هنگام دادن کودهای ازته ، فسفره و پتاسه به درختان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کود دادن به درختان

  نحوه کود دادن به درختان بستگی به نوع و نفوذ پذیری خاک دارد. هر چه خاک باغ ، عمیق تر و قابل نفوذ تر باشد ، ریشه های درخت در سطح و عمق بیشتری نفوذ کرده اند. به همین خاطر ریشه ها حجم بیشتری از خاک را برای دریافت مواد مغذی و آب در اختیار دارند . به همین خاطر هنگام کود دهی به این باغ، حتما باید کود را در سطح و عمق بیشتری پخش کرد تا در اختیار ریشه های بیشتری قرار بگیرد.

باغ هایی که دارای خاک سفت تر و سنگلاخی هستند ریشه های درخت در سطح و عمق کمتری پخش شده اند. این درختان برای دریافت مواد مغذی و آب در سطح کمتری منتشر شده اند و نسبت به کم آبی حساس تر هستند. برای کود دهی به این نوع درختان باید کود را در عمق و سطح کمتری پخش کرد . چون ریشه ها در ناحیه نزدیکی در کنار تنه درخت قرار دارند.

طرز دادن کود بدرختان

طرز پاشیدن یا اضافه کردن کود به خاک ، نکته مهمی است که باید به نوع کود آن توجه کرد. کود های فسفره و پتاسه کودهایی هستند که به زودی در خاک تثبت شده و با آن قفل می گردند. به همین خاطر این کودها باید در سطح محدودی در اطراف درخت پاشیده شوند. پاشیده شدن این کودها در سطح وسیعی از باغ سبب تثبت زود هنگام آنها با خاک شده و در دسترس گیاه قرار نمی گیرند.

برای رفع مشکل کودهای  فسفره و پتاسه می توان به این شکل اقدام کرد:

حدود یک متر از تنه درخت فاصله گرفته و حفره هایی به عمق ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر حفر کنید و کودها را درون آنها ریخته و سپس روی آنها را با خاک بپوشانید. فاصله عرضی یا شعاعی این حفره ها از یکدیگر باید در حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر باشد. با این روش یک منظومه از حفره ها ایجاد می شود که در مرکز آن تنه درخت و در پیرامون آن حفره هایی حاوی کود پتاسه و فسفره قرار گرفته است. پس از پوشاندن روی حفره ها ، دو حلقه به مرکزیت تنه درخت و در دو طرف حفره ها در نظر بگیرید و فضای بین آنها را با خاک بپوشانید.

هنگام کود دهی توجه به این نکته هائز اهمیت است که کود ها نباید با ریشه ها در تماس باشند و حتما باید بین آنها لایه ای از ماسه یا خاک حائل باشد. تجربه نشان داده است که ، کوددهی پتاسه و فسفاته به این شکل بسیار موثر تر از پاشیدن کود در تمام سطح سایه اندازه درخت بوده و از لحاض اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است.

در کودهای ازته مسئله بالا وجود ندارد چون این مواد در آب حل شده و درون بافت خاک نفوذ می کنند. این کود ساده تر از انوع قبلی در دسترس گیاه قرار گرفته و جذب آن می شوند.

چرا باید کود را دور تا دور درخت داد؟

یک نکته اساسی در مورد مختصات کود دادن در پای درخت این است که باید کودها را به طور یکسان و در تمام اطراف و دور تا دور درخت ریخت یا چالکود کرد. دلیل این روش این است که اگر شما کود را فقط در یک سمت درخت به کار ببرید مشاهده خواهید کرد که شاخه ها و برگ های همان طرف رشد و نمو کرده در صورتی که در طرف مقابل رشد چندانی اتفاق نیفتاده است. دلیل آن هم این است که ریشه های آن طرف توانسته اند خود را به کود برسانند و اثر تغذیه ای آن شامل شاخه های مرتبط با آنها شده است.

 گاهی حتی مشاهده شده که شاخه های طرف مقابل قسمت کود دهی ، بیشتر رشد کرده اند. دلیل این اتفاق را می توان در پیچیده شدن ریشه ها در پیروامون درخت دانست. یعنی شاخه ها از ریشه ای که به سمت دیگر درخت رفته است تغذیه شده. به همین خاطر کود دهی یکنواخت و در کل پیرامون درخت یک مسئله اساسی در هنگام کود دادن به حساب می آید.

کلمات کلید: کودهای ازته، کودهای فسفاته ، سایه اندازه درخت، چالکود، کود دهی درخت، عمق ریشه درخت.

یک پیام بگذارید
پست الکترونیک شما منتشر نمی شود
تمام فیلدهای ستاره دار می بایست پر شوند *

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب