با شرایط کشت و ارقام لوبیا چیتی آشنا شوید

لوبیا چیتی روش کشت لوبیا چیتی

لوبیا چیتی که به آن لوبیای رومی نیز می گویند یکی از انواع لوبیا و از گیاهان دو لپه ای می باشد. این لوبیا از محبوب ترین حبوبات در بین پرتغالی ها ، ایتالیایی ها و ترکیه ای هاست. لوبیا چیتی واریته ای (گونه ای) است که از لوبیای معمولی مشتق شده است و منشا آن کشور پرو است. آمینو اسید فراوان موجود در لوبیا چیتی آن را به یک منبع خوب برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انوع گوشت تبدیل کرده است.

شرایط مناسب محیطی برای کشت لوبیا چیتی

لوبیا گیاهی است گرما دوست که روزهای گرم و شب های خنک مناسب رشد آن می باشد. دمای مناسب رشد آن در روز نزدیک به دمای معمول اتاق (۲۰ تا ۲۸  درجه) و در شب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. دمای بیش ۳۰ درجه مناسب رشد آن نبود و دمای بالای ۳۵ درجه منجر به عدم تشکیل دانه در آن می شود. البته دمای خنکتر از ۱۵ درجه نیز برای رشد آن نامناسب است. لوبیا معمولی ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشت شروع به گلدهی می کند. دوره گلدهی آن معمولا یک ماه است.

زمان کشت لوبیا

زمان کشت لوبیا چیتی بسیار مهم است و باید به طریقی تنظیم شود که دمای خاک در زمان کاشت از ۱۸ درجه کمتر نبوده و مرحله حساس رشد آن یعنی گلدهی با گرما و خشکی مواجه نشود . از طرفی زمان رسیدن محصول با سرمای پاییزه برخورد نکند. بهترین تاریخ کاشت این گیاه ، ۱۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد است. اما در صورت فراهم بودن امکانات آبیاری، کشت آن تا اواسط تیر ماه نیز امکان پذیر است.

ارقام لوبیا چیتی

صدری: صدری اولین رقم از لوبیا چیتی دانه درشت در کشور ما محسوب می شود که منشا آن کشور کلمبیا است.

تلاش : یکی از گونه های اصلاح شده لوبیا چیتی رقم تلاش می باشد. این رقم از گونه های اصلاح شده توسط مرکز تحقیقات لوبیا در شهرستان خمین است.

لوبیا چیتی محلی خمین: رقم محلی خمین به دلیل سازگاری بالا و همچنین عملکرد مناسب در هکتار ، یکی از رایج ترین بذور مورد استفاده از طرف کشاورزان می باشد.

سرحدی : لوبیا چیتی سرحدی یک رقم شناخته شده نیست و شباهت زیادی به لوبیای محلی خمین دارد.

روش های کشت لوبیا چیتی :

الف: خشکه کاری دستپاش یا دست نشان

ب: خشکه کاری جوی و پشته ای

ج : هیرم کاری دستپاش یا دست نشان

د: هیرم کاری مکانیزه ردیفی

کلمات کلید: حبوبات ، کشت لوبیا چیتی ، لوبیا چیتی ، روش های کشت لوبیا چیتی ، ارقام لوبیا چیتی ، لوبیا چیتی محلی خمین ، لوبیای صدری، رقم سرحدی لوبیا چیتی ، روش هیرم کاری لوبیا .

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب