تکنولوژی های جدید کشاورزی-مزارع sundrop،کشاورزی مدرن با کمک نور خورشید و آب دریا

سان دروپ sundrp کشاورزی نوین با آب دریا و انرژی خورشید

Sundrop یک روش مبتکرانه و جدید کشاورزی است که در آن ، کشاورزان استرالیایی توانسته اند در صحرا تنها با بهره گیری از اشعه خورشید و آب دریا سالانه ۱۷۰۰۰ تن گوجه فرنگی تولید کنند. در این روش برخلاف روش سنتی کشاورزی که از آب شیرین زیرزمینی و گاز طبیعی برای تامین نیازهای آبی و انرژی مزارع استفاده می شود تنها با استفاده از آب شور دریا و اشعه خورشید برای تامین نیازها مزارع بهره می گیرند.

مختصری درباره مزارع سان دروپ

مزارع سان دروپ در فضای بسته ساخته شده و در نوع خود بی سابقه هستند. این مزارع توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی بوجود آمده اند که هدف از آن ها، پرورش محصولات کشاورزی بدون نیاز به آب شیرین، خاک و انرژی های غیر ضروری است. این تیم تحقیقاتی معتقد است که گلخانه های سنتی از آب های کمیاب شیرین زیرزمینی برای آبیاری و از گاز طبیعی برای گرم کردن و از برق برای خنک سازی محیط کشت استفاده می کنند. در حالی که این منابع هر روز در حال کاهش هستند.

 مزارع sundrop چگونه عمل می کنند

روش مزارع sundrop به این صورت است که تنها از آب پایان ناپذیر دریا و اقیانوس برای آبیاری و نور خورشید که یک انرژی تجدید پذیر است برای تامین نیازهای کشاورزی استفاده می کند. در این روش از گاز دی اکسید کرین که دارای یک منبع پایدار است و همچنین مواد مغذی تجدید پذیر برای افزایش میزان محصولات کشاورزی استفاده میشود.

کشت گوجه فرنگی در مزارع سان دروپ

نور خورشید

نور خورشید در این مجموعه ابزاری برای شیرین کردن آب شور دریا می باشد. برای این کار به جای پنل های خورشیدی، از تعداد زیادی آیینه برای انعکاس و تمرکز نور خورشید در یک نقطه استفاده می شود. این نقطه بسیار داغ شده و از آن برای تولید برق استفاده می گردد. حال می توان از این برق برای شیرین کردن آب و همین طور خنک کردن محیط کشت استفاده کرد.

محیط رشد سبزیجات در سان دروپ

 در مزارع سان دروپ ریشه سبزیجات را به جای اینکه درون خاک قرار دهند درون پوسته گردو می گذارند. برای خنک کردن گیاهان در تابستان، در این مناطق بیابانی که دمای آن به ۴۸ درجه می رسد از مقواهایی که در آب فرو برده شده و در کنار ریشه ها قرار دارد استفاده میشود . نکته جالب اینکه در زمستان دمای خورشید برای گرم نگه داشتن این مزارع کفایت می کند.

به خاطر استقرار این مزارع در فضا بسته، نیازی به آفت کش ها نیز وجود ندارد. چون در این محیط ها امکان نفوذ آفت ها و حشرات وجود ندارد و از طرفی بودن این مزارع در دل بیابان احتمال دست یافتن  حشرات به آنها را به حداقل رسانده است. البته کنترل دقیق این مزارع سبب شده که سبزیجات در یک محیط عاری از آفت رشد و نمو کنند.

  با وجود اینکه انرژی این مجموعه ها به خوبی تامین می شود ولی مسئولان آن ، یک شبکه انقال برق نیز در آن ایجاد کرده اند تا در مواقعی که تامین انرژی خورشیدی به هر دلیلی به اشکال بربخورد ( مانند روزهای زمستان) از این شبکه برای تامین انرژی مزارع بهره بگیرند.

استفاده چند گانه از انرژی خورشیدی

در این مجموعه انرژی خورشید استفاده چند گانه دارد. از طرفی آب دریا را به آب شیرین تبدیل می کند . از سویی برای تامین برق و انرژی مجموعه از آن استفاده می شود تا بتوان دمای آنرا کنترل کرد و از جهت دیگر ،از این انرژی برای پاکسازی و استرلیزه کردن هوا هم استفاده می گردد. به همین خاطر در این مزارع استفاده از آفت کش منتفی می گردد.

کلمات کلیدی: تکنولوژی های جدید آبیاری ، کشاورزی مدرن، آفت کش ، استفاده از آب دریا ، استفاده از انرژی خورشید در کشاورزی ، سان دروپ ، مزارع sundrop .

یک کامنت
  • حسین....
  • May 10, 2023 at 6:37 am

متشکرم

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب