کود سولفات روی و نقش آن در کشاورزی

کود سولفات روی

 اهیمت عنصر روی

عنصر روی برای فعالیت های مهمی همچون فعالیت های آنزیمی ، تولید هرمونهای رشد، تلقیح و باروری و همچنین شکل گیری میوه لازم و ضروری است. کمبود این عنصر در گیاه را می توان به صورت ریزش برگ، تاخیر در باز شدن به موقع برگها و گلها، ریزش میوه ها و محدودیت رشد گیاه مشاهده کرد. نکته قابل توجه اینکه ، عنصر روی مسئول فعال کردن بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم در دام و گیاه است و در ساختار مکانیزم های حفاظتی در بدن گیاهان نقش موثری ایفا می نماید.

 عوامل محدود کننده عنصر روی در خاک

 مسائلی چون آهکی بودن خاک ها ، مواد آلی کم ، PH بالا و همین طور مصرف بی رویه کودهای فسفاته ، جذب این عنصر را برای گیاهان محدود و خسارتهای زیادی را به میزان و کیفت محصولات کشاورزی وارد نموده است.

اثرات مثبت استفاده از کودهای حاوی روی

بهره گیری از کودهای شیمیایی که حاوی این عنصر با ارزش باشد البته به همراه ماده آلی گوگرد و باکتری های وابسته به آن، شرایط تغذیه گیاهان را تقویت کرده و نارسایی های تغذیه ای در گیاهان را مرتفع می سازد. کود حاوی روی به دو شکل خشک (ZnSo4H2o) شامل۳۴ درصد روی و آبدار (ZnSo4 7H2o) حاوی ۲۴ درصد روی تولید و بسته بندی شده و به صورت پودر ارائه می گردد.

 زمان و مقدار مصرف کود سولفات روی

این کود به روش جایگذاری عمقی یعنی روش چالکود و نواری و همین طور محلول پاشی قابل استفاده است. در خاک های سبک نیز می توان از این کود توسط آبیاری استفاده کرد. اما تحت این شرایط بازیافت آن محدودتر خواهد شد. محلول پاشی کود به صورت ۵ در ۱۰۰۰ اگر به همراه اوره و اسید بوریک در پاییز و اویل بهار قبل از باز شدن شکوفه ها انجام شود در شکل گیری و افزایش میوه دهی بسیار موثر است.

 نحوه استفاده از سولفات روی

درختان: از این کود می توان برای کود دهی درختان در قسمت میانی سایه انداز درخت به همراه کود حیوانی و گوگرد استفاده کرد. میزان مصرف کود در هر درخت بارور حدود ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم می باشد.

 نباتات زراعی : کود به میزان ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم در هکتار در زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرد. این کود باید هنگام تهیه بستر بذر نباتات به همراه سایر کودهای زمستانه مصرف شود.

 روش محلول پاشی :روش محلول پاشی این کود به نسبت ۳ تا ۵ در هزار در درختان میوه و به نسبت ۳ تا ۴ در هزار در محصولات زراعی می باشد.

 در چه نقاطی باید از کود حاوی روی استفاده کرد؟

در زمین های باغی و کشاورزی در ایران کمبود روی در خاک های آهکی با PH بالا شایع است. علائم ناشی از این کمبود در اکثر نقاط ایران چشمگیر است. مصرف کودهای حاوی روی در این زمین ها برای بیشتر محصلات مفید بوده و مصرف تدریجی این کود، عوارض ناشی از کمبود روی را جبران می کند. با تداوم فرایند کود دهی می توان عملکرد گل دهی و تشکیل میوه را نیز تقویت نمود.

توصیه های کودی: مصرف کود روی دار در حالت یک تا دو سال در میان، کمبود های ناشی از این عنصر را جبران می کند .

کلمات کلیدی : سولفات روی ، کود حاوی روی، کمبودها ناشی از عنصر روی، کوددهی ، روش چالکود، محلول پاشی، خاک های آهکی ، خاک با PH بالا.

یک کامنت
  • سروش آزادی
  • September 23, 2018 at 7:00 pm

سلام و وقت بخیر
ممنون از مطالب خوب و مفیدتون ،بخصوص با توضیحاتی که دادین .
ممنون

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب