گیاه آپارتمانی دیفن باخیا – شرایط پرورش و نگه داری

گیاه دیفن باخیا از خانواده Araceae  است و گیاهی است سمی که باید دقت گردد در موقع برخورد با آن از دستکش استفاده شود تا از تماس با شیره گیاه که سمی بوده و سوزش زیاد ایجاد می کند جلوگیری شود. دیفن باخیا از گیاهان همیشه سبز چند ساله است و برگ های زیبایی دارد و به همین خاطر پرورش داده می شود. این گیاه تا حدودی به شرایط درون خانه و آپارتمان ها سازگاری دارد. ارتفاع آن به ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می رسد.

مکان مناسب گیاه دیفن باخیا

این گیاه به نور متوسط نیاز دارد و در بهار و تابستان در محل های نیمه سایه رشد می کند. مکان مناسب گیاه محل های روشن به ویژه پشت پنجره های جنوبی ساختمان می باشد. در نور روشن غیر مستقیم و یا نور فیلتر شده خورشید به خوبی رشد می کند و ۴۰۰ شمع نور مصنوعی نیز کفایت نیاز آن را می نماید.

گیاه به حرارت زیاد نیاز دارد. حداقل درجه حرارت برای آن ، ۱۷ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. درجه حرارت در شب بین ۱۵ تا ۲۰ درجه و در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد مناسب است.

خاک مناسب

دیفن باخیا خاک های مناسب اسیدی را دوست دارد. Ph مناسب آن برابر ۶ می باشد . ۳ گرم در لیتر کود در هر هفته یک بار از فروردین تا آبان ماه مورد نیاز می باشد. نوع خاک مناسب گیاه مخلوطی از ۳ قسمت خاک جنگلی ، یک قسمت خاک معمولی و یا مخلوط ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ ، یک سوم پیمانه تفاله چای ، یک پیمانه ماسه شسته است . تعویض گلدان در تمام فصول امکان پذیر است.

رطوبت نسبی هوا

این گیاه به رطوبت نسبی زیاد هوا نیاز دارد. رطوبت نسبی هوا باید ۸۰ درصد باشد. با کشیدن پلاستیک شفاف بر روی گیاه رطوبت مناسب آن تامین شده و رشد خوبی دارد. با اسپری آب روی گیاه قسمتی از رطوبت گیاه تامین می شود. لذا اسپری آب روزانه  در گرمترین ساعات روز و تمیز نگهداشتن برگ های آن تاثیر بسزایی در شادابی گیاه دارد.

آبیاری : خاک گیاه باید پیوسته مرطوب ولی دارای زهکش خوب باشد. در فواصل آبیاری خاک کمی می تواند خشک شود.

روش تکثیر

تکثیر گیاه دیفن باخیا بوسیله قلمه ساقه به طول ۸ سانتی متر از انتهای ساقه و یا قطع ساقه با تکه های ۵ تا ۸ سانتی متر بدون برگ و قرار دادن آن ها در بستر ازدیاد در حرارت ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. این گیاه به وسیله شاخه خوابانیدن نیز تکثیر می شود. گیاه از طریق بذر نیز تکثیر می شود. اما اسپات ها باید باز شوند تا پوسیدگی روی ندهد و بذر تولید گردد. بهترین زمان تکثیر آن اواسط بهار تا اوایل تابستان(خرداد – تیر) است. برای تسریع در ریشه زایی می توان انتهای قلمه را در هورمون های ریشه زایی قرار داد . قلمه ها را می توان در گلدان به زیر کیسه پلاستیکی شفاف قرار داد و از تابش نور مستقیم خورشید پرهیز نمود. زمان ریشه دهی آن ۲ ماه طول می کشد.

کلمات کلیدی: گیاهان آپارتمانی ، گیاه دیفن باخیا ، آبیاری گیاهان آپارتمانی ، تکثیر دیفن باخیا ، تکثیر و قلمه زنی، رطوبت نسبی هوا.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب