تفاوت لوله های انتقال آب آشامیدنی تک لایه و چند لایه در چیست؟

لوله پلی پروپیلن 5 لایه چند لایه مقاومت دما فشار پوسیدگی انبساط طولی وزن سرعت عمل

به خاطر وجود مشکلاتی که در سیستم لوله کشی فلزی وجود داشت، شرکت های تولید لوله، به فکر ساخت لوله های دیگری افتادند. لوله های فلزی دارای مشکلاتی همچون خوردگی از داخل و خارج مجرا، رسوب پذیری، افت دمای بالا و …. بودند. لوله های تک لایه اولین راه حلی بودند که جایگزین سیستم فلزی شدند. پس از از لوله های تک لایه ، لوله های ۵ لایه نیز وارد دنیای سیستم های انتقال آب شد. این دو نسل از لوله ها، هم اکنون در کنار یکدیگر درحال خدمت رسانی به بشر هستند.

 تفاوت لوله های تک لایه و ۵ لایه را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

ضریب انبساط طولی :

لوله های تک لایه دارای ضریب انبساط بالایی بوده و اگر در حالت آزاد و پوشش محافظ گذاشته شود، طول آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اما لوله های ۵ لایه به خاطر داشتن لایه آلومینیومی، ضریب انبساط ناچیزی دارند و در مقابل فشار آب طول آن افزایش نمی یابد.

مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن ، نور و اشعه خورشید:

نفوذ اکسیژن سبب اکسید شدن لایه درونی لوله ها می شود. لوله های تک لایه مقامت بالایی در مقابل نفوذ اکسیژن ندارند. اما لوله های ۵ لایه به خاطر داشتن لایه آلومینیوم از نفوذ آن جلوگیری می کند. در لوله های تک لایه امکان نفوذ نور وجود دارد نفوذ نور در لوله ها سبب رشد جلب و تغییر بو و مزه آب می شود. اما لوله های ۵ لایه مشکل نفوذ نور را حل کرده است. اگر لوله های تک لایه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند امکان تخریب ساختار آن وجود دارد. مشکل لوله های تک لایه با قرار دادن آنها درون دیواره ساختمان و داشتن یک روپوش بتونی حل می شود.

مقاومت در برابر افت فشار و دما

لوله های پلی پروپیلن تک لایه افت فشار و دمای اندکی دارند. دلیل آن صیقلی بودن لایه درونی آن است. لوله های ۵ لایه نسبت به لوله های تک لایه افت فشار و دمای کمتری دارند و در مواردی که کمیت فشار و دما آب ، برای ما اهمیت بیشتری دارد استفاده از لوله های ۵ لایه توصیه می شود.

مقاومت در برابر پوسیدگی

لوله های پلی پروپیلن تک لایه و ۵ لایه هر دو در مقابل پوسیدگی از داخل و خارج مقاوم هستند و در مقابل عوامل خورنده ساختمانی همچون گچ ، سیمان ، آهک و سایر مصالح ساختمانی و همچنین رطوبت ایمن هستند.

وزن

لوله های تک لایه و ۵ لایه از بعد وزن دارای امتیاز برجسته ای هستند و از سبکی منحصر به فردی برخوردارند. وزن اندک هر دو لوله امکان یک لوله کشی آسان برای تکنسین های لوله کشی را فراهم می سازد.

شکل پذیری

لوله های ۵ لایه نسبت به تک لایه امکان شکل پذیری بیشتری دارند. این موضوع یکی از مزیت های برجسته لوله های ۵ لایه است که در هنگام لوله کشی خود را نشان می دهد. لوله های تک لایه شکل پذیری اندکی دارند و برای تغییر جهت مسیر لوله کشی باید از اتصالات استفاده کرد.

سرعت نصب

 سرعت نصب در هر دو لوله با سرعت کافی انجام می شود. هر چند سرعت نصب لوله های ۵ لایه بیشتر است.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب