قطره چکان و انواع آن

قطره چکان و انواع آن

قطره چکان گسیلنده کوچکی است که از پلاستیک های با کیفیت ساخه می شود. قطره چکان بر روی لوله های پلی اتیلن نرم در فواصل مناسب نصب می گردد. آب با فشار تقریبا یک بار وارد قطره چکان شده و در فشار صفر به شکل قطرات پیوسته و با دبی کم در حدود ۱ تا ۲۴ لیتر در ساعت از قطره چکان خارج می شود.

قطره چکان بر اساس روش کاهش انرژی فشاری به دو گروه اصلی زیر طبقه بندی می شود:

– قطره چکان روزنه ای با سطح مقطع جریان ۰.۲ تا ۰.۳۵ میلی متر مربع

– قطره چکان طولانی مسیر، با سطح مقطع نسبتا بزرگتر از ۱ تا ۴.۵ میلی متر مربع

هر دو نوع قطره چکان با مکانیسم ها و اصول عملکرد متفاوتی ساخته می شوند.

قطره چکان همچنین بر اساس نوع اتصال به لترال به دو گروه طبقه بندی می شوند:

قطره چکان روی خط؛ یعنی به کمک پانچ بر روی دیواره ی لوله نصب می شوند و قطره چکان در خط که برای تعبیه قطره چکان به کمک دست یا دستگاه، لوله باید بریده شود.

از مهم ترین معضلات قطره چکان، گرفتگی قطره چان می باشد. برای رفع گرفتگی قطره چکان باید سیستم آبیاری را اسید شویی کرد. هدف از اسیدشویی، کاهش گرفتگی قطره چکان ها در آب هایی است که دارای مقدار زیادی کربنات کلسیم و منیزیم است. همچنین از اهداف دیگر اسید شویی، کاهش مقدار اسیدیته (pH) آب به منظور افزایش کارایی کلرزنی می باشد.

استفاده از آبیاری قطره ای برای آبیاری باغات در دنیا گسترش و تکامل زیادی یافته است. به طور مثال در خاک های لومی، برای درختان میوه مانند هلو، شلیل، گلابی، بادام و زردآلو تعداد ۴ تا ۶ عدد قطره چکان کفایت می کند. در حالیکه برای درختانی مانند گردو که دارای تاج بزرگ می باشند، ممکن است ۸ تا ۱۰ عدد قطره چکان مورد نیاز باشد.

در بعضی از باغات که با استفاده از یک ردیف قطره چکان، نوار مرطوب در مسیر درختان ایجاد می شود، باغداران در طول فصل آبیاری، لوله های فرعی را در دو طرف ردیف درختان جابجا می کنند.این کار، مخصوصا در مناطق خشک باعث صدمه دیدن درختان خواهد شد، زیرا با تغییر محل قطره چکان ها و خشک شدن خاک محل قبلی آن ها، تعدادی از ریشه های درختان با تنش کم آبی مواجه شده و خشک می شوند. از طرف دیگر، در محل جدید قطره چکان به علت مرطوب شدن خاک، ریشه های جدید تولید می شود که با صرف انرژی همراه است. لذا تغییر محل لوله کار درستی نمی باشد.

بهترین حالت آرایش قطره چکان که می تواند پایداری و رشد مناسب درخت را به همراه داشته باشد، آرایشی است که مساحت خیس شده متقارنی نسبت به تنه درخت ایجاد کند.

کلمات کلیدی: قطره چکان ، گرفتگی قطره چکان ، آرایش قطره چکان

گروه: آبیاری
یک کامنت
  • عزت الله عجم اکرامی
  • June 22, 2018 at 1:00 pm

تاسیسات ساختمانی وکشاورزی عجم اکرامی

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب