گیاه آپارتمانی سیکاس و شرایط رشد و مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی سیکاس و شرایط رشد و مراقبت از آن

گیاه سیکاس از تیره Cycadaceae و حد واصل بین گیاهان گل دار و بی گل یا کریپتوگام است. این گیاه دو پایه می باشد . نظر به این نکته نیز جالب توجه است که گل نر در وسط برگ ها قرار دارد و تولید بذر می کند. این گیاه بومی کشور های چین و ژاپن است.

مکان مناسب پرورش

این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری به خصوص گرم و مرطوب است. در شمال کشور می توان آنرا در هوای آزاد کاشت. سیکاس به نور زیاد نیاز دارد. مکان های سایه آفتاب برای آن مناسب است. حداقل دمای مناسب در شب ، ۱۳ تا ۱۶ و در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گیاه در نور غیر مستقیم یا نور فیلتر شده خورشید به خوبی رشد می کند. حداقل نور مصنوعی که جواب نیاز آن را بدهد ۴۰۰ شمع است. این گیاه حساس به سرما است ولی تا دمای منفی ۵ درجه را تحمل می کند.

روش تکثیر

تکثیر گیاه سیکاس از طریق بذر صورت می گیرد. بذر این گیاه را باید هر چه زودتر بعد از رسیدن، کاشت. زیرا پس از یک ماه قوه نامیه خود را حفظ نمی کند. کاشت بذر در گل خانه در خاکی سبک و در عمق کم انتخاب می شود و بعد از جوانه زدن بذر ، آن ها را در خاکی سبک که ضمنا مقدار نسبتا زیادی مواد آلی داشته باشد کشت نمود. روش دیگر تکثیر، استفاده از پاجوش است. پاجوش را باید در زمانی که گیاه به حالت خواب باشد از پایه مادری جدا کرده و ریشه دار کرد و در ماسه کاشت. بعد از آن پاجوش ها در نزدیکی پایه گیاه روی غده کوچکی می رویند.

مراقب ها

در نزدیکی طوقه سیکاس غده های کوچکی به اندازه نخود رشد و نمو می کنند که باید به دقت از آنها مراقبت کرد. نگهداری این غده ها در سلامت سیکاس موثر است. هر چند هنوز علت آن مشخص نیست. گیاه به رطوبت متوسط احتیاج دارد. یعنی خاک باید همیشه مرطوب باشد ولی لجنی نشود. این گیاه به رطوبت نسبی هوای بالایی در حد ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز دارد.

خاک مناسب

رشد و نمو سیکاس در محیطی مرطوب و روشن و در خاکی مملو از مواد آلی نظیر تورب و خاک برگ همراه با مقداری ماسه به خوبی انجام می پذیرد. سیکاس در خاک برگ خالص و خاک های جنگلی نیز خوب رشد می کند. خاک باید کمی قلیایی یعنی ph آن بین ۷ تا ۷.۵ باشد.

 تعویض گلدان این گیاه در اوایل فصل بهار مناسب است. مخلوط خاک شامل یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه پیت موس و یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته برای گیاه مناسب است.

ارقام مختلف سیکاس عبارت اند از : نخل سرخسی ، نخل ساگونیز و C.media

آبیاری :

این گیاهان به آبیاری مفصل نیاز ندارند ولی خاک گلدان آن ها در فواصل آبیاری باید خشکی معتدلی داشته باشد.

کلمات کلیدی: گیاه سیکاس ، گیاهان آپارتمانی، آبیاری گیاه ، تعویض گلدان، خاگ برگ ، پیت موس ، روش تکثیر سیکاس.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب