گیاه آپارتمانی بگونیا- گیاهی با برگهای زینتی و زیبا

گیاه آپارتمانی بگونیا گیاه بگونیا

جنس بگونیا دارای بیشتر از ۹۰۰ گونه و متعلق به خانواده بگونیاسه است. گونه های بگونیا گیاهان بسیار ظریف و آسیب پذیری هستند . این گیاه از گیاهان همیشه سبز است و بعضی از گونه های آنها بخاطر برگهای زیبا و زینتی خود و گونه های دیگر، برای گل های زیبای خود غالبا درون گلخانه ها رشد داده می شوند. برخی گونه ها را می توان هنگام گل دادن، درون آپارتمان و برخی گونه های دیگر مانند B.rex را برای زیبایی برگها مدتی درون ساختمان پرورش داد. این گیاهان چه از جهت اندازه و چه از جهت گل و برگ های زینتی بسیار متنوع می باشند.

گل های نر و ماده بگونیا

 بگونیا یکی از گونه گیاهانی است که گل های تک جنسی تولید می نماید. گل های نر بزرگتر ، زینتی و نمایشی است ولی گل های ماده کوچکتر هستند. گل های ماده را نیز می توان از طریق تخمدان های زیبا و بالدار آنها شناسایی نمود.

خصوصیات بگونیا رکس

B.rex یکی از گونه هایی است که به خصوص برای زیبایی برگ هایش کشت داده می شود . آنها در گلخانه ها و در جاهای گرم و مرطور بهتر رشد می نمایند. ولی از طرفی آنها را داخل آپارتمان نیز می توان برای مدت زیاد حفظ نمود. برگ های آن بزرگ، سبز تیره و مواج با حواشی نقره ای و یا سبز کم رنگ و رگبرگرهای رنگی بارز است. گل های آنها زینتی و نمایشی نبوده بلکه در گیاهان بالغ به صورت خوشه ای و قرمز کم رنگ می شوند.

مکان مناسب گیاه

گیاهان را در گلدان حاوی کمپوست بکارید و در جای گرم و مرطوب قرار داده و به طور منظم آبیاری کنید. گونه های بگونیا در زمستان  نیاز به آبیاری منظم ندارند. آنها را در جای خنگ قرار داده و مرقب باشید که دمای اطاق سرد نشود( پایین تر از ۱۵ درجه نباشد) . گیاه به نور کافی ولی غیر مستقیم نیاز دارد. در تابستان برگ های گیاه را مرتبا اسپری و تر نمایید. هوا نیز بایستی به خوبی جریان داشته باشد. برای رشد بهتر می توانید گلدان را در سینی و یا تشت آب قرار دهید ( البته در تابستان) . گیاه به گرمایی که با بخاری گازی تولید شود حساس است.

خاک و کود

خاک بگونیا را هر سال در بهار عوض کنید و به گلدان تازه منتقل کرده و به و به طور منظم با کود مایع تغذیه نمایید.

تکثیر بگونیا

بگونیا را می توان هم از طریق بذر و هم از طریق تقسیم ریشه تکثیر کرد. بگونیا رکس را در شرایط کاملا مساعد گلخانه و با مراقبت زیاد می توان از طریق برگ نیز تکثیر نمود.

کلمات کلیدی : گیاه آپارتمانی ،گیاه بگونیا ، گونه های بگونیا ، تکثیر گیاهان آپارتمانی ، B.rex ، تعویض گلدان.

گیاه فیکوس الاستیکا – گیاهی زیبا برای آپارتمان شما

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

آیا در محل خود گیاه فیکوس دارید؟ اگر تا به حال این گیاه را نداشته اید به شما توصیه می کنیم حتما آن را تهیه کنید زیرا بوسیله آن جنگل را به خانه خود آورده اید. این گیاه استوایی عاشق محیط های گرم و پر نور است البته توانایی تحمل محلهای ها خنک را هم دارد. برای آشنایی با کاشت و نگهداری این گیاه پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا  از خانواده Moraceae بوده و فیکوس ها از گیاهان بومی مناطق استوایی هستند. این گیاهان دارای شیرابه و مناسب برای نگهداری در منازل هستند. فیکوس الاستیکا اتاق های نسبتا سرد و کم نور را تحمل می کند و محیط های گرم و مرطوب و پر نور را بسیار دوست دارد.

برخی از انواع فیکوس ها

فیکوس معمولی : که به آن درخت کائوچوی هندی نیز می گویند.

فیکوس برگ ریز: به فیکوس پیچ نیز شهرت دارد و بومی چین و ژاپن است.

فیکوس برگ پهن : بومی آفریقای جنوبی است که به آن انجیر برگ ویولونی یا فیکوس آفریقایی نیز می گویند.

فیکوس برگ تبریزی: که برگ ها شبیه درخت صنوبر است.

مکان مناسب

 در جنگل ها فیکوس ها در زیر درختان دیگر به خوبی رشد و نمو می کنند . همچنین در منازل و در محل های پر نور آن و بدور از تابش مسقیم آفتاب رشد خوبی دارند. حداقل درجه حرارت مناسب برای آن ۱۶ تا ۱۹ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد است. در صورت بروز سرما ، برگها دچار لکه های قهوه ای شده و می ریزد. در مکان هایی که از نور مصنوعی استفاده می شود گیاه حداقل به ۴۰۰  شمع نور نیاز دارد.

خاک مناسب :

فیکوس ها در خاک غنی از مواد آلی و کود پوسیده دامی رشد می کنند. یک قسمت خاک معمولی باغچه ، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت کود دامی پوسیده برای آن مناسب است. این گیاه خاک های قلیایی با ph حدود ۷ تا ۸ را دوست دارد. یک قسمت ماسه شسته ، یک قسمت خاک چوب پوسیده ، ۲ قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک رس برای آن مناسب است. یا می توان از مخلوط ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته استفاده نمود. هر دو سال یکبار باید خاک گیاه را عوض کرد.

روش تکثیر

تکثیر این گیاه به سه روش انجام می گیرد:

–         قلمه همراه با یک برگ

زدن قلمه در ماسه، قرار دادن در مکان پر نور، گرم و مرطوب جهت ریشه زایی. طول قلمه هایی که ۵ تا ۱۰ سانتی متر است مناسب می باشد. زمان مناسب برای اینکار، بهار در حرارت ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است.

–         خوابانیدن هوایی

–         قلمه ساقه

آبیاری مناسب

خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد . گیاه به مقدار متوسط آب با آبیاری منظم نیاز دارد. در صورت آبیاری زیاد برگ های مسن آن زرد شده و ریزش می کنند.

کلمات کلیدی: گیاه آپارتمانی ، فیکوس ها ، فیکوس الاستیکا ، قلمه زنی ، خاک مناسب گیاه، آبیاری فیکوس، تکثیر فیکوس ها .

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا – شرایط پرورش و نگه داری

گیاه دیفن باخیا از خانواده Araceae  است و گیاهی است سمی که باید دقت گردد در موقع برخورد با آن از دستکش استفاده شود تا از تماس با شیره گیاه که سمی بوده و سوزش زیاد ایجاد می کند جلوگیری شود. دیفن باخیا از گیاهان همیشه سبز چند ساله است و برگ های زیبایی دارد و به همین خاطر پرورش داده می شود. این گیاه تا حدودی به شرایط درون خانه و آپارتمان ها سازگاری دارد. ارتفاع آن به ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می رسد.

مکان مناسب گیاه دیفن باخیا

این گیاه به نور متوسط نیاز دارد و در بهار و تابستان در محل های نیمه سایه رشد می کند. مکان مناسب گیاه محل های روشن به ویژه پشت پنجره های جنوبی ساختمان می باشد. در نور روشن غیر مستقیم و یا نور فیلتر شده خورشید به خوبی رشد می کند و ۴۰۰ شمع نور مصنوعی نیز کفایت نیاز آن را می نماید.

گیاه به حرارت زیاد نیاز دارد. حداقل درجه حرارت برای آن ، ۱۷ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. درجه حرارت در شب بین ۱۵ تا ۲۰ درجه و در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد مناسب است.

خاک مناسب

دیفن باخیا خاک های مناسب اسیدی را دوست دارد. Ph مناسب آن برابر ۶ می باشد . ۳ گرم در لیتر کود در هر هفته یک بار از فروردین تا آبان ماه مورد نیاز می باشد. نوع خاک مناسب گیاه مخلوطی از ۳ قسمت خاک جنگلی ، یک قسمت خاک معمولی و یا مخلوط ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ ، یک سوم پیمانه تفاله چای ، یک پیمانه ماسه شسته است . تعویض گلدان در تمام فصول امکان پذیر است.

رطوبت نسبی هوا

این گیاه به رطوبت نسبی زیاد هوا نیاز دارد. رطوبت نسبی هوا باید ۸۰ درصد باشد. با کشیدن پلاستیک شفاف بر روی گیاه رطوبت مناسب آن تامین شده و رشد خوبی دارد. با اسپری آب روی گیاه قسمتی از رطوبت گیاه تامین می شود. لذا اسپری آب روزانه  در گرمترین ساعات روز و تمیز نگهداشتن برگ های آن تاثیر بسزایی در شادابی گیاه دارد.

آبیاری : خاک گیاه باید پیوسته مرطوب ولی دارای زهکش خوب باشد. در فواصل آبیاری خاک کمی می تواند خشک شود.

روش تکثیر

تکثیر گیاه دیفن باخیا بوسیله قلمه ساقه به طول ۸ سانتی متر از انتهای ساقه و یا قطع ساقه با تکه های ۵ تا ۸ سانتی متر بدون برگ و قرار دادن آن ها در بستر ازدیاد در حرارت ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. این گیاه به وسیله شاخه خوابانیدن نیز تکثیر می شود. گیاه از طریق بذر نیز تکثیر می شود. اما اسپات ها باید باز شوند تا پوسیدگی روی ندهد و بذر تولید گردد. بهترین زمان تکثیر آن اواسط بهار تا اوایل تابستان(خرداد – تیر) است. برای تسریع در ریشه زایی می توان انتهای قلمه را در هورمون های ریشه زایی قرار داد . قلمه ها را می توان در گلدان به زیر کیسه پلاستیکی شفاف قرار داد و از تابش نور مستقیم خورشید پرهیز نمود. زمان ریشه دهی آن ۲ ماه طول می کشد.

کلمات کلیدی: گیاهان آپارتمانی ، گیاه دیفن باخیا ، آبیاری گیاهان آپارتمانی ، تکثیر دیفن باخیا ، تکثیر و قلمه زنی، رطوبت نسبی هوا.

با شرایط کاشت و نگهداری یوکا آشنا شوید

با گیاه یوکا آشنا شوید

مشخصات گیاه شناسی

یوکا از گیاهان دیر رشد و دارای برگ های بزرگ کشیده نوک تیز شمشیری و ایستاده است. به تدریج که بر سن یوکا افزوده می شود برگ های پایین تر ریخته و ساقه آن لخت می گردد. برگ های یوکا هنگامی که جوان هستند شفاف هستند و با افزایش سن گیاه، برگ ها خشن می شوند. در مناطق گرمسیری ساقه گل دهنده هر چند سال یک بار ظاهر می شود و گل های سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون تولید می نماید ولی در آپارتمان ها کمتر به گل می نشینند.

مکان مناسب

انواع مختلف یوکا به مکان پر نور فضای آزاد نیاز دارد. اما نبایستی در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد. درجه حرارت مطلوب یوکا بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. برخی از ارقام یوکا در برابر سرما مقاوم هستند اما در زمستان باید حداقل دمای ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد را برای آن ها فراهم نمود. در تابستان لازم است یوکا را خارج از اتاق، در حیاط یا فضای آزاد به خصوص زیر سایه درختان قرار داد.

رطوبت نسبی هوا

انواع یوکا به هوای تقریبا گرم با رطوبت نسبی کم هوا مقاوم است.

آبیاری

آبیاری یوکا در تابستان به فاصله دو روز یک بار و در زمستان هر هفته یک بار مناسب است. ولی میزان و دفعات آبیاری بستگی به فصل سال، سن گیاه، درجه حرارت حیط، جنس خاک و نوع بستر دارد.

خاک مناسب

مناسب ترین خاک برای یوکا خاک سبک و شنی است که دارای ۵۰ درصد مواد آلی باشد، ۲۵ درصد خاک باغچه به اضافه ۲۵ درصد کود دامی پوسیده و ۲۵ درصد خاک برگ مناسب است و یا ۲ پیمانه خاک برگ به اضاه یک پیمانه خاک باغچه به اضافه یک پیمانه ماسه شسته ترکیب نموده و یک قاشق غذاخوری نیز به آن پودر استخوان بیفزایید. هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک بار هم به آن کود شیمیایی کامل داده شود. تعویض گلدان یوکا هر ۲ سال یک بار و در فصل بهار مناسب است.

مراقبت ها

– خشک شدن برگ ها در زمستان

علت آن گرمی هوا است. علاج آن انتقال به محل خنک تر و مه پاشی می باشد.

– زرد شدن برگ های زیرین گیاه

علت آن نبودن نور کافی است. علاج آن انتقال به محل پر نور تر می باشد.

– پوشش پنبه ای سفید

علت آن شپشک آرد آلود است. علاج آن سمپاشی با سموم حشره کش تا رفع علائم توصیه می شود.

– سیاه شدن کامل برگ های یک شاخه

علت آن آبیاری زیاد است. علاج آن کاهش دفعات آبیاری تا خشک شدن سطح خاک گلدان و کنترل زهکشی گلدان است.

– سفید شدن سطحی بعضی از برگ ها مخصوصا در داخل گل خانه ها

علت آن بیماری قارچی سفیدک است، علاج ان استفاده از قارچ کش ها تا رفع علائم می باشد.

روش تکثیر یوکا

یوکا از طریق کاشت بذر، پاجوش و قلمه ساقه تکثیر می شود.

– ازدیاد به وسیله بذر

کاشت بذر یوکا معمولا در بهار و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد صورت می گیرد. این روش در عمل رایج نیست.

– ازدیاد به وسیله پاجوش

در پای گیاه یوکا، نهال های جدیدی به وجود می آید که می توانید آن ها را با ریشه جدا نموده و در خاک مناسب بکارید تا گیاه جدیدی تولید شود. در صورتی که پاجوش ها فاقد ریشه باشند ابتدا آن ها را در ماسه مرطوب ریشه دار نموده سپس در خاک مناسب بکارید.

لازم به توجه است که گیاه زمانی پاجوش تولید می کند که قاعده ساقه در خاک بماند. در حالی که اغلب به خاطر زیبایی این قسمت را بیرون از خاک می گذارند.

ازدیاد با قلمه ساقه

از یوکاهایی که ساقه آن ها برهنه شده است می توانید قلمه هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر تهیه نمایید. سپس دو طرف انتهایی قلمه را با چسب پیوند بپوشانید تا ویروس ها و قارچ ها به آن ها حمله نکنند. قلمه ها را به طور افقی طوری در ماسه شسته قرار دهید که نصف قطر آن ها داخل ماسه و نصف دیگر بیرون باشد. روی قلمه ها را با نایلون بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود. بعد از ریشه دار شدن آن ها را به گلدان های اصلی که حاوی خاک مناسب یوکا است منتقل نمایید.

برای آشنایی با روش های تکثیر و نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی کتاب زیر را مطالعه فرمایید:

گل

کلمات کلیدی: گل و گیاهان زینتی ، یوکا ، گل و گیاهان آپارتمانی ، آبیاری یوکا

گیاه آپارتمانی «دراسنا» چگونه گیاهی است؟

گیاه آپارتمانی «دراسنا» چگونه گیاهی است؟

کدام یک از گیاهان آپارتمانی را می شناسید؟ آیا با گیاه دراسنا آشنایی دارید؟ خاک مناسب دراسنا چگونه است؟ انواع مختلف گیاه دراسنا کدامند؟ از روش تکثیر و خاک مناسب برای این گیاه آگاهی دارید؟

گیاه آپارتمانی موسوم به دراسنا از خانواده Liliaceae  و شامل ۴۰ گونه گیاه می باشد. مبدا این گیاه نواحی گرمسیری غرب آفریقا و جزایر اقیانوس هند بوده و به صورت درختچه های علفی می باشد.

مکان مناسب نگهداری دراسنا

مکان مناسب برای گیاه دراسنا در هوای آزاد در آفتاب و سایه و در آپارتمان در روشنایی کامل به دور از نور مستقیم خورشید است. در زمستان در خانه و پشت پنجره های رو به جنوب یا پنجره های شرقی و غربی و یا گلخانه گرم ، مکان مناسبی جهت نگهداری این گیاه می باشد. حرارت مناسب گیاه در شب بین ۱۳ تا ۱۹ و در روز حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد است.

خاک مناسب

مخلوطی از یک قسمت خاک باغچه به اضافه یک قسمت پیت به اضافه یک قسمت ماسه به اضافه مقداری خاک برگ، خاک مطلوبی برای دراسنا می باشد. گلدان دراسنا باید در اواخر زمستان و اوایل بهار تعویض شود و هر دو سال یکبار بهتر است نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود. Ph مناسب خاک ۷ تا ۸ است. کودهای کامل هر ۲۰ روز یکبار در بهار و تابستان موجب رشد مناسب گیاه می شود و یا مخلوطی از یک دوم پیمانه خاک رس ، یک پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته برای آن مناسب است.

روش تکثیر دراسنا

تکثیر دراسنا بوسیله خوابانیدن هوایی در تیرماه ، بوسیله قلمه صورت می گیرد. هر قلمه حداقل باید دارای دو برگ باشد. در تمام فصول سال قلمه گیری مقدور است. خوابانیدن هوایی ساقه بخصوص در زمستان مناسب است. تکثیر از طریق کشب بذر نیز امکان پذیر است.

مراقبت ها

گیاه دراسنا حساس به نور مستقیم خورشید ، خشکی خاک ، خشکی هوا ، تغییر مکان ، غرقاب شدن خاک و پاشیدن زیاد آب بر روی برگ می باشد.

این گیاه نیاز به آبیاری منظم و تقویت گیاه بوسیله کودهای محلول کامل دارد . با قطع جوانه انتهایی در برخی از گونه ها، گیاه چند شاخه می شود. برای جوان سازی گیاه ، هرس آن در بهار یا تابستان مناسب است.

دراسنا گونه های مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت اند از:

گادسفیانا: که دارای برگهای سبز روشن پوشیده از نوارهای سفید یا دراسنای حاشیه طلایی می باشد.

گلدیانا : پا کوتاه و با علائم زیبای نقره ای و صورتی است.

هوکریانا: حاشیه برگ ها معمولا سفید می باشد.

مارموراتا: دارای برگهای شمشیری به رنگ سبز روشن و علائم سفید یا دراسنای حاشیه قرمز است.

کلمات کلیدی: گیاهان آپارتمانی ، گیاه دراسنا، گونه های دراسنا، گلدیانا ، هوکریانا ، خاک مناسب دراسنا،  مکان مناسب دراسنا.

گیاه آپارتمانی سیکاس و شرایط رشد و مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی سیکاس و شرایط رشد و مراقبت از آن

گیاه سیکاس از تیره Cycadaceae و حد واصل بین گیاهان گل دار و بی گل یا کریپتوگام است. این گیاه دو پایه می باشد . نظر به این نکته نیز جالب توجه است که گل نر در وسط برگ ها قرار دارد و تولید بذر می کند. این گیاه بومی کشور های چین و ژاپن است.

مکان مناسب پرورش

این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری به خصوص گرم و مرطوب است. در شمال کشور می توان آنرا در هوای آزاد کاشت. سیکاس به نور زیاد نیاز دارد. مکان های سایه آفتاب برای آن مناسب است. حداقل دمای مناسب در شب ، ۱۳ تا ۱۶ و در روز بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گیاه در نور غیر مستقیم یا نور فیلتر شده خورشید به خوبی رشد می کند. حداقل نور مصنوعی که جواب نیاز آن را بدهد ۴۰۰ شمع است. این گیاه حساس به سرما است ولی تا دمای منفی ۵ درجه را تحمل می کند.

روش تکثیر

تکثیر گیاه سیکاس از طریق بذر صورت می گیرد. بذر این گیاه را باید هر چه زودتر بعد از رسیدن، کاشت. زیرا پس از یک ماه قوه نامیه خود را حفظ نمی کند. کاشت بذر در گل خانه در خاکی سبک و در عمق کم انتخاب می شود و بعد از جوانه زدن بذر ، آن ها را در خاکی سبک که ضمنا مقدار نسبتا زیادی مواد آلی داشته باشد کشت نمود. روش دیگر تکثیر، استفاده از پاجوش است. پاجوش را باید در زمانی که گیاه به حالت خواب باشد از پایه مادری جدا کرده و ریشه دار کرد و در ماسه کاشت. بعد از آن پاجوش ها در نزدیکی پایه گیاه روی غده کوچکی می رویند.

مراقب ها

در نزدیکی طوقه سیکاس غده های کوچکی به اندازه نخود رشد و نمو می کنند که باید به دقت از آنها مراقبت کرد. نگهداری این غده ها در سلامت سیکاس موثر است. هر چند هنوز علت آن مشخص نیست. گیاه به رطوبت متوسط احتیاج دارد. یعنی خاک باید همیشه مرطوب باشد ولی لجنی نشود. این گیاه به رطوبت نسبی هوای بالایی در حد ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز دارد.

خاک مناسب

رشد و نمو سیکاس در محیطی مرطوب و روشن و در خاکی مملو از مواد آلی نظیر تورب و خاک برگ همراه با مقداری ماسه به خوبی انجام می پذیرد. سیکاس در خاک برگ خالص و خاک های جنگلی نیز خوب رشد می کند. خاک باید کمی قلیایی یعنی ph آن بین ۷ تا ۷.۵ باشد.

 تعویض گلدان این گیاه در اوایل فصل بهار مناسب است. مخلوط خاک شامل یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه پیت موس و یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته برای گیاه مناسب است.

ارقام مختلف سیکاس عبارت اند از : نخل سرخسی ، نخل ساگونیز و C.media

آبیاری :

این گیاهان به آبیاری مفصل نیاز ندارند ولی خاک گلدان آن ها در فواصل آبیاری باید خشکی معتدلی داشته باشد.

کلمات کلیدی: گیاه سیکاس ، گیاهان آپارتمانی، آبیاری گیاه ، تعویض گلدان، خاگ برگ ، پیت موس ، روش تکثیر سیکاس.

با شرایط نگه داری و پرورش گیاه آپارتمانی « سانسوریا یا زبان مادر شوهر» آشنا شوید

با شرایط نگه داری و پرورش گیاه آپارتمانی « سانسوریا یا زبان مادر شوهر» آشنا شوید

سانسوریا گیاهی است از خانوده سوسنی ها . در فارسی به آن زبان مادر شوهر گفته می شد. این گیاه ، گیاهی همیشه سبز است. سانسوریا دارای گونه های مختلفی همچون S.hahnii که بومی نواحی استوایی غرب آفریقا است، S. hahnii variegate که دارای برگ ها تخم مرغی و کوتاه است، S.trifasciata که به آن زبان مادر شوهر می گویند و بومی آفریق است و …. می باشد.

مکان مناسب پرورش سانسوریا

این گیاه مکان های پر نور ولی به دور از نور مستقیم خورشید و مناطق گرم را دوست دارد. حداقل درجه حرارت ۱۶ تا ۱۹ و حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد برا آن مناسب است. گونه واریته ابلق به نور بیشتری نیار دارد. چنانچه این گیاه در نور مصنوعی پرورش داده می شود نباید مقدار آن از ۱۵۰ شمع کمتر باشد.

خاک مناسب

گیاه زبان مادر شوهر به خاک قلیایی با ph 7 تا ۸ نیاز دارد. خاک های با زهکشی خوب برای این گیاه مورد نیاز است. بهتر است هر ماه یکبار با کودهای محلول آنرا آبیاری کرد. ترکیب خاک مناسب برای این گیاه عبارت است از : یک قسمت خاک برگ به اضافه یک قسمت خاک لیمویی به اضافه مقدار کمی کود حیوانی پوسیده. همچنین می توان مخلوطی از ۲ پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شسته را با هم ترکیب کرده و برای این گیاه استفاده کرد.

آبیاری مناسب سانسوریا

توجه به این موضوع ضروری است که اگر به گیاه زیادی آب داده شود موجب پوسیدگی ریشه و انتهای برگ ها می شود . این گیاه به مقدار کمی آبیاری نیاز دارد. از طرفی خاک بین دو آبیاری می تواند خشک بماند . این گیاه را باید در زمستان هر ۱۵ روز یکبار و در تابستان هر ۴ روز یکبار آبیاری کرد.

 رطوبت نسبی هوا

این گیاه به رطوبت نسبی هوای زیاد یعنی در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز دارد.

روش تکثیر

 تکثیر سانسوریا از طریق قلمه برگ و یا ساقه های زیر زمینی امکان پذیر است. تقسیم ساقه های پای گیاه برای گونه های ابلق در بهار انجام می شود. گرفتن قلمه در حدود ۸ سانتی متر و ریشه دار کردن آن در خاک شنی یا ماسه بادی مناسب است. نصف قلمه را باید در ماسه فرو برد و پلاستیک شفاف روی آن کشید. قلمه ها را باید در حرارت ۲۱ درجه سانتی گراد و در ماسه زد.

کلمات کلیدی : گیاه سانسوریا ، گیاهان آپارتمانی ، گیاه مادر شوهر ، گونه های گیاه سانسوریا ، رطوبت نسبی هوا، آبیاری مناسب ، گیاه بومی آفریقا.

با روش های پرورش ، خاک ، نور ، آبیاری و رطوبت مناسب گیاه آپارتمانی «پتوس» آشنا شوید.

با روش های پرورش ، خاک ، نور ، آبیاری و رطوبت مناسب گیاه آپارتمانی «پتوس» آشنا شوید.

پتوس گیاهی است از خانواده Araceae که جز گیاهان آپارتمانی به حساب می آید. این گیاه به خاطر برگ های زیبایش که دارای لکه هایی به رنگ نقره ای یا طلایی یا سفید است، پرورش داده می شود . درجه حرارت مناسب آن بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.

مکان مناسب و نور مورد نیاز پتوس

این گیاه نیاز به نور زیادی دارد. درجه حرارت محیط در زمستان نباید کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. حداکثر دمای مناسب برای آن ۳۰ درجه است. پتوس در مناطق پر نور ساختمان که آفتاب مستقیم ندارد خوب رشد می کند. در محل های کم نور برگ ها کوچک شده و رنگ سبز آن بی رنگ می شود. درجه حرارت ایده آل این گیاه در شب بین ۱۴ تا ۱۸ درجه و در روز بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. در صورتی که این گیاه در نور مصنوعی پرورش می یابد نباید مقدار آن از ۴۰۰ شمع کمتر باشد. چنانچه نور کم باشد برگ های آن رنگ خود را از دست داده و کم کم سبز می شوند و ساقه ها لاغر و برگ ها کوچک می شوند.

خاک مناسب:

بهترین خاک برای پتوس از ۲ قسمت شن نرم و بدون خاک ، ۱ قسمت پیت ، ۱ قسمت کمپوست یا خاک برگ پوسیده به اضافه مقداری کود پوسیده آلی تشکیل شده است. ph خاک بین باید بین ۶ تا ۷ باشد. به همین خاطر این گیاه خاک های اسیدی را دوست ندارد.

آبیاری : ریشه های این گیاه در اثر آبیاری بیش از حد، فاسد می شوند . بنابر این در طی بهار و تابستان باید آن را به میزان متوسط و در زمستان چند روز یکبار آبیاری نمود. اگر آنرا در بشقاب ته گرد قرار دهند و برای آبیاری بشقاب را پر از آب کنند گیاه سالمی تولید می شود.

یکی از علتهای زرد شدن برگ ها، آبیاری زیاد است. اگر لبه برگ ها قهوه ای شد و لکه های قهوه ای روی سطح برگ ظاهر شد بدانید که علت آن کمبود آب و خشک شدن خاک است.

روش کاشت پتوس

ساقه های پتوس را بهتر است دور تکیه گاهی که از خزه مرطوب درست شده، هدایت شود تا ریشه های نابجای آن وارد خزه شود و رطوبت را جذب کنند. تعویض گلدان در صورت نیاز در بهار مناسب می باشد.

روش تکثیر

برای تکثیر این گیاه، قسمتی از ساقه را قطع و برگ های اضافی آن را از ساقه جدا کنید و این قلمه را در آبی که در آن هورمون ریشه و آب خالص وجود دارد قرار دهید تا ریشه بدهد و بعدا در خاکی که مناسب آن است کشت نمایید. قلمه ها پس از ۲۰ تا ۲۵ روز در آب ریشه می دهند.

رطوبت هوا

پتوس به رطوبت نسبی بیش از ۵۰ درصد هوا نیاز دارد . جهت تامین رطوبت نسبی هوا می توان هر روز روی گیاه را با آب اسپری نمود. در زمستان نیز آنرا با آب نیم گرم اسپری نمود. اگر نوک برگ ها قهوه ای شد علت آن خشکی هوا است که با اسپری آب روی گیاه برطرف می شود.

کلمات کلیدی: پتوس ، پرورش گیاه پتوس ، خشکی هوا، زرد شدن برگ ، اسپری آب ، رطوبت نسبی ، قلمه ، آبیاری پتوس ، گیاهان آپارتمانی.

آفات حسن یوسف و راه های مبارزه با آن

فات حسن یوسف و راه های

حسن یوسف یکی از زیباترین گیاهان تزئینی در منازل به شمار می آید. اگر جزو علاقه مندان به این گیاه استثنایی هستید حتما با آفت شپشک کم و بیش آشنا هستید. میخواهم مختصر در مورد این آفت و راهای کنترل آن بنویسم.

سال ۹۲ گلخانه های آموزشی دانشکده ما، “دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان” دچار آفت سر سختی به نام شپشک شد. شپشک به هر محلی که بتواند حمله میکند و از شیره ی گیاهی در محل اتصال برگ با ساقه تغذیه می کند، لذا همیشه شپشک های سر سخت را در اطراف محل اتصال برگها به ساقه ها در گیاهان زینتی مشاهده میکنید. در ضمن این آفت پنبه ای شکل، ضمن تغذیه از شیره گیاه با ترشحاتی سفید رنگ، خودش را در برابر سموم محافظت میکند. توصیه ما گیاهپزشکان عدم استفاده از سم علی الخصوص برای گیاهان زینتی داخل منازل است. چراکه سموم علاوه بر آلودگی، آفات را مقاوم تر و سر سخت تر از پیش میکند بنابراین هم اکنون دست به کار شوید و با یک گوش پاکن آغشته به محلول آب و صابون محلهای سفید رنگ را پاک کنید. میتوانید با یک اسپری آب پاش و مخلوط آب و روغن ولک این کار را انجام دهید. مطمئن باشید اگر آفت در مراحل اولیه خودش باشد شما بخوبی آن را کنترل نموده اید. اما اگر آفت به کلیه ساقه ها و برگها سرایت کرده باشد تنها راه قطع ساقه های آلوده و قلمه زنی از بخشهای سالم است. نکته دیگر آنکه اگر اصرار بر استفاده از سموم  دارید میتوانید از سم دیازینون با نسبتهایی که بر روی آن توصیه شده است استفاده کنید. شپشکها حشراتی سرسخت هستند پس برای مبارزه با آنها صبور باشید و اول از همه به سراغ استفاده از سموم نروید. در مورد بسترهای کشت هم نکته ای بگویم. امروزه در دنیا بسیاری از گیاهان زینتی در بسترهای پشم سنگ کاشته می شوند. پشم سنگ که از منابع طبیعی هستند با قابلیت بالای نگه داری آب و رطوبت، بستری فوق العاده و به مراتب بهتر از خاک برای گیاهان زینتی علی الخصوص حسن یوسفهای رطوبت دوست محسوب می شود.
توصیه ما به شما استفاده از پشم سنگ بعنوان بستری سالم برای کشت گیاهانتان است. تجربه به ما ثابت کرده گیاهانی که به روشهای هیدروپنیک و داخل پشم سنگ رشد میکنند به مراتب رشد بهتر و  بیشتری در مقایسه با سایر گیاهان زینتی دارند.

کلمات کلیدی: آفات حسن یوسف ، سموم حسن یوسف ، آفات ، حسن یوسف

۶ گیاه زینتی موثر در تولید هوای پاک خانه

6 گیاه موثر در آلودگی

آیا گیاه زینتی برای خانه های ما مفید هستند؟ با گسترش شهر نشینی وصنعتی شدن ، هوای کلانشهرها به طور فزاینده ای آلوده می شود . هر روز آمار جدیدی از بیماریها و مشکلاتی که آلودگی هوا برای طبیعت و انسان ایجاد می کند منتشر می شود . چه باید کرد ؟ در خانه بمانیم و از هوای ناپاک بیرون فرار کنیم ؟ آیا هوای خانه هم پاک می باشد؟

تا امروز تصور میشد ترکیبات کربنی و گوگردی که توسط خودروها و کارخانه ها تولید می شوند خطرناکترین آلاینده ها هستند ولی محققان به این نتیجه رسیده اند مواد شیمیایی که در ساخت اکثر وسایل منزل استفاده می شوند از آنها خطرناکترند . این یعنی نه تنها الودگی هوای بیرون وارد خانه می شود بلکه وسایل داخل منزل هم به این الودگی می افزایند .

پرورش گل و گیاه شاید ساده ترین و کارآمدترین راه برای کاهش این بحران باشد . گیاهان زینتی علاوه بر فراهم کردن محیطی سبز و با نشاط و تاثیر روانی مثبت ، مواد سمی هوا را جذب و با متابولیزه کردن به مواد بی ضرر تبدیل می کنند . این گیاهان علاوه بر کاهش آلودگی منازل رطوبت هوا را ۵ تا ۱۰% افزایش می دهند .

در ادامه با ۶ گیاه زینتی که در تصفیه هوای خانه ما را یاری می کنند آشنا می شویم:

۱-اسپاتی فیلوم peace lil

گیاه اسپاتی فیلوم تصفیه هوا گیاه موثر در تصفیه هوا

اسپاتی فیلوم در مکانی گرم , مرطوب و نور متوسط به خوبی رشد می کند .این گیاه توانایی کاهش مواد شیمیایی سرطان زا , بنزن و تری کلرواتیلن را دارد و نگهداری آن آسان است ولی باید از دسترس کودکان دور باشد.

۲-آگلونما Chinese evergreen

آگلونما گیاه موثر در تصفیه هوای خانه

گیاه همیشه سبز آگلونما در مکان گرم و کم و بیش مرطوب همچنین خشک و کم نور به راحتی رشد می کند و قادر به حذف فرمالدیید و بنزن می باشد.

۳-برگ عبایی aspidistra

گیاه برگ عبایی تصفیه هوای خانه

این گیاه همیشه سبز و زیبا هوای خشک و نور کم را به راحتی تحمل می کندو مواد سمی مانند دود ناشی از تنباکو را حذف می کند.

۴-پتوسGolden pothos

گل های زینتی پتوس

این گیاه هوای منزل را تمیز می کند,ولی باید از دسترس بچه ها وحیوانات خانگی دور نگه داشته شود.پتوس دارای سیستم فیلتر کربنی است که سطوح بنزن,زایلن,فرمالدیید و تری کلرواتیلن را در خانه کاهش می دهد. این گیاه بسیار مقاوم بوده ویک گیاه طلایی برای تصفیه هوای خانه محسوب میشود.

۵- فیکوس Rubber Plant

گل های زینتی فیکوس

این گیاه مقاوم به واسطه ی برگ های ضخیم و گوشتی خود به راحتی در محل گرم وخشک رشد می کند و یکی از بهتری ن تصفیه کننده های هوا می باشد.

۶- کروتون یا کرچک هندی  Croton

گیاهان موثر در تصفیه هوا کروتون

این گیاه زیبا برای حفظ  رنگ های زیبای خود به مکانی با نور فراوان ورطوبت بالا احتیاج دارد و می تواند تولئن و بنزن را از هوای منزل حذف کند.

جدول زیر به شما گیاهان مفید برای تصفیه سموم مختلف را نشان می دهد

جدول گیاهان کوثر در تصفیه آلودگی های خانه


برای آگاهی از آخرین مقالات ، کتاب ها و محصولات در زمینه مورد علاقه، ایمیل خود را وارد نمایید


تمایل به دریافت کدام مطالب را دارید

× عضویت در گروه تلگرام کشاورزی پادیاب