آشنایی با آفات و بیماری های کشت های گلخانه ای – بخش ششم

مینوز گل رز

کنه زنگاری

به کنه های زنگاری کنه های گالزا یا کنه های اریوفید نیز می گویند. دامنه ی میزبانی وسیعی دارند و گیاهان بسیاری را آلوده می کنند. با تغذیه از بافت های گیاه موجب بروز تغییرات مورفولوژیکی شامل ایجاد گال و سایر بدشکلی های بافت می شوند. علاوه بر این خسارات موجب انتقال بیماری نیز می گردند. در بین گونه های مختلف این کنه، کنه زنگاری گوجه فرنگی دارای بیشترین پراکنش و خسارت می باشد. زنگاری شدن برگ و میوه ها از نشانه های خسارت این آفت به شمار می آید. خسارت این کنه از نزدیکی خاک شروع شده و به بالا می رود. رطوبت پایین در گلخانه ها شرایط ایده آلی را برای گسترش این آفت بوجود می آورد.

مدیریت

انجام یک برنامه آبیاری اصولی و منظم

جلوگیری از ورود کنه به گلخانه با رعایت اصول بهداشت گلخانه

از بین برون علفهای هرز

استفاده از سموم کنه کش مناسب همچون آبامکتین

کنه فلس پیاز

این دسته از کنه ها آفت جدی پیاز گل نرگس بشمار می آیند. بخصوص در دماهای بالا که آلودگی به کنه موجب کوتاه شدن، بدشکلی رشد گیاه و زخم های دندان اره ای در لبه های برگ می شود. دقت داشته باشید وجود این آفات بر روی پیازهای آسیب دیده گاهی عامل اصلی این خسارت بشمار نمی آید.

مدیریت

رعایت بهداشت گلخانه، مهمترین عامل کنترل محسوب می شود.

حذف پیازهای آلوده

تیمارهای حرارتی گاهی برای حذف کنه ها در گیاهان خاصی کاربرد دارد، ساقه های رونده توت فرنگی و بوته ها یسکلامن با غوطه ور کردن در آب ۴۶ درجه سانتی گراد به مدت ۷ دقیقه تیمار شده و پیازهای گل نرگس در معرض سرمای ناگهانی قرارداده شوند که این کار با قراردادن آنها در محیط بیرون در یک یا دو شب سرد، حدود یک هفته بعد از شکستن دوره خواب آنها انجام می شود.

تجربه مشترکی که برای کنترل تمامی کنه ها داشته ام در بالابردن رطوبت گلخانه بود، چراکه عمدتا کنه ها در گلخانه های با دمای بالا و رطوبت پایین شایع می شوند. پس دما را تا می توانید پایین نگه دارید و رطوبت را افزایش دهید ضمنا با افزایش رطوبت، مواظب بعضی از بیماری های قارچی مثل سفیدک ها هم باشید.

شپشک ها

چهار گروه از شپشک ها شامل شپشک های آرد آلود، شپشک های سپردار، شپشک های نرم و شپشک های ریشه در گلخانه ها دیده می شوند. پیش از این به علت اهمیت بالای شپشک آرد آلود روی حسن یوسف توضیحاتی را خدمتتان ارائه کردیم. در مورد راه های کنترل این آفت سرسخت این بار مفصل تر توضیح میدهم، انشاالله در شماره های بعدی به سایر شپشک ها و همچنین سایر آفات عمومی گلخانه می پردازیم.

مدیریت شپشک آرد آلود

بازرسی مداوم گیاهان

بازدید و بررسی بهداشت دیوارهای گلخانه چراکه شپشک قادر به سپری کردن ۱۰ الی ۲۰ روز بدون میزبان گیاهی است.

بوته های آلوده را معدوم کنید

شستشو با آب و ولک با فشار بالا

استفاده از یک قلم مو آغشته به محلول سم و به جان حشرات موذی افتادن، در این روش دقت کنید غلظت سم استفاده شده بالا نباشد چرا که به شخصه تجربه بدی از سوختگی گیاهان بعد از استفاده از این روش را داشتم.

سمپاشی را بیشتر علیه پوره ها انجام دهید که حساسیت بیشتری دارند.

استفاده از سموم محلول در آب همچون ایمیدوکلپراید یا همان کنفیدور که جذب گیاه می شود. همانطور که پیش از این اشاره شد شپشک از شیره گیاهان تغذیه می کند.

ترکیبات موثر علیه شپشکهای آرد آلود: آسفات، بی فنترین، سیفلوترین، پرمترین، استامی پراید، کلوتیانیدین، ایمیدوکلپراید، تیامتوکسام، دینتوفوران، کینوپرن، فنوکسی کارب، فلونیکامید، بوپروفزین، آزادیراختین، نمکهای پتاسیمی اسیدهای چرب، کلرپایریفوس + سیفلوترین

کلمات کلیدی: آفات ، آفات گلخانه ای ، آفات گل رز ، شپشک آرد آلود ، کنه زنگاری

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب