فناوری های جدید کشاورزی – حسگرها

فناوری های جدید کشاورزی – حسگرها

فن آوری های جدید، صنعت کشاورزی را مانند هر صنعت دیگری تغییر داده یا در حال تغییر آن هستند. از میان فن آوری ها، حسگرها یا سنسورهای هوشمند نقش به سزایی را به میزان کمتری در زمان حال و سهم بیشتری در آینده کشاورزی بازی خواهند کرد. حسگرها می توانند در کلیه مراحل تولید ، آماده سازی محصولات کشاورزی ، تست و تشخیص محصولات و کنترل بر ماشین آلات کشاورزی اعمال اثر نمایند.

در زیر به برخی از حسگرهایی که در حال حاضر یا آینده در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند خواهیم پرداخت.

 حسگرهای قابل کاربرد در آب و هوا: در مزارعی که اتوماسیون سازه شده هستند وجود این حسگرها لازم و ضروری می باشند. این حسگرها در حال حاضر با وجود تکنولوژی کنونی، امکان بررسی شرایط موجود در مزارع و باغات و همین طور تعدادی از جنگلها و پهنه های آبی را فراهم نموده اند.

 تجهیزات و تاسیسات تله ماتیک: این ابزار به برخی از ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتورها این امکان را می دهند که با راننده خود ارتباط برقرار کرده و او را از صدماتی که ممکن است به این تجهیزات وارد شود مطلع نمایند. در این تکنولوژی می توان رابطه بین تراکتور و راننده را با یک پلتفرم همانند farm swarm که در واقع ترکیبی از شمار زیادی از ربات های کوچک و بزرگ با میکروحسگرها هست در نظر گرفت.

حسگرهای قابل استفاده در محصولات : در کشاورزی مدرن به جای اینکه بدون آزمایش و بررسی ، میزان -بذر- یا کود مورد نیاز محصول را مشخص کنیم می توانیم از حسگرهایی استفاده کنیم که میزان مورد نیاز آنها را برای تجهیزات کشاورزی جهت کشت تعیین کنند. از طرفی حسگرهای نوری و کوادها یا پهبادها می توانند برای بررسی سلامت محصول به کار گرفته شوند.

 حسگرهای در ارتباط با زیر ساخت های سلامت: این حسگرها توانایی نظارت بر ارتعاشات و همچنین شرایط مواد استفاده در مزارع ، ساختمان ها و دیگر سازه ها را در اختیار دارند. حسگرهای این حوزه می توانند با کمک گرفتن از شبکه های هوشند ، اطلاعات با ارزشی در زمینه نگه داری و حفاظت بهینه از تجهیزات و ربات ها فراهم نمایند.

اصلاح ژنتیکی فرآورده های غذایی: در آینده ای نزدیک حیوانات و گیاهان مختلفی که برای تولید خوراک بشر پرورش می یابند با فن آوری های اصلاح ژنتیک ، اصلاح شده تا بتوانند نیازها غذایی و جسمی بشر را به بهترن نحو ممکن هموار سازند. متخصصین مهندسی ژنتیک در کشاورزی در تلاش هستند تا بتوانند با استفاده از این تکنولوژی ، ویژگی های گیاهان و دام ها را از اساس و  پایه  تغییر دهند و آنها را اصلاح کنند.

کلمات کلیدی : تکنولوژی های جدید کشاورزی ، حسگرها ، اصلاح ژنتیکی ، حسگرهای محصولات ، تجهیزات تله ماتیک.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب