سیستم آبیاری تیپ و مزایای آن

نوار آبیاری تیپ آبرسانی نوار تیپ

آبیاری با نوار تیپ یکی از روش های آبیاری موضعی است که در دو دهه ی اخیر در کشور های پیشرفته صنعتی در سطح وسیع ، برای واحد های زراعی و باغی مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما نیز چند سالی است که مورد بهره برداری قرار گرفته و استفاده از آن رو به گسترش است . تنها تفاوت این روش با آبیاری قطره ای ،کاربرد نوار های تیپ به جای لوله های آبده مرسوم و قطره چکان ها بوده و در واقع ، این سیستم مشتمل بر ایستگاه پمپاژ و فیلتراسیون و خطوط لوله های اصلی ، نیم اصلی و مانیفولد می باشد .

نوار تیپ چیست و چگونه عمل می کند ؟

نوار تیپ شامل مجرای اصلی آب ، کانال زیگزاگ کناری نوار و یا پلاک بوده و این اجزا یک واحد منسجم را تشکیل می دهد . آب از یک روزنه به داخل پلاک تیپ که برای پایین آوردن فشار خروجی پیش بینی شده ، هدایت می شود . این روزنه ها به صورت یک صافی عمل کرده و از ورود ذرات معلق احتمالی به مجرای خروجی جلوگیری می کنند.

آب پس از عبور از شیار های مارپیچ و افت فشار به صورت قطره قطره از مجرای خروجی خارج گردیده و در پای ریشه گیاه توزیع می شود .

کاربرد نوار تیپ

این لوله ها علاوه بر آبیاری باغات ، در گیاهان ردیفی نظیر چغندر قند ، ذرت ، پنبه ، نیشکر ، سیب زمینی و غلات به کار می رود . ضمن آنکه در آبیاری صیفی جات نیز مصرف می گردد .

مزایای استفاده از نوار تیپ

این روش همانند دیگر روش های آبیاری تحت فشار ، در صورت طراحی و اجرای صحیح و اعمال مدیریت بهره برداری صحیح ، دارای مزایای بسیار زیادی است که تعدادی از آن ذکر می گردد :

۱- یکنواختی توزیع آب ، امکان یکنواختی رشد بوته ها را فراهم می سازد .

۲- عملیات زراعی به آسانی صورت می گیرد ، چرا که رشد علف های هرز در سطح مزرعه کم شده و وجین کردن آن ها و همچنین خاک دهی بوته ها چه به صورت دستی و چه به صورت مکانیزه ، به آسانی امکان پذیر می گردد .

۳- میزان هدر رفت آب بسیار کم است و این عامل سبب افزایش سطح زیر کشت و در نتیجه افزایش محصول می گردد . طبق تحقیقات به عمل آمده با استفاده از نوار های تیپ در مزارع پنبه و صیفی ، میزان مصرف آب از ۱۴ هزار متر مکعب در هکتار در مزارع سنتی به ۶ هزار متر مکعب کاهش یافته است .

۴- این نوار ها از خیس کردن ساقه ، شاخه و برگ گیاه جلوگیری می کند . این مساله باعث کاهش ابتلا گیاه به بسیاری از آفات گیاهی می شود .

۵- امکان استفاده در فصول مختلف کشت را فراهم می کند .

۶- به آسانی نصب شده و به سرعت و راحت قابل پهن و جمع آوری است . این جمع آوری ممکن است به وسیله دست یا ماشین انجام گیرد .

۷- این نوارها به علت فاصله کم بین خروجی ها ، در انواع خاک ها یک نوار پیوسته رطوبت در زیر خاک و در ناحیه ریشه به وجود می آورند .

۸- این نوارها به علت داشتن نازل های خروجی یکنواخت با آبدهی کم ، قابلیت پهن شدن در مسیر های طولانی را دارد و در نتیجه ، موجب کم شدن سرمایه گذاری در خطوط پخش ، توزیع و اتصالات می گردد .

۹- رنگ سیاه نوار از رشد جلبک در داخل نوار ، جلوگیری می کند و با توجه به آنکه مسیر داخلی در شیار ، روکشی از تفلون دارد . تراکم و چسبیدن ذرات به داخل شیار ، غیر ممکن می گردد .

گروه: آبیاری
یک کامنت
  • کاظم تقوی
  • May 16, 2020 at 11:20 am

سلام ، میخواستم بدونم : 1-تمامی نوارهای آبیاری رو(نوار تیپ) میشه هم روی خاک وهم کمی زیرخاک استفاده کرد؟
2- از این نوارها با دبی حدود 2 لیتر در ساعت میشه برا آبیاری باغات هم استفاده کرد؟اگر برا هر ردیف درختان 2 ردیف از این نوارها بکشیم واز نوع 30 سانتی استفاده کنیم حداقل 8 قطره چکان برای هر درخت متوسط اختصاص پیدا میکنه در طول 5 ساعت آبیاری میشه حدود 80 الی 90 لیتر میشه . ممنون

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب