم سیب و نوع کشت آنها بستگی دارد. بطور کلی می توان گفت که برای آبیاری قطره ای تعداد درختان سیب می تواند از 120 تا 1500 اصله در هکتار متغییر باشد. اگر از نظر چیدن مشکلی نباشد درخت سیب را می توان در ردیفهای مضاعف کشت نمود. آب مورد نیاز در آبیاری درخت سیب موضوعی است که در دنیا مطالعات زیادی درباره آن صورت گرفته است. بطور کلی می توان گفت 600 تا 1000 میلی متر بارندگی در سال برای رشد آن کافی است. مقدار آب مورد نیاز در آبیاری درخت سیب با توجه به تراکم و فاصله آنها بسیار متغییر است و بین 6/2 تا 26 متر مکعب در سال برای هر درخت می باشد. حداکثر مقدار مصرف روزانه آب درخت نیز تابع شرایط آب و هوایی، گسترش شاخه و برگ، تراکم درختان و غیره می باشد. در هر حال می توان حداکثر مصرف را 25 تا 200 لیتر در روز برای هر درخت در نظر گرفت.
در محاسبات نیاز آبی گیاه در آبیاری از آنجايي ‌که اندازه‌گيري تبخير و تعرق واقعي، مجموعه تبخير از سطح خاک و تعرق توسط پوشش گياهي در شرايط طبيعي؛ بسيار مشکل و عملاً غير قابل اجراست، روش‌هاي غيرمستقيمي در محاسبات نیاز آبی گیاه در آبیاری پيش‌بيني شده که از آنها مي‌توان معادله‌هاي تجربي تبخير و تعرق پتانسيل مانند روش پنمن را نام برد. سازمان فائو براي محاسبه نياز آبي گياهان بر اساس روش فائو-پنمن-مونتيت که در شرايط آب و هوايي خشک و مرطوب کاربرد دارد، نرم‌افزار آبیاری CROPWAT را تهيه کرده است. داده‌هاي ورودي اين نرم‌افزار علاوه بر يكسري اطلاعات موقعيت جغرافيايي و ارتفاع ايستگاه مورد بررسي عبارتند از ميانگين حداکثر و ميانگين حداقل دما، ميانگين رطوبت نسبي، سرعت باد در ارتفاع 2 متري از سطح زمين و ساعات آفتابي روزانه که به روش کميتي به نام ET0 را که معرف تبخير و تعرق گياه مرجع مي‌باشد را به صورت ماهانه و سالانه محاسبه مي‌نمايد.
یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب