معرفی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار بومی مدیترانه است ولی در ایران در نقاط مختلف کشور به عنوان یک گل زینتی کاشته می شود. نام علمی این گل Pot marigold  و نام انگلیسی آن Calendula officinalis است این گل از خانواده Asteraceae می باشد.

این گیاه زیبا به صورت وحشی در بسیاری از مراتع و دشتها می روید و دارای واریته های گوناگونی است که در زمره گل های باغچه ای و نیز گیاهان دارویی دسته بندی می شود گل ها و همچنین سرشاخه گل دار گیاه همیشه بهار مصرف دارویی دارد.

گلبرگ های همیشه بهار را می توان در سوپ ، خورش و یا سالاد مورد استفاده قرار داد.

این گل زیبا گیاهی است با یرگ های تحتانی قاشقی شکل و برگهای فوقانی سر نیزه ای و میوه های فندقی آن خمیده و قلابی شکل می باشند. برگهای ساده و بیضوی دراز این گیاه پوشیده از کرک با کنارهای موج دار به رنگ سبز مایل به قهوه ای روش است و روی ساقه منشعب آن گل های درشت و زیبا ظاهر می شود.

این گل در رنگ های زرد ، نارنجی و طلایی رنگ موجود است. بهترین مکان برای رشد آن محل های آفتابی است.

گل های این گل از اواسط تابستان تا فصل یخبندان شکوفا می شوند بنابراین گزینه ای مناسب برای گل آرایی محل ها مختلف است. به علت انتشار رایحه تندی که گل همیشه بهار از خود منتشر می کند بهتر است آن را در محل های باز نگهداری کنید.

این گل نسبت به سرما مقاوم است از این رو نشاهای آن را میتوان نیمه اول پاییز در باغچه کاشت. کاشت بذر در اول پاییز و انتقال نشاها به باغچه پس از 3 تا 4 برگ شدن آنها امکان پذیر است.

برای ازدیاد طول دروه گلدهی باید گل های پژمرده مرتابا چیده شوند

نحوه کاشت گل همیشه بهار:

اگر بذرها را در محلی جداگانه برای نشا گیری کشت می کنید می توانید آنها را در اوایل پاییز بکارید و بعد از اینکه جوانه 3 تا 4 برگ زد آن را به باغچه منتقل کنید اما اگر می خواهید بذر را در همان باغچه بکارید بهتر است این کار را در اوایل بهار انجام دهید.

این گیاه هر سال در بستر خاک بذر افشانی می کند و گل های همیشه بهار جدیدی را تولید می کند. بهترین فاصله کاشت این گیاهان از یکدیگر حدود 40 سانتی متر است.

بذر گل همیشه بهار

بذر گل همیشه بهار - پاکان بذر

چگونگی پرورش همیشه بهار:

این گیاه خاکهای غنی و زهکش را دوست دارد، اما چون گیاه سرسختی است می تواند در خاکهای متوسط و یا ضعیف هم دوام بیاورد. برای بالا بردن کیفیت گیاه و گلدهی بهتر بهتر است قدری کود یا کمپوست به خاک اضافه کنید.

برای آبیاری در فصول خشک هفته ای دوبار آن را آبیاری کنید. این گیاه از اوایل تابستان  تا حتی اوایل فصل سرد هم گل می دهد. برای اینکه در هر گلدهی گل های خوبی داشته باشیم بهتر است گل های پژمرده را هرس نماییم. اگر از گل های همیشه بهار می خواهید در گل آرایی استفاده نمایید قبل از چیدن حتما بررسی نمایید که شته نداشته باشند.

شاید بتوان گفت بزرگترین ضعف این گیاه این است که حشره ها بسیار آن را دوست دارند و همین امر آن را در معرض بیماری مختلفی قرار می دهد. شته ها رایج ترین آفت این گل هستند که البته به راحتی با صابون ضد حشره و یا حشره کش ها از بین می روند. یکی دیگر از آفات این گیاه قارچ ها هستند که در صورت زیاد شدن باید از قارچ کش ها استفاده نمود.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب