پرورش و تکثیر درخت به

پرورش و تکثیر درخت به

درخت به در چه دمایی رشد می کند؟ آیا به در هر نوع خاک قابل پرورش است؟ ازدیاد درخت به چگونه است؟ درخت به چه مقدار آب نیاز دارد؟

دما

درخت به در مناطق سردسیر و گرمسیر معتدل کشت می شود. درخت به دارای نیاز سرمایی زیر ۷ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰۰ تا ۴۰۰ ساعت می باشد. درخت به نیاز به تابستان های نسبتا گرم و خشک دارد.

خاک

درخت به در اکثر خاک ها رشد می کند اما خاک مناسب جهت کاشت درخت به، خاک های رسی و شنی می باشد. سعی شود از خاک های دارای آهک زیاد استفاده نشود. این موضوع بخصوص در خاک های سنگین حائز اهمیت است. درخت به نسبت شوری آب و خاک تا حدی مقاوم است. درخت به در خاک های اسیدی نسبت به خاک های قلیایی رشد بهتری دارد.

نور و باد

درخت به در شرایط نور کامل آفتاب به خوبی رشد می کند و میوه دهی آن در شرایطی که درخت به در زیر سایه باشد به شدت افت می کند. درخت به نسبت به وزش بادهای تند حساس است و باعث کاهش میوه دهی می شود.

ازدیاد
درخت به را می توان از طریق قلمه، پاجوش، پیوند و خوابانیدن تکثیر کرد. پیوندهای شکمی و اسکنه ای از پیوندهای مناسب در درخت به می باشد. برای قلمه درخت به می توان از قلمه خشبی و نیمه خشبی استفاده کرد. قلمه نیمه خشبی را بایستی در اواسط تابستان تا اوایل پاییز به طول ۱۵-۱۲ سانتی متر و قلمه خشبی را در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به طول ۲۵ سانتی متر تهیه نمود. بایستی در انتهای قلمه های چوب نیمه خشبی ۲ الی سه برگ باقی گذاشت.

کاشت

فواصل کاشت درخت به بصورت ۵×۵ و ۶×۵ می باشد. درخت به اصولا به هرس زیاد، احتیاج ندارد. اما بایستی نهال ها را از ارتفاع ۱۰۰-۷۰ سانتی متری سربرداری نمود و در سال دوم ۴ تا ۵ شاخه در اطراف شاخه اصلی را انتخاب و بقیه ی شاخه ها را حذف نمود.

آبیاری

ریشه درخت به خیلی عمیق نمی باشد، به همین دلیل توانایی دوره های خشکی طولانی را ندارد. درخت به اگر به مدت طولانی در محیطی خشک باشد، میوه هایی ریز و کوچک تولید می نماید. درخت به در طول دوره رشد به دو مرتبه آبیاری در هفته نیاز دارد.

برداشت

درخت به از اوایل مهرماه تا اواخر آبان ماه به وسیله ی دست و با قیچی میوه چینی برداشت می شود.

کلمات کلیدی: درخت به ، میوه به ، به ، آبیاری به ، پرورش به ، تکثیر به

3 کامنت
  • ناصر رضاپور
  • January 18, 2018 at 4:03 am

در مورد نهال به میخوام بدانم کاشتن

  • عباس اسد
  • April 19, 2018 at 2:17 am

میخواستم بدونم درموردگلخانه ی خانگی نورراازلامپ ها میشه استفاده کردیابایدنورخورشید باشد ممنونم

سلام
از لامپ های LED می شه استفاده کرد فقط بحث فرکانس مورد نیاز هست

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب