نهال مرکبات را کی و چگونه بکاریم؟

نحوه و زمان و چگونگی کاشت مرکبات

با توجه به بررسی های انجام شده روش کاشت پشته ای مرکبات در شمال کشور نتیجه بسیار خوبی نشان داده است. در این روش نهال مرکبات را ۳۰-۲۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین می کارند. این پشته ها نباید شیب زیادی داشته باشند چون خاک اطراف نهال به اصطلاح فرار می کند و ریشه نهال از خاک خارج می شود.

حدود دو ماه قبل از کاشت نهال مرکبات باید نقشه باغ آماده باشد و محل کاشت نهال ها در باغ مشخص گردد. در این زمان در محل کاشت نهال ها گودالی به عرض یک متر و عمق ۷۰ سانتی متر کنده می شود و خاک سطحی (بیل اول یا ۳۰ سانتی متر بالایی) جدا می شود. پس از انجام کار حفر، گودال با یک ترکیب خاکی غنی شده شامل کود حیوانی پوسیده، ماسه شسته شده و خاک سطحی به نسبت مساوی پر می شود. آنگاه برای غنی سازی اولیه مواد و کودهای زیر به ترکیب بالا اضافه می شود:

کود گوگردی (۱.۵ تا ۲ کیلوگرم)، سولفات آمونیوم (۵۰۰ گرم)، سولفات پتاسیم (۵۰۰ گرم)، سولفات منیزیم (۵۰۰ گرم)، سوپرفسفات تریپل (۵۰۰ گرم)، سولفات روی (۲۰۰ گرم) و سولفات منگنز (۲۰۰ گرم).

ترکیب گفته شده یک ترکیب کلی است و در موارد زیر می تواند تغییر کند:

– در زمین‌هایی با pH اسیدی از دادن کود گوگردی اجتناب شود.

– در نهال های با پایه نارنج نیاز به دادن کود گوگردی تنها چندان زیاد نیست چون این پایه به آهک و pH بالا مقاومت نسبی دارد.

– اگر بعد از انجام آزمایش مشخص شد که هر یک از عناصر یاد شده در خاک به مقدار و فرم مناسب وجود دارد، نیاز به دادن آن کود نیست.

بعد از تهیه مخلوط بالا، گودال ها با آن پر می شوند و اگر هدف کاشت روی پشته باشد باید سطح گودال ها را تا ۴۰ سانتی متر بالا آورد و در غیر اینصورت حداقل ۲۰-۱۰ سانتی متر بالا می آوریم. عملیات ذکر شده دو ماه قبل از کاشت نهال انجام می شود تا فرصت کافی برای نشست خاک وجود داشته باشد. خاک گودال در مدت دو ماه با توجه به بارندگی های فصلی کاملا نشست می کند و پس از کاشت نهال نشست چندانی در گودال به وجود نخواهد آمد.

کاشت مرکبات در فصل گرم توصیه نمی شود. با این حال، برخی کارشناسان در صورتی که نهال گلدانی باشد و مشکل آبیاری مداوم وجود نداشته باشد، کاشت در فصل گرم را بدون اشکال می دانند. معمولا اوایل آذر تا فروردین زمان کاشت نهال در منطقه شمال است. علت انتخاب فصل سرد سال برای کاشت مرکبات نیاز آبی پایین در این زمان و شوک کمتر به نهال ها به دلیل فعالیت کمتر است. کاشت پاییزه ممکن است همراه با یک جهش رشدی در نهال ها باشد که این رشد جدید مستعد سرمازدگی خواهد شد. از طرفی چون در اوایل یا اواسط زمستان احتمال سرد شن هوا می باشد بنابراین بهترین زمان برای کاشت مرکبات درشمال کشور اوایل اسفندماه است. نهال ها باید تا ارتفاع ۷۰ سانتی متر عاری از انشعابات باشند و بعد از آن چند شاخه با فاصله از هم و در جهات مختلف انتخاب می شوند.

در سال های اول یا دوم پس از کاشت نهال، اغلب مشکل پوسیدگی ریشه رخ می دهد که این مشکل در خاک های رسی و با آبیاری زیاد بیشتر رخ می دهد.مهم ترین نشانه این بیماری سست بودن طوقه است، به نحوی که وقتی محل طوقه را تکان می دهیم نهال شل بوده و محکم نمی ایستد. زردی برگ، ریزش برگ و عدم جوانه زنی مناسب از دیگر علائم است. برای درمان باید در بهار و تابستان علاوه بر دقت در آبیاری، چندین مرتبه ناحیه طوقه گیاه را با سموم قارچ کش مناسب تیمار نمود.

کلمات کلیدی: مرکبات ، نهال مرکبات ، پرتقال ، نارنگی ، کاشت مرکبات

برای آشنایی بیشتر با پرورش مرکبات کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

پرورش مرکبات

یک کامنت
  • بخارایی
  • August 10, 2020 at 6:51 pm

سلام.خیلی ممنون بابت سایت خوبی که دارید.
یک سوال داشتم از شما.مرکباتی مثل لیمو ترش یا نارنج در تهران بخاطر شرایط آب و هوایی نمیشه بکاریم؟یا این امکان وجود دارد.ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب