چگونه یک گلدان مناسب برای کاکتوس انتخاب کنیم؟

چگونه یک گلدان مناسب برای کاکتوس انتخاب کنیم؟

گلدان های پلاستیکی یا سفالی، جعبه های چوبی، جعبه های مسطح ویژه پرورش گل و حتی قطعات سنگی می توانند ظرف هایی مناسب برای پرورش کاکتوس و گیاهان گوشتی باشند.

تنها شرط لازم برای این ظروف، اینست که خوب آبکش شوند به گونه ای که پیوسته، خاک آن ها نرم و تهویه پذیر نگاه داشته شود. گلدان معروف Terra cotta که از رس قرمز ساخته می شود کم و بیش ارزان و در اندازه های گوناگون موجود است ولی تنها اشکال آن این است که به سبب ساخته شدن از مواد متخلخل، گیاهان در آن خیلی زود خشک می گردند.

از سوی دیگر، گیاهانی که در گلدان های لعابدار کاشته می شوند به دلیل آنکه رطوبت از پیرامون گلدان نمی تواند خارج شود بایستی با دقت بیشتری آبیاری شوند.

از آنجایی که گلدان های پلاستیکی، تمیز، ارزان، رنگارنگ و سبک هستند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به هنگام گزینش یک گلدان همواره باید تناسب اندازه گیاه با اندازه گلدان را در نظر گرفت. یک گیاه کوچک در یک گلدان بزرگ نه تنها به نظر نمی آید بلکه از نظر آبدهی نیز دچار مشکل شده و به ندرت هم زنده می ماند. هم چنین، نمی توان باور داشت که یک گیاه بزرگ به مدت زیادی در جای تنگ و کوچک به زندگی ادامه داده و دوام بیاورد.

برای کاکتوس های گرد، توپی و بشکه ای شکل و یا گیاهان گوشتی خوشه ای از گلدان هایی به اندازه ۲.۵ تا ۵.۵ سانتی متر (۱ تا ۲ اینچ) پهن تر از قطر گیاه به کار بگیرید.

برای کاکتوس هایی با اسکلت راست و استوانه ای شکل، گلدانی به عرض نصف قد گیاه انتخاب می کنیم. باید دانست که مواظبت از گلدان های کوچک دشوار است زیرا این گونه گلدان ها سریعا خشک می شوند. به نظر می رسد که کاکتوس در این گونه گلدان ها دائما به آب نیاز دارد.

روش نهادن کاکتوس در گلدان

– نخست گلدان را با آب داغ شستشو می دهیم. سپس آن را با برس تمیز نموده تا هرگز آلودگی وبیماری هایی که از خاک پیشین در آن به جای مانده است از بین برود.

– چنانچه گلدان متخلخل است، پیش از کاشت گیاه تازه، آن را در آب فرو برده تا خیس گردد تا در آینده از خاک گلدان جذب رطوبت ننماید.

– سوراخ آبکش گلدان را با تکه ای سفال، سنگ و یا توری فلزی ظریف مربعی شکل می پوشانیم تا از کلوخ شدن و هدر  رفتن خاک جلوگیری شود.

– اگر گلدان تزیینی دارید که سوراخ آبکش ندارد می توان کاکتوس را در یک گلدان رسی معمولی کاشته و آن را در درون گلدان تزئینی جای داد. به هنگام آبیاری ته گلدان رسی نباید در آب قرار گیرد. چرا که کاکتوس ها در اثر رطوبت بیش از اندازه خاک، در معرض پوسیدگی قرار می گیرند. پیش از نهادن کاکتوس در گلدان باید دقت نمود که مخلوط خاک تا اندازه ای خشک باشد.

– کُپه کوچکی از خاک را در عمق ۵ سانتی متری گلدان بریزید و گیاه را در کانون آن بکارید. اگر طول گیاه خیلی کوتاه است، خاک بیشتری به گلدان افزوده و پیرامون ریشه ها را از خاک پر می نماییم تا گلدان تقریبا پر شود. برای آب نیز فضای کافی در گلدان باید منظور شود. با زدن ضربه ای ملایم به کف گلدان مخلوط خاک درون آن ته نشین و اندکی فشرده می گردد. دقت شود که مخلوط خاک خیلی هم فشرده نشود.

– در گونه هایی از کاکتوس که نسبت به رطوبت بیش ازاندازه حساسند، ریختن یک لایه فوقانی سنگریزه می تواند از تماس کف گیاه با خاک گلدان جلوگیری نماید.

– به کاکتوس هایی که تازه در گلدان کاشته می شوند نباید فوری آب داد. بلکه باید چند روزی فرصت داد تا گیاه پس از این جابجایی، سازگاری خود را با محیط بازیابد. سپس در چند هفته نخست اندک اندک آن ها را آبیاری نمود (با رعایت این کار، ریشه های شکسته کاکتوس بهبود یافته و کارایی خود را از سر می گیرند).

برای مطالعه بیشتر در مورد کاکتوس می توانید کتاب زیر را مطالعه فرمایید

کاکتوس

کلمات کلیدی: کاکتوس ، گلدان ، گلدان مناسب کاکتوس

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب